Gå til innhold

Mangler to tenner


Isolde

Anbefalte innlegg

Min datter på 20 mnd. har fått alle tennene , unntatt 55,65,75, og 85. De kommer vel rundt 2 års alderen.

Det som er litt rart er at 52 og 62 ikke har kommet ennå!!!

Jeg mangler også nr. 12 og 22, så nå lurer jeg på om hun event. har arvet dette, og om jeg da bør gjøre noe med det?? Det kan jo være hun får de blivende 2`erne og da kan det jo bli trangt om plassen siden "plassholderne" mangler?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Heisann Isolde.

Jeg kjenner ikke betegnelsen du bruker på barnets tenner.

Det første tallet skal angi hvilken kvadrant tannen hører hjemme i og det andre tallet forteller hvilken tann det er er. 13 blir da altså høyre overkjeve fortann.(på voksne)

Manglene anlegg av tenner (agnesier) kan arves.

Om barnets tenner mangler og ikke er anlagt vil bare et røntgenbilde kunne verifisere dette.

Problemet som eventuelt kan oppstå dersom melketenner ikke er anlagt og det permanente tannsettet er fulltallig kan jeg ikke uttale meg om med sikkerhet. Dette vil jo styres av blant annet arvelige faktorer, lokale forhold i munnhulen o.s.v.

Jeg foreslår at du tar det med ro og observerer utviklingen.

Når tiden er moden kan du få tatt et oversiktsrøntgenbilde, eller en status.

I Norge har alle barn rett til gratis tannbehandling fra 3 år.

Da kan dette vurderes sikrere av en tannlege.

Grüss dich :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Isolde.

Jeg kjenner ikke betegnelsen du bruker på barnets tenner.

Det første tallet skal angi hvilken kvadrant tannen hører hjemme i og det andre tallet forteller hvilken tann det er er. 13 blir da altså høyre overkjeve fortann.(på voksne)

Manglene anlegg av tenner (agnesier) kan arves.

Om barnets tenner mangler og ikke er anlagt vil bare et røntgenbilde kunne verifisere dette.

Problemet som eventuelt kan oppstå dersom melketenner ikke er anlagt og det permanente tannsettet er fulltallig kan jeg ikke uttale meg om med sikkerhet. Dette vil jo styres av blant annet arvelige faktorer, lokale forhold i munnhulen o.s.v.

Jeg foreslår at du tar det med ro og observerer utviklingen.

Når tiden er moden kan du få tatt et oversiktsrøntgenbilde, eller en status.

I Norge har alle barn rett til gratis tannbehandling fra 3 år.

Da kan dette vurderes sikrere av en tannlege.

Grüss dich :-))

Etter som jeg har lært betegner 1-4 kvadrantene hos voksne, og 5-8 hos barn. Dette er jo viktig når barnet har blandinstannsett.

Eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har lært betegner 1-4 kvadrantene hos voksne, og 5-8 hos barn. Dette er jo viktig når barnet har blandinstannsett.

Eller husker jeg feil?

Joda, du husker riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...