Gå til innhold

Hvordan kan jeg vite om jeg har evner til å studere


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

Det der var bombastisk sagt av deg, synes jeg. En psykiater burde vite at det finnes nyanser av det meste..!

Skal jeg komme med noen eksempler?

-En bekjent strøk 2 ganger på Ex.phil. Men da det endelig var overstått, føyk h*n rett inn på medisin, og er straks ferdig lege. Betyr de mislykkede ex.phil-forsøkene at vedkommende aldri burde fått komme inn på medisin?

-Jeg selv hadde elendige karakterer fra vdg. Men jeg har likevel to høgskoleutdannelser med svært gode karakterer. Hvorfor? Jo, jeg mistrivdes så veldig på vdg at det gikk utover skolearbeidet. (Forbedret karakterer noen år etter, og fikk 5'ere og 6'ere slik at jeg kunne studere videre på høgskole.)

Så hva sier du, burde jeg aldri fått gå på høgskole, eller innrømmer du at utsagnene dine er for bombastiske?

Hadde heller ikke så gode karakterer på VGS og det skyldes at jeg mistrivdes. På det første faget mitt fikk jeg heller ingen god karakterer, men fikk toppkarakterer på det andre. Det er MANGE faktorer som spiller inn her. Jeg studerte tegnspråk og gjorde det elendig på praksisdelen mens mange av de som ikke var så teoretisk flinke fikk toppkarakterer i faget. De strøk også på exphil. Men de er ferdige døvetolker i dag. Hadde de fått høre at de var uegnet til å studere så tror jeg Norge hadde gått glipp av noen gode tolker!!. Så det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det der var bombastisk sagt av deg, synes jeg. En psykiater burde vite at det finnes nyanser av det meste..!

Skal jeg komme med noen eksempler?

-En bekjent strøk 2 ganger på Ex.phil. Men da det endelig var overstått, føyk h*n rett inn på medisin, og er straks ferdig lege. Betyr de mislykkede ex.phil-forsøkene at vedkommende aldri burde fått komme inn på medisin?

-Jeg selv hadde elendige karakterer fra vdg. Men jeg har likevel to høgskoleutdannelser med svært gode karakterer. Hvorfor? Jo, jeg mistrivdes så veldig på vdg at det gikk utover skolearbeidet. (Forbedret karakterer noen år etter, og fikk 5'ere og 6'ere slik at jeg kunne studere videre på høgskole.)

Så hva sier du, burde jeg aldri fått gå på høgskole, eller innrømmer du at utsagnene dine er for bombastiske?

Spørreren ber om generelle ting å se etter for å vite om en kan greie et universitetsstudium.

Jeg har faktisk lest litt om dette, ikke i forbindelse med hovedspørsmålet, men i forbindelse med grunnlaget for beslutningsdannelse. Spesielt har jeg likt artiklene av en professor i psykologi ved UiO som heter Kirkebøen.

I en av sine artikler om beslutningsdannelse nevner han følgende studie:

I USA er det relativt vanlig at studenter må konkorrere om stipend. Søkerne ble vurdert av en gruppe personer sammensatt av de en mente best skulle kunne forutsi hvilke studenter som ville gjøre det bra og hvem som ikke ville det.

Materialet ble gjennomgått for mange år og mange studenter.

Konklusjonen var overraskende. Kommiteen av eksperter var dårligere til å predikere hvordan det ville gå med studentene enn det en kunne forutsi ved kun å se på harakterene fra Highschool.

Ja, alle kjenner en røyker som har blitt 90 år, likevel er sannsynligheten for å bli 90 større om en ikke røyker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørreren ber om generelle ting å se etter for å vite om en kan greie et universitetsstudium.

Jeg har faktisk lest litt om dette, ikke i forbindelse med hovedspørsmålet, men i forbindelse med grunnlaget for beslutningsdannelse. Spesielt har jeg likt artiklene av en professor i psykologi ved UiO som heter Kirkebøen.

I en av sine artikler om beslutningsdannelse nevner han følgende studie:

I USA er det relativt vanlig at studenter må konkorrere om stipend. Søkerne ble vurdert av en gruppe personer sammensatt av de en mente best skulle kunne forutsi hvilke studenter som ville gjøre det bra og hvem som ikke ville det.

Materialet ble gjennomgått for mange år og mange studenter.

Konklusjonen var overraskende. Kommiteen av eksperter var dårligere til å predikere hvordan det ville gå med studentene enn det en kunne forutsi ved kun å se på harakterene fra Highschool.

Ja, alle kjenner en røyker som har blitt 90 år, likevel er sannsynligheten for å bli 90 større om en ikke røyker :-)

Jøss og javel.

Du går jo helt rundt grøten av det jeg spør deg om. Istedet endrer du hovedinnlegget ditt, og surrer videre som om ingenting var skjedd. Jeg får la det tale for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Hei jeg er snart ferdig med en bachelorgrad og jeg føler meg ikke så veldig smart egentlig. Hvis du vil studere så synes jeg du skal prøve, men tenk på at det kreves en innkjøring i forhold til studievaner. At det tar tid å finne ut hva som passer for deg og hvordan du liker å studere.

Om du skulle stryke på exphil så ville ikke jeg tenkt at du ikke egnet deg for å studere, det er mange som stryker men som prøver igjen senere og står på det. exphil er jo ikke det aller mest motiverende faget heller, mange gjør det mye bedre når de begynne rå studere et fag de liker.

Noen fag krever at du kan drøfte en del og formulere deg godt skriftlig, mens andre fag som feks fysikk og matte(jeg kunne aldri studert noe sånt) krever rett svar og ikke mange problematiseringer.

Så det gjelder å finne faget ditt. Du kan ta en yrkestest og finne ut hva du liker best. og så vil jeg anbefale deg å bare forsøke. Veien blir til mens du går..

lykke til

mvh

"Noen fag krever at du kan drøfte en del og formulere deg godt skriftlig, mens andre fag som feks fysikk og matte(jeg kunne aldri studert noe sånt) krever rett svar og ikke mange problematiseringer."

Når man kommer på et høyt nivå i disse fagene er det ikke nødvendigvis bare å sette to streker under svaret. Og skal man skrive masteroppgave må man kunne formulere seg. En viss formuleringsevne er en forutsetning for alle universitetsfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

"Noen fag krever at du kan drøfte en del og formulere deg godt skriftlig, mens andre fag som feks fysikk og matte(jeg kunne aldri studert noe sånt) krever rett svar og ikke mange problematiseringer."

Når man kommer på et høyt nivå i disse fagene er det ikke nødvendigvis bare å sette to streker under svaret. Og skal man skrive masteroppgave må man kunne formulere seg. En viss formuleringsevne er en forutsetning for alle universitetsfag.

Du har rett i at man må ha en viss formuleringsevne for å studere, men jeg mener nå likevel at denne formuleringsevnen er enda viktigere å beherske fullt ut hvis du skal studere noe samfunnsvitenskapelig, enn hvis du skal studere realfag. Man må kunne begrunne hva man gjør og hvorfor man skriver det man skriver. Det tror jeg er felles for alle fag. Har tittet litt på onkelens min sin hovedfagsoppgave i geologi. Han fikk toppkarakterer på den, men jeg synes ikke språket og formuleringsevnen er så god, noe han også sier selv at han ikke er god på. Men han har begrunnet godt det han har valgt å skrive om, og holdt seg til temaet. Så det er mange måter ¨å komme til Rom på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trassasa

NHD har endret på sitt opprinnelige innlegg. Det jeg svarte på så slik ut:

"Om du stryker på ex.phil, har du lite på et universitet å gjøre.

Ellers vil karakterene på videregående gi den beste informasjon om egnethet."

Nå som innlegget er endret, ser jo mine svar helt latterlige ut, men han har hvertfall innspillene til etterretning..

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis akademisk disiplin og arbeidsmåte passer deg (mye egenlæring og ansvar, 'ingen' forteller deg hva du skal gjøre), hvis læring av tunge teorier er noe for deg, hvis utvikling av fornuft, intellekt og argumentasjon er noe for deg, hvis langsom progresjon er noe for deg (universitetsstudier tar lengre tid enn høyskolestudier), hvis du har interesse for faget/-ene du velger --- kan universitetsstudier være midt i blinken.

Ellers er jeg enig med NHD i at forholdet til exphil er en meget god indikator på hvorvidt en person er akademisk 'anlagt'. Exphil er bla en innføring i argumentasjon, vitenskapsteori og skriving av fagtekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du gjorde det på ungdomsskole og videregående sier litt om dine intellektuelle evner. Hvis du fikk gjennomsnittlige karaterer (G og 3ere) selv om du jobba rimelig hardt, kan det hende at universitetet ikke er noe for deg. Dersom du fikk karakterer over gjennomsnittet, eventuelt gjennomsnittlige karakterer med minimal innsats, så kan det være tegn på at universitetet kanskje er noe for deg.

Det handler jo også om interesse. Hvis du virkelig BRENNER for noe, kan det være ubetydelig at du i utgangspunktet ikke er så innmari smart.

Da jeg tok ex phil og ex fac trodde jeg at jeg ikke egna meg, at jeg var for dum. Men nå har jeg en høyere grad fra uni.

Hvis du får topp karakterer på videregående med minimal innsats, kan du gå på en solid smell på universitetet hvis du aldri har måttet kjempe for noe....

Mange som måtte jobbe for karakterene på ungdomskolen klarer seg bedre på vid. enn de som surfet seg til dem.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...