Gå til innhold

Hva er dette med forelskelse

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Jeg lurer på om språket har endret seg her hos ungdommen i forhold til da jeg "var ung".

Jeg forelsker meg til stadighet. Ungdommen sier de er betatt.

Før jeg ble sammen med sambo var jeg forelsket i ham. Det kaller ungdommen å være betatt. De sier at man må være sammen en stund eller ha datet en stund som det heter på det språket før man vet om man er forelsket eller ikke. Man skal ikke si for tidlig til den utkårede at man er forelsket. Man kan si at man er betatt men ikke forelsket.

Vi hadde det samme med å si å elske. Forelsket var man i tide og utide, og i mange på rad. Men dette å si at man elker noen, det er forbeholdt den eneste ene, og kommer ikke før det er gått en stund. Den er jeg med på. Men en liten forelskelse kan man da innrømme og fortelle om uten at det er for tidlig å si.

Forelskelser går alltid over, noen i likegyldighet, men da har man i allefall hatt forelskelsen. Og noen forelskelser går over i kjærlighet, det er da man snakker om å elske noen.

Nå er man først betatt, så er man forelsket og så elsker man. Det er tydeligvis innført tre statier nå, sånn var det ikke før da var det to, forelskelse og kjærlighet.

Skrevet

Jeg kaster ikke om meg med ord som "forelsket" og "elsker deg" i tide og utide.

Men jeg sier oftere at jeg liker noen godt eller er tiltrukket av noen.

Men hva man velger å kalle ting er nok ofte et definisjonsspisørsmål.

Skrevet

Jeg ble i alle fall forelsket ved første blikk - det kan vel ikke kalles annet når man vil innuder HUDEN påvedkommende, krabbe inni hodet hans og plante seg der og rope: "SE MEG _ HER ER JEG"

Skrevet

Jeg er enig med deg jeg... (og jeg er fortsatt forelsket i kjæresten etter tre år)

Jeg er en annen
Skrevet

"Betatt"!

Steike for et attenhundretallsvokabular teenagerne har lagt seg til.

Skrevet

"Betatt"!

He he, det tenkte jeg også.

Gjest mang en
Skrevet

Ganske stor forkjsell på å være forelsket og å være betatt, slik har det vel alltid vært?

At du ikke skiller mellom disse to er vel mer ditt problem?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Betatt og forelsket er ikke synonymer.

Gjest Betatt før forelskelse
Skrevet

For en gang skyld har ungdommen rett!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg mener det er flere nyanser enn det..

En kan være betatt av, svak for,være tiltrukket av, nære en liten greie for..osv,osv..LITT gradsforskjeller her,men alle går bra, og er lite skumle;-)

Å være forelska i - det er litt større greier..Synes jeg da..Og jeg er 31.

Tror jeg "gradsbøyer" ganske likt som de fleste på min alder?

:-)

Skrevet

Betatt og forelsket er ikke synonymer.

Hva er forskjellen?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hva er forskjellen?

Betatt - Man liker en person. Fascineres av henne (ham).

Forelsket - Den tradisjonelle greia hvor man mister fotfeste og smiler fårete.

En forelskelse er såpass mye sterkere enn det å være betatt av noen at jeg ikke engang mener disse to uttrykkene kan sammenlignes.

Gjest mang en
Skrevet

Betatt - Man liker en person. Fascineres av henne (ham).

Forelsket - Den tradisjonelle greia hvor man mister fotfeste og smiler fårete.

En forelskelse er såpass mye sterkere enn det å være betatt av noen at jeg ikke engang mener disse to uttrykkene kan sammenlignes.

Forelskelse er en litt ufriviilig greie, noe skjer fysisk, mens man litt lettere kan velge hvem man blir betatt av, det styres mer av om man liker vedkommende osv.

STOR forskjell ja..

Gjest ikkenånei
Skrevet

Jeg er betatt. Vil ikke si forelsket, fordi jeg kjenner ikke vedkommende godt nok til å kunne si det. Regner med det er et blaff som går like fort over igjen som det kom.

En forelskelse for meg stikker mye dypere, og er mye mer langvarig, enn å være betatt.

Vedkommende jeg liker er forøvrig samboende, og der har ikke jeg tenkt å trenge meg på i det hele tatt. Jeg verken vil ødelegge det fine de har sammen, eller binde meg selv til noe fast på lenge enda.

Skrevet

Jeg skiller også mellom det å være betatt og det å være forelsket. :o)

Jeg har vært betatt av flere menn selv når jeg var gift. Med det mener jeg at jeg syntes en mann var litt kjekkere enn andre, at jeg kunne tenke meg å bli kjent med ham og at jeg likte ham godt.

Men når jeg er forelsket får jeg sommerfugler i magen når jeg tenker på ham, tenker på ham døgnet rundt, blir fjollete og tåpelig og vil ikke annet enn å være hos ham og med ham... :o)

Å elske.... Nei, dit har jeg ikke kommet ennå i dette forholdet, tror jeg. Har ikke sagt det til ham ennå, første gangen krever at omstendighetene er riktige synes jeg. :o) Og det er ikke pr. e-post!

Skrevet

"Betatt"!

Kanskje er jeg gammeldags, men jeg synes betatt og begjær, erotikk og flørt er nydelige ord... :o)

Jeg er en annen
Skrevet

Kanskje er jeg gammeldags, men jeg synes betatt og begjær, erotikk og flørt er nydelige ord... :o)

Jo, men _betatt_?

Hvor har det blitt av gode gamle pulbar?

Skrevet

Jo, men _betatt_?

Hvor har det blitt av gode gamle pulbar?

Å være betatt av noen er noe helt annet enn å synes at vedkommende er pulbar. :o) Jeg kan finne mange pulbare uten at jeg er det minste betatt av dem.

Skrevet

Jeg skiller også mellom det å være betatt og det å være forelsket. :o)

Jeg har vært betatt av flere menn selv når jeg var gift. Med det mener jeg at jeg syntes en mann var litt kjekkere enn andre, at jeg kunne tenke meg å bli kjent med ham og at jeg likte ham godt.

Men når jeg er forelsket får jeg sommerfugler i magen når jeg tenker på ham, tenker på ham døgnet rundt, blir fjollete og tåpelig og vil ikke annet enn å være hos ham og med ham... :o)

Å elske.... Nei, dit har jeg ikke kommet ennå i dette forholdet, tror jeg. Har ikke sagt det til ham ennå, første gangen krever at omstendighetene er riktige synes jeg. :o) Og det er ikke pr. e-post!

"Men når jeg er forelsket får jeg sommerfugler i magen når jeg tenker på ham, tenker på ham døgnet rundt, blir fjollete og tåpelig og vil ikke annet enn å være hos ham og med ham... :o)"

Hvis det er slik det føles å være forelsket, har jeg ikke vært det siden jeg var 15.

Skrevet

"Men når jeg er forelsket får jeg sommerfugler i magen når jeg tenker på ham, tenker på ham døgnet rundt, blir fjollete og tåpelig og vil ikke annet enn å være hos ham og med ham... :o)"

Hvis det er slik det føles å være forelsket, har jeg ikke vært det siden jeg var 15.

STAKKAR!!! og det er ærlig ment!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...