ida26 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Hei,jeg er ei jente i 20-åra som i ca halvannet år nå har hatt store problemer med fordøyelsen: svært treg mage, oppblåsthet og vondt (som følge av dette) i nederste del av magen. Vært til røntgen, ct og gastroskopi, tatt avføringsprøver og blodprøver, men ingenting viser noe galt. Fikk av legen(e) bare høre jeg skulle prøve fibertilskudd, mye vann og denslags, uten noen som helst bedring (nesten tvert om). Har fra før cøliaki og spiser generelt sunt med mye fiber og vann tilskudd av gode tarmbakterier, men har i tiden etter at disse ekstra fordøyelsesproblemene dukket opp ofte hatt vanskelig for å spise regelmessig og fiberrikt fordi det da fører til økte smerter i (tykk)tarmen. Lever imidlertid nå for tiden på svært streng diett uten sukker, gjær, melk og mel (candida-dietten ) i håp om at det bare var en ny allergi som var årsaken til problemene, men merker ingen bedring etter 4 uker.. Virker altså ikke som om problemene kommer av noe jeg spiser, men heller som om tykktarmen har på et vis sluttet å virke. Kan det være at jeg har/ har hatt noen slags betennelse/infeksjon/virus som har skadet/ødelagt deler av tykktarmen så den ikke klarer å arbeide? Eller noe annet som har lammet musklene i tarmen? Hva kan i så fall gjøres?? Klarer nå ikke lenger å tro dette skyldes kostholdet (så trenger ingen slike råd), men når kreft og denslags sannsynligvis er utelukket: hva kan det da være? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192885-ford%C3%B8yelsesproblemer-treg-mage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 En av våre hyppigste lidelser i tarmsystemet er såkalt "irritabel tykktarm", som kan være svært plagsom selv den er ufarlig. Denne typen tykktarmplager kan reagere negativt på visse typer fiber og du skal jo ikke ha hvete eller glutenholdige produkter på grunn av cøliaki. Best dokumentert effekt blant alternative behandlingsformer på denne tilstanden er tilskudd av prebiotika og probiotika kombinert med peppermynte i form av te eller kapsler. Ved mye luftplager kan teen også kombineres med fennikkel. Kuren er mild og må brukes minst tre uker før man kan si om den hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192885-ford%C3%B8yelsesproblemer-treg-mage/#findComment-1338922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.