densyke Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Hei,Mann, 39 år, kontorist. Oslo. Grei helse stort sett, tror jeg. Røker ikke. Noen kilo for mange. Ikke god kondis.I 3-4 år har jeg - helst i forbindelse med vanlig forkjølelse fått en tildels voldsom surkling og piping i lungene, særlig om natten. (Og vanlige forkjølelser ender dessuten ofte med vond hoste i perioder). Ved utpust surkler det selv om lungene egentlig er ferdig tømt. Merker også surkling/popping når jeg trykker brystkassen lett ned. Kan tidvis kjennes litt som om det er et eget rom i lungene som lager disse låtene: vanskelig å sette ord på, men handler litt om det føles som deler av lungen/lungene henger etter ved innpost/utpust. Kan ikke si at jeg opplever reelle pusteproblemer.Min far led i perioder av tung astma. Har vært hos lege, men da på et tidspunkt med null surkling. Fikk Bricanyl 0,25 å prøve ut - uten hørbar effekt.Etter en lengre periode (par uker) med vond hoste, mente jeg å se spor av blod i slimet jeg hostet opp. Men det var lite, og jeg slo meg til ro med at sår hals generelt kanskje kan medføre små rifter/blødninger i halsen. Fikk meg ikke til å rope ulv - selv om tuberkulose er på veg tilbake i Oslo...Kolleger på jobben bemerket i fjor høst - etter uker med hosting - at det kunne være bakterier med i spillet. Fastlegen min har ikke sjekket for det.Jeg burde sikkert ha vært mer pågående ovenfor fastlegen: men det var ingen surkling når jeg var hos ham, og jeg kan ikke ringe ham nattestid heller.Hvilke scenarier kan være aktuelle her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192099-surkling-i-brystet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 -densyke Jeg vil ikke utelukke at du etter infeksjoner og i forbindelse med infeksjoner har utviklet en såkaldt bronkial hyperreaktivitet eller overømfindlighet. Dvs. et klinisk bilde med begynnende astma. Du bør klart henvises til en spesialist i lungemedisin. Det vil da bli foretatt en utredning når det gjelder din lungefunksjon som ikke er avhengig av om du har piping i brystet eller ikke. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192099-surkling-i-brystet/#findComment-1342271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.