Gå til innhold

Anbefalte innlegg

har påvist prolaps i skive L4 og L5. Skal nå til nervekirurg som skal vurdere oprasjon. Spurte ortopeden som har undersøkt meg sjansene for å bli bra av prolaps v oprasjon. 85-15 % sa han. og sjansen for tilbakefall etter noen år anslo han som 10%. Hva mener du ? Finns det no tall på dette som er til å lite på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193415-prolaps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det er en stund siden jeg fikk referert statestikken på ryggkirurgi ifb prolaps, men på det tidspunktet var det nettopp gjort en stor etterundersøkelse som viste at rundt 90 % av de som var prolapsoperert og som på forhånd hadde hatt entydige utfall var fornøyd med at de hadde valgt operasjon. Det er imidlertid også gjort undersøkelser som viser at de som ikke blir operert er de som er friskest 4 år senere, mens de som opereres kommer seg raskest.

En stor andel av befolkningen har prolaps i korsryggen, og mange har ikke engang symptomer fra dette. Det har de senere år vært påpekt at man har hatt en tendens til overdreven sykeliggjøring av ryggpasienter som har fått påvist prolaps. De aller fleste vil bli bra igjen av seg selv, selv om man selvfølgelig fra tid til annen kan få tilbakefall med smerter. Tilbakefall risikerer imidlertid også de som opereres.

I noen få situasjoner er operasjon eneste alternativ, og da er det særlig akutt blæreparese som er indikasjon. I såfall trenger man operasjon akutt. Også ved lammelser i bena vil man normalt velge operasjon, men da har man noe mer tid å gå på. I tillegg vil noen ha så ekstreme smerter at man operasjon blir beste alternativ.

Det er ingen grunn til å være altfor pessimistisk som følge av prolaps, bedring vil normalt komme etter noe tid, Det er viktig å forsøke å være mest mulig i normal aktivitet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193415-prolaps/#findComment-1359946
Del på andre sider

ble det selv.. Verken fysioterapi eller kiropraktor har hjulpet. Så er blitt sendt på en ryggpoliklinikk med spesialister.. Er jo trossalt bare 20 år, og ønsker ikke å bli ufør i så ung alder.

det som har hjulpet mest e no å gå tur i skog og mark.. så det e no det æ har gjort.. e bidd sterkar i ryggen, men langt fra go..operasjon tar æ lell sånn som utsiktan ser ut.. da har æ heller feks fem gode år,, tar en ny og forhåpentligvis fem år tel så får det bare briste eller bære deretter..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193415-prolaps/#findComment-1360040
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg fikk referert statestikken på ryggkirurgi ifb prolaps, men på det tidspunktet var det nettopp gjort en stor etterundersøkelse som viste at rundt 90 % av de som var prolapsoperert og som på forhånd hadde hatt entydige utfall var fornøyd med at de hadde valgt operasjon. Det er imidlertid også gjort undersøkelser som viser at de som ikke blir operert er de som er friskest 4 år senere, mens de som opereres kommer seg raskest.

En stor andel av befolkningen har prolaps i korsryggen, og mange har ikke engang symptomer fra dette. Det har de senere år vært påpekt at man har hatt en tendens til overdreven sykeliggjøring av ryggpasienter som har fått påvist prolaps. De aller fleste vil bli bra igjen av seg selv, selv om man selvfølgelig fra tid til annen kan få tilbakefall med smerter. Tilbakefall risikerer imidlertid også de som opereres.

I noen få situasjoner er operasjon eneste alternativ, og da er det særlig akutt blæreparese som er indikasjon. I såfall trenger man operasjon akutt. Også ved lammelser i bena vil man normalt velge operasjon, men da har man noe mer tid å gå på. I tillegg vil noen ha så ekstreme smerter at man operasjon blir beste alternativ.

Det er ingen grunn til å være altfor pessimistisk som følge av prolaps, bedring vil normalt komme etter noe tid, Det er viktig å forsøke å være mest mulig i normal aktivitet.

Lykke til!

hei takk for informativt inlegg. Mitt problem er at den prolapsen opptar 60 prosent av nervekanalen og er mer på en side av ryggen, dette resulterer i at jeg er så skjev så skjev.. Krykker har gjort det litt bedre i forhold til skjevheten men det går hardt utover bena.. oprasjon tar jeg..slik som nå gidder ikke jeg gå.. det går nokk bra det her,, evig optimist :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193415-prolaps/#findComment-1360042
Del på andre sider

hei takk for informativt inlegg. Mitt problem er at den prolapsen opptar 60 prosent av nervekanalen og er mer på en side av ryggen, dette resulterer i at jeg er så skjev så skjev.. Krykker har gjort det litt bedre i forhold til skjevheten men det går hardt utover bena.. oprasjon tar jeg..slik som nå gidder ikke jeg gå.. det går nokk bra det her,, evig optimist :)

De fleste kirurger er tilbakeholdende med å foreslå operasjon ved prolaps annet enn når det fremstår som klart beste alternativ. Blir du anbefalt operasjon vil det mest sannsynlig bli vellykket.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193415-prolaps/#findComment-1360045
Del på andre sider

det som har hjulpet mest e no å gå tur i skog og mark.. så det e no det æ har gjort.. e bidd sterkar i ryggen, men langt fra go..operasjon tar æ lell sånn som utsiktan ser ut.. da har æ heller feks fem gode år,, tar en ny og forhåpentligvis fem år tel så får det bare briste eller bære deretter..

skjønner deg der.. men lykke til iallefall,og håper du vil bli så frisk som mulig:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193415-prolaps/#findComment-1360068
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...