livspuls Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Takk for godt svar vedr. østrogen/depresjon! Bare et-par spørsmål i forlengelsen.. 1) Hvor lang tid må jeg min.regne på kliogest før overgangssymtomene gir seg helt? 2) Sjekket felleskatalogen idag mht.til Kliogest. Ble overrasket over å lese at depresjon eller forverring av depresjon er en VANLIG bivirkning av østrogen.. Er dette virkelig sant?.. Logisk sett tenker jeg sånn om min situasjon: Fjernet eggstokker (30 år) - noe som gir litt kraftigere overgangsplager enn vanlig. Gikk 1/2 år uten østrogen - ble deprimert, kom seg da beg.på østrogen fordi depr.var overgangsaldersymptom. Stemmer dette, tror du? Som du skjønner er jeg nok redd for å bli depr. igjen - det var knall-tøft. Men fornuften sier meg at siden det går greit nå etter tre uker med kliogest, trenger jeg ikke være redd for det. 3) Har sluttet på joh.urt inntil videre. Er det alltid sånn at den har innvirkning på østrogen? Takker masse for at du tar deg tid til å svare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192231-%C3%B8strogen-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Ved oppstart av østrogen pleier symptomene å bedre seg i løpet av dager, men bivirkninger som for eksempel kvalme kan avta i løpet av de første ukene. Du bør derfor ha tålmodighet og se plagene an i ca tre måneder etter mitt syn. Hormoner som østrogen påvirker humøret, men mekanismene bak dette kan vi ikke fullt ut forklare. Derfor kan tilskudd av østrogen både hjelpe mot depresjon hos noen og gi depresjon hos andre. Når depresjonen kommer etter at man har fjernet eggstokkene eller kommet i overgangsalderen er sjangsen størst for at østrogentilskudd bedrer depressive symptomer enn det motsatte. Johannesurt øker aktiviteten i leverenzymer som nedbryter østrogen slik at denne prosessen går raskere. Resultatet blir lavere nivåer med østrogen og derfor advarer man mot å kombinere p-piller og johannesurt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192231-%C3%B8strogen-igjen/#findComment-1334602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livspuls Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Ved oppstart av østrogen pleier symptomene å bedre seg i løpet av dager, men bivirkninger som for eksempel kvalme kan avta i løpet av de første ukene. Du bør derfor ha tålmodighet og se plagene an i ca tre måneder etter mitt syn. Hormoner som østrogen påvirker humøret, men mekanismene bak dette kan vi ikke fullt ut forklare. Derfor kan tilskudd av østrogen både hjelpe mot depresjon hos noen og gi depresjon hos andre. Når depresjonen kommer etter at man har fjernet eggstokkene eller kommet i overgangsalderen er sjangsen størst for at østrogentilskudd bedrer depressive symptomer enn det motsatte. Johannesurt øker aktiviteten i leverenzymer som nedbryter østrogen slik at denne prosessen går raskere. Resultatet blir lavere nivåer med østrogen og derfor advarer man mot å kombinere p-piller og johannesurt. Takk for svar! Ser ut til at depr. symt. gradvis avtar heldigvis! Takk også for grei forklaring vedr. joh. urt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192231-%C3%B8strogen-igjen/#findComment-1334701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.