Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er kvinne på 32 år, fjernet eggstokker for 2 år siden, fikk barn for 3 og 5 år siden.. Har de siste årene hatt en generell sykdomsfølelse. Per idag har jeg det ikke så bra. Magesmerter omtrent hver dag (kvelder), endel hodepine, svært lite energi. Tåler lite mat.

I tillegg prøver jeg ut østrogen for å finne noe magen tåler. F.t. er det activelle. Har etter at jeg beg. på dem for en uke siden, hatt endel hodepine/trykk/svimmelhetsamt noen blodtrykksfall.

Hvor lenge skal jeg tåle slike bivirkninger før jeg avbryter?

Har hatt gastroscopi, samt en god del blodprøver. Skal om 1.mnd tilrøntgen av magen med tanke på divertikulose.

Er i villrede nå, føler meg syk - men finner ikke noen diagnose.Kan du hjelpe meg?

Kan legge til at jeg ikke er engstelig/bekymret som person. Jobber i en lederstilling, som krever at jeg er fullt og helt tilstede og frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189801-i-villrede-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det er viktig å prøve å skille mellom hvilke plager som kan komme fra operasjonen inkludert manglende østrogenproduksjon og om du i tillegg kan ha en tarmlidelse. Normalt vil en så ung kvinne som deg få plagsomme symptomer på hormonforandringene etter å ha fjernet eggstokkene. De fleste vil anbefale tilførsel av østrogen frem til ca 50 år og deretter en ny vurdering. Mange østrogenpreparater kan gi bivirkninger inkludert hodepine og magesmerter. Bivirkningene er ofte størst i begynnelsen av behandling og avtar de første ukene. Plaster kan også være et alternativ for noen da dette gir en jevn og fysiologisk tilsførsel av hormoner. Magesmerter kan ha mange årsaker og kan noen ganger være vanskelig å finne ut av. Det er viktig å finne ut fra hvilken del av fordøyelsessystemet plagene kommer. Gastroskopi er en undersøkelse av spiserør og magesekk (øvre del, mens divertikulose rammer tykktarmen (nedre del). De fleste tykktarmsplager vil respondere positivt på korreksjon av tarmfloraen med tilskudd av pre- og probiotika i kombinasjon med te laget av urter som kamille, peppermynte og fennikkel. Du kan vurdere dette i påvente av røntgenundersøkelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189801-i-villrede-n%C3%A5/#findComment-1311691
Del på andre sider

Det er viktig å prøve å skille mellom hvilke plager som kan komme fra operasjonen inkludert manglende østrogenproduksjon og om du i tillegg kan ha en tarmlidelse. Normalt vil en så ung kvinne som deg få plagsomme symptomer på hormonforandringene etter å ha fjernet eggstokkene. De fleste vil anbefale tilførsel av østrogen frem til ca 50 år og deretter en ny vurdering. Mange østrogenpreparater kan gi bivirkninger inkludert hodepine og magesmerter. Bivirkningene er ofte størst i begynnelsen av behandling og avtar de første ukene. Plaster kan også være et alternativ for noen da dette gir en jevn og fysiologisk tilsførsel av hormoner. Magesmerter kan ha mange årsaker og kan noen ganger være vanskelig å finne ut av. Det er viktig å finne ut fra hvilken del av fordøyelsessystemet plagene kommer. Gastroskopi er en undersøkelse av spiserør og magesekk (øvre del, mens divertikulose rammer tykktarmen (nedre del). De fleste tykktarmsplager vil respondere positivt på korreksjon av tarmfloraen med tilskudd av pre- og probiotika i kombinasjon med te laget av urter som kamille, peppermynte og fennikkel. Du kan vurdere dette i påvente av røntgenundersøkelsen.

Takk for svar!

De siste ukene på activelle har det kommet snikende depresjonssymptomer (er det sansynlig?)

Gikk på trisekvens i ett år, hadde da hverken depr. eller hetebyger. Nå har jeg også hetebyger. Vil det kunne hjelpe meg å gå tilbake på trisekvens? Jeg tenker selv at kanskje det ikke er nok med activelle, tror du det stemmer?

Takker masse for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189801-i-villrede-n%C3%A5/#findComment-1316711
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

De siste ukene på activelle har det kommet snikende depresjonssymptomer (er det sansynlig?)

Gikk på trisekvens i ett år, hadde da hverken depr. eller hetebyger. Nå har jeg også hetebyger. Vil det kunne hjelpe meg å gå tilbake på trisekvens? Jeg tenker selv at kanskje det ikke er nok med activelle, tror du det stemmer?

Takker masse for svar!

Kan jeg ta hypericum stada sammen med østrogen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189801-i-villrede-n%C3%A5/#findComment-1316725
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...