sunnhet Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hei! Jeg jobber som daglig leder på et brukerstyrt hus for personer mer psykiske lidelser. Her er det stor interesse for kosthold og flere ønsker å ha sunnhet og helse som vår profil. Statens ernæringsråd har sine anbefalinger, men jeg er nysgjerrig på det alternative og lurer på om du har noe kjennskap til kosttilskudd eller andre former for behandling med kosthold, der bruk av f.eks urter etc. har vist bedring? Jeg er klar over at kost ikke kan fjerne medisiner for alle, men jeg er kjent med at fysisk aktivitet har medført at folk med lette til moderate depressjoner kan redusere medisinbruk. For tiden er kosttilskudd svært i vinden og Gunvor Hals har bl.a vært ute med en produkt fra Cannada. Dette er jo rene vidundermedisinen og jeg må innrømme at jeg stiller meg litt skeptisk til det. Jeg er førtst og fremst interessert å høre hvilken grad hjelper kosttilskudd etc. for friske og i hvilken grad kan dette overføres til psykiatri? På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191571-psykiatri-og-kosthold/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg skriver artikler i et blad som heter Mat & Helse der vi de siste årene har hatt flere artikler om sammenhengen mellom kost og psykiske lidelser. Mange psykiske lidelser har også biologiske komponenter som kan påvirkes gjennom kosthold og eventuelt bedres med kosttilskudd. For å starte med kostholdet har man funnet at dårlig impulskontroll og konsentrasjonsvansker kan bedres med regelmessige måltider og ved å unngå raske karbohydrater og visse E-stoffer. Det kan være aktuelt å utrede en eventuell matvareintoleranse som kan føre til uro og konsentrasjonsvansker hos enkelte. Lege Karl Ludvig Reichelt har publisert flere artikler som viser sammenheng mellom protein intoleranse og visse psykiske lidelser som autisme. Teorien er kort fortalt at medfødte enzymdefekter gjør at visse proteiner hoper seg opp i kroppen og påvirker psyken. Utskillelse av store mengder av enkelte proteiner i urin kan gi diagnosen og analyseres av firmaet Neurozym. Når det gjelder kosttilskudd er omega 3 fettsyrer best undersøkt og ser ut til å gi positive effekter ved lese- og skrivevansker hos barn, depresjoner som ikke responderer på antidepressiva, depresjoner etter fødsler og for tiden foregår det undersøkelser i Norge omkring effekten ved schizofreni. Det er gjort studier med B-vitaminer ved PMS og depresjon etc etc. For en god oversikt vil jeg anbefale boka "Nutritional influences on mental illness" av Melwyn Werbach (Third Line Press, USA). Til sist kan det nevnes at flere urter har effekt på psykiske plager og de mest brukte i Norge er vel johannesurt mot lettere depresjoner og vendelrot mot uro, nervøsitet og søvnvansker(valeriana). Effekten er dokumentert ved en rekke vitenskapelige undersøkelser, men det er verdt å understreke at johannesurt kan påvirke nedbrytningen av en rekke legemidler og bør derfor brukes alene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/191571-psykiatri-og-kosthold/#findComment-1331250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.