Gå til innhold

Hvor lang behandlingstid?

Anbefalte innlegg

Gjest Efexoria

Noen som vet hvor lang tid man venligvis må gå i behandling + ta medisin (Efexor) for å mestre GAD på egen hånd (altså uten medisin og terapi)?

Jeg har gått i terapi i ca ett år + tatt 75 mg Efexor like lenge. Jeg føler at jeg er tilnærmet frisk i hverdagen nå - betraktelig mye mindre bekymret og urolig, og har faktisk også fått kontroll på mange av fobiene jeg har slitt med. I alle fall opplever jeg en sterk bedring.

Har absolutt ikke lyst til å slutte med medisiner, veldig redd for å å havne i den hengemyren jeg befant meg i i så mange år. Men bør vel prøve før eller siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/191019-hvor-lang-behandlingstid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

NHD har tidligere - i forbindelse med medisiner ift. depresjon - anbefalt at man bruker medisin minst like lenge som man har vært syk ved første sykdomstilfelle (altså om man har vært syk i 6 mnd, så medisiner i minst 6 mnd). Ved mange gjentatte sykdomstilfeller livslang medisinering.

Jeg vet ikke om det samme gjelder ved GAD.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved GAD vil jeg anbefale medisiner i minst et år etter at en har nådd det funksjonsnivå og den symptomfrihet en ønsker. Deretter ekstrem langsom nedtrapping. feks 37,5 mg i 6 mnd.

En stor del med GAD vil måtte ta medisiner livslangt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...