Gå til innhold

Hjelp meg forstå??

Anbefalte innlegg

Gjest Redd medisinen

Hei.

Jeg har fått angst og har fått efexor av legen.

Har lest en del inne i dette forumet og sjønner at du blir avhengi, og det har en del bivirkninger.

Jeg tør ikke ta flere tabbeletter (har bare tatt en dag) for jeg vil ikke bli avhengi av noe.

Og alle snakker om SSI og forskjelldig forkortelser som jeg ikke sjønner, kan noen være så snill og forklare meg det? Denne medisinen er denne rett for bare angst for en periode? Jeg har sluttet og tør ikke ta flere før jeg vet mer.

Spesielt hva disse forkortelsene betyr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190259-hjelp-meg-forst%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en annen

SSRI = Selective Serotonine Reuptake Inhibitor. Serotonin er et signalstoff i hjernen, og man tror depresjoner kan ha sammenheng med for lite serotonin (hypotesen er antagelig for enkel, og hele problemkomplekseter dårlig forstått). Medisinen virker ved å hindre reopptaket av serotonin i synapsene ("endene" av hjernecellene som gjør at de kan signalisere, enkelt sagt), dermed "lures" hjernecellene til å tro at de produserer for lite serotonin og øker produksjonen. Ta et søk i google hvis du vil finne ut mer om hvordan medisinen virker i hjernen.

Efexor er et såkalt SNRI (= Serotonin and noradrenaline reuptake inhibitor), hvilket betyr at den også virker på signalstoffet noradrenalin.

Avhengighet: Disse pillene gir ikke psykologisk avhengighet på samme måte som valium, alkohol o.l., noe som skyldes at de ikke gir noen umiddelbar lykkefølelse. Derimot kan man få fysiske og psykiske reaksjoner på å avslutte behandlingen brått, og mange må derfor trappe langsomt ned. Efexor er en type det er knyttet en del seponeringsproblemer til.

Hvorvidt man skal benytte denne medisinen må bli en avveing mellom den lindringen den kan gi og de potensielle ulempene den har.

Gjest Redd medisinen

SSRI = Selective Serotonine Reuptake Inhibitor. Serotonin er et signalstoff i hjernen, og man tror depresjoner kan ha sammenheng med for lite serotonin (hypotesen er antagelig for enkel, og hele problemkomplekseter dårlig forstått). Medisinen virker ved å hindre reopptaket av serotonin i synapsene ("endene" av hjernecellene som gjør at de kan signalisere, enkelt sagt), dermed "lures" hjernecellene til å tro at de produserer for lite serotonin og øker produksjonen. Ta et søk i google hvis du vil finne ut mer om hvordan medisinen virker i hjernen.

Efexor er et såkalt SNRI (= Serotonin and noradrenaline reuptake inhibitor), hvilket betyr at den også virker på signalstoffet noradrenalin.

Avhengighet: Disse pillene gir ikke psykologisk avhengighet på samme måte som valium, alkohol o.l., noe som skyldes at de ikke gir noen umiddelbar lykkefølelse. Derimot kan man få fysiske og psykiske reaksjoner på å avslutte behandlingen brått, og mange må derfor trappe langsomt ned. Efexor er en type det er knyttet en del seponeringsproblemer til.

Hvorvidt man skal benytte denne medisinen må bli en avveing mellom den lindringen den kan gi og de potensielle ulempene den har.

Hei.

Tusen takk for svaret:-)

Jeg har snakket med legen nå og skal få cipralex, er dette et SSSI eller SNRI?

Synes det er ekkelt med alle bivirkninger.

Virker cipralex like bra som efexor?

Vil jo bli så bra som mulig, men jeg ble så redd efexor at jeg fikk angstanfall når jeg skulle ta medisinen.

Hva er dine erfaringer?

Jeg vet så lite om alt slikt så jeg føler meg veldig usikker og det gjør angsten verre.

Tusen takk!

Jeg er en annen

Hei.

Tusen takk for svaret:-)

Jeg har snakket med legen nå og skal få cipralex, er dette et SSSI eller SNRI?

Synes det er ekkelt med alle bivirkninger.

Virker cipralex like bra som efexor?

Vil jo bli så bra som mulig, men jeg ble så redd efexor at jeg fikk angstanfall når jeg skulle ta medisinen.

Hva er dine erfaringer?

Jeg vet så lite om alt slikt så jeg føler meg veldig usikker og det gjør angsten verre.

Tusen takk!

Cipralex er SSRI. Virker like bra som Efexor. Hva er det du frykter ved disse pillene?

Gjest Redd medisinen

Cipralex er SSRI. Virker like bra som Efexor. Hva er det du frykter ved disse pillene?

Hei.

Tusen takk for tar deg tid og svare meg.

Jeg er redd bivirkingene og er redd for at det skal bli vanskelig og slutte med disse.

Veldig mange sier at de blir helt flat i humøret, verken blid eller glad.

Jeg liker ikke at jeg vet så lite om medisinene.

Har lest en del inne på dette forumet og føler meg uvitende angående dette med angst,depresjon,medisiner o.s.v.

Klem fra

Annonse

Gjest wiggum

Hei.

Jeg er redd bivirkingene og er redd for at det skal bli vanskelig og slutte med disse.

Har lest en del inne på dette forumet og føler meg uvitende angående dette med angst,depresjon,medisiner o.s.v.

Klem fra

>Jeg er redd bivirkingene

Nå er det slettes ikke sikkert at du får så mye bivikninger. Disse går også normalt over etter et par tre uker. Det er vel tross alt bedre å bli *litt* værre først, hvis du blir bedre på sikt?

>og er redd for at det skal bli vanskelig og slutte med disse.

Trapper man rolig ned går det sikkert greit. Du skal ikke tro på all den skremselspropagandaen du finner rundt om kring på nettet.

>Veldig mange sier at de blir helt flat i humøret, verken blid eller glad.

Har nå gått på Cipralex i ca. 6 uker, og jeg har ikke merket noe til dette. Følte meg derimot "flat" før jeg begyne med Cipralex. Nå føler jeg meg "normal".

Gjest Redd medisinen

>Jeg er redd bivirkingene

Nå er det slettes ikke sikkert at du får så mye bivikninger. Disse går også normalt over etter et par tre uker. Det er vel tross alt bedre å bli *litt* værre først, hvis du blir bedre på sikt?

>og er redd for at det skal bli vanskelig og slutte med disse.

Trapper man rolig ned går det sikkert greit. Du skal ikke tro på all den skremselspropagandaen du finner rundt om kring på nettet.

>Veldig mange sier at de blir helt flat i humøret, verken blid eller glad.

Har nå gått på Cipralex i ca. 6 uker, og jeg har ikke merket noe til dette. Følte meg derimot "flat" før jeg begyne med Cipralex. Nå føler jeg meg "normal".

Tusen Takk for at du tok deg tid til og svare!

Fikk du ingen bivirkniger etter de tre ukene? Liker ikke og ta medisiner i det hele tatt og er kjempe redd for aspstinenser.

God helg:)

Jeg er en annen

Hei.

Klem fra

Når du har prøvd medisinene en periode vil du selv kunne gjøre deg opp en mening om du syns fordelene oppveier bivirkningene. Min personlige mening er at man skal være restriktive med slike medisiner, men at de noen ganger kan gi nødvendig hjelp.

Efexor er ikke vanedannende. Det er et antidepressivt middel som også virker bra mot angst. Det er en medisin du tar jevnlig, en fast dose hver dag.

SSRI er en forkortelse som forteller hvordan medisinen virker. At det er en SSRI betyr at det hemmer opptaket av serotonin i hjernen, og på den måten hindrer angst og depresjon. Det er ikke noe mystisk med det.

SSRI regnes også for å være den tryggeste behandlingen. Det gir færre bivirkninger enn andre typer antidepressiva, og er ikke like farlige ved overdoser.

Det som kan gi inntrykk av at efexor er "vanedannende" er at du kan bli dårlig hvis du bråslutter.

Gjest wiggum

Tusen Takk for at du tok deg tid til og svare!

Fikk du ingen bivirkniger etter de tre ukene? Liker ikke og ta medisiner i det hele tatt og er kjempe redd for aspstinenser.

God helg:)

>Fikk du ingen bivirkniger etter de tre ukene?

Bortsett fra litt ekstra svetting (som har gått over nå), nei.

>Liker ikke og ta medisiner i det hele tatt

Ikke jeg heller, men noen ganger er alternativet værre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...