Gå til innhold

hvor lenge varer et tvangsvedtak? §3.1.2

Anbefalte innlegg

Jeg var innlagt i vinter og ble satt på vedtak om tvungent ettervern og vedtak om tvangsmedsinering. Jeg forstod det slik at medisineringen skulle vare i 3 måneder, men hvor lenge gjelder det andre vedtaket?

Det er nå snart 4 måneder siden utskrivning og jeg har ikke hørt noe fra psykehuset. Kan jeg nå regne med at vedtaket har gått ut?

Grunnen til at jeg spør er at jeg nå skal forsøke å ta et kosttilskudd beregnet for mennesker med psykiske lidelser, i tillegg til Risperdal somjeg går på nå.

Kan legen nekte meg dette? (Kosttilskuddet regnes som legemiddel her i landet og jeg må ha godkjenning fra lege og statens legemiddelverk.)

Jeg har gått på en masse medisiner i 10 år nå og hatt en mengde innleggelser. Ingenting ser ut til å ha effekt. Diagnosene har vært mange, den jeg har nå er bipolar 2.

Takk for evt, svar!

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om ikke annet er skrevet, varer vedtaket i et år.

Om du motsetter deg medisinering, må imidlertid vedtak om tvangsbehandling fornyes hver tredje måned.

Ingen kan praktisk nekte deg å ta et kosttilskudd selv om du er på §3-1-2. På den annen side kan ingen pålegge en lege å anbefale/godkjenne et legemiddel som vedkommende mener du ikke skal ha / trenger.

Om ikke annet er skrevet, varer vedtaket i et år.

Om du motsetter deg medisinering, må imidlertid vedtak om tvangsbehandling fornyes hver tredje måned.

Ingen kan praktisk nekte deg å ta et kosttilskudd selv om du er på §3-1-2. På den annen side kan ingen pålegge en lege å anbefale/godkjenne et legemiddel som vedkommende mener du ikke skal ha / trenger.

Hva er engentlig meningen med å fatte et slikt vedtak om tvungent ettervern når det ikke skjer noe nytt fra sykehusets side? Ingen praktiske endringer mener jeg i forhold til hva opplegget har vært før (en samtale i uka). Sluttet med Risperdal Consta for en måned siden og gikk over på tabletter.

Grunnen til at jeg ikke er så lysten på medisiner er at jeg ikke har noen effekt av de.

Bør jeg ta kontakt med sykehusets lege og spørre om hva som skal skje videre. Ønsker å gå over på naturmiddelet alene med tiden.

Hva gjør man som pasient med en slik diagnose når medisiner ikke har effekt? Har forsøkt alt de har kommet med av forslag,med tildels sterke bivirkninger. Har du noen forslag?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er engentlig meningen med å fatte et slikt vedtak om tvungent ettervern når det ikke skjer noe nytt fra sykehusets side? Ingen praktiske endringer mener jeg i forhold til hva opplegget har vært før (en samtale i uka). Sluttet med Risperdal Consta for en måned siden og gikk over på tabletter.

Grunnen til at jeg ikke er så lysten på medisiner er at jeg ikke har noen effekt av de.

Bør jeg ta kontakt med sykehusets lege og spørre om hva som skal skje videre. Ønsker å gå over på naturmiddelet alene med tiden.

Hva gjør man som pasient med en slik diagnose når medisiner ikke har effekt? Har forsøkt alt de har kommet med av forslag,med tildels sterke bivirkninger. Har du noen forslag?

Hensikten med tvangsvedtak er a) å kunne sørge for at pasienten møter så hyppig til kontroll som behandler meder det er nødvendig, og B) kunne sikre seg at pasienten tar medisiner, om nødvendig med tvang.

Det er viktig her om du og behandler har en felles forståelse av at medisin ikke virker, eller om dette kun er din mening.

Hvis begge mener medisiner ikke virker, hvorfor får du dem da?

Uansett har du en selvsagt rett til kopi av det bgrunnede vedtaket for §3-1-2. Du skal kjenne begrunnelsen for vedtaket selv om du ikke er enig i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...