Gå til innhold

Deprimert uten å være trist?

Anbefalte innlegg

Gjest frikks

Er for tiden inne i en merkelig periode. Føler meg tung i kroppen og veldig initativløs. Ingen energi. Få ting jeg synest er morsomt eller ler av.Men jeg føler meg ikke spesielt trist? Nå påpeker også kona at jeg virker stille og fjern.

Har hatt perioder om høsten før, men det er jo ikke høst enda heller.

Hva er det som skjer, noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193462-deprimert-uten-%C3%A5-v%C3%A6re-trist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke uvanlig å være deprimert uten å være trist. Sannsynligvis vanligere for menn enn for kvinner.

MADRS er en skala som vurderer 10 ulike symptomer på depresjon. Kun en av disse 10 er opplevd tristhet.

Anhedoni (manglende evne til å føle lyst, glede og engasjement ved det som vanligvis gleder en) uten tristhet er ganske vanlig hos menn. Dette symptombildet blir sjeldnere gjenkjent som depresjon og er sannsynligvis hovedårsaken til den svære underdiagnostisering og underbehandling av depresjon hos menn.

Gjest frikks

Det er ikke uvanlig å være deprimert uten å være trist. Sannsynligvis vanligere for menn enn for kvinner.

MADRS er en skala som vurderer 10 ulike symptomer på depresjon. Kun en av disse 10 er opplevd tristhet.

Anhedoni (manglende evne til å føle lyst, glede og engasjement ved det som vanligvis gleder en) uten tristhet er ganske vanlig hos menn. Dette symptombildet blir sjeldnere gjenkjent som depresjon og er sannsynligvis hovedårsaken til den svære underdiagnostisering og underbehandling av depresjon hos menn.

Takk for svar.

For en del år tilbake brukte jeg Aurorix med god virkning, men husker jeg gikk på en stor dose etter å ha lest dine doseringstips og tok de opp med fastlegen.

Men jeg husker ikke doseringsdosen og opptrappingsplan. Har bestilt meg legetime, men skulle gjerne kunne foreslå samme dosering som sist.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar.

For en del år tilbake brukte jeg Aurorix med god virkning, men husker jeg gikk på en stor dose etter å ha lest dine doseringstips og tok de opp med fastlegen.

Men jeg husker ikke doseringsdosen og opptrappingsplan. Har bestilt meg legetime, men skulle gjerne kunne foreslå samme dosering som sist.

Start med et par uker på 300 mg.

Øk til 450 mg. Noen greier seg med dette. Mange må opp i 600-750 mg. Noen få må ha 900 mg.

Ved togangs dosering tar du morgen og _ettermiddag_ da Aurorix kan gi innsovningsvansker om en tar dem om kvelden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...