Gå til innhold

Bøker

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kan noen anbefale meg noen gode norske bøker jeg ikke har lest?

Ikke krim. I hvert fall ikke av Holt, Fossum, Lindell eller noen av disse skapningene.

Det bør også være mulig å få den i paperback (skal ha den med til syden, og paperback gjør seg best på en solseng).

Kom igjen! Noen tips?

Har noen lest Ulvenatt (eller noe i den duren) av Tom Egeland (eller noe i den duren)? Vet den ikke finnes i paperback, men den vurderes.

• Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

51

• flisa

47

• favn

36

• morsan

16

Mest aktive i denne tråden

hare1365380455
Skrevet

Norsk forfatter eller bare på norsk? Jeg har lest at "Ulvenatt" skal være kjempegod.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Norsk forfatter eller bare på norsk? Jeg har lest at "Ulvenatt" skal være kjempegod.

Norske forfattere. Ikke nødvendigvis på norsk. Selv om norske forfattere heldigvis har det med å skrive på norsk. :)

hare1365380455
Skrevet

Norske forfattere. Ikke nødvendigvis på norsk. Selv om norske forfattere heldigvis har det med å skrive på norsk. :)

Jeg har ikke lest de enda, men to bøker i bokhylla er Morten Harry Olsen "Størst av alt" og Levi Henriksen "Snø vil falle over snø som har falt". (Jeg leser helst krim forresten.)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har ikke lest de enda, men to bøker i bokhylla er Morten Harry Olsen "Størst av alt" og Levi Henriksen "Snø vil falle over snø som har falt". (Jeg leser helst krim forresten.)

Jeg har forresten to krimbøker av Robert Wilson her. De har jeg ikke begynt på ennå.

Et lite drap i Lisboa, og den blinde mannen i Sevilla.

Kan du anbefale dem?

Skrevet

Frode Grytten skriver utrolig bra.

Bikubesong er stor, også Popsongar.

Bikubesong:

Romanen skildrar eitt år i Murboligen, ein arbeidarbustad i Odda. Her er kjærleik, kidnapping, politikk, løgner, utruskap og Ola Nordmann frå Hardanger. Bikubesong er ein kollektivroman om det mytologiske Odda, varmt og utleverande skildra, men også med eit skarpt innsyn i det norske sosialdemokratiet anno 1999. (For romanen Bikubesong fekk han Brageprisen i 1999 og vart nominert til Nordisk Råds litteraturpris.)

Popsongar:

24 timar, 24 stader, 24 songar, 24 historiar. Frode Gryttens kvite album, eit soul-album i skrift.

Men det musikalske bakteppet er på ingen måte eit vilkår for å leve seg inn i dei oftast triste, somtid tragikomiske, men alltid djupt menneskelege lagnadene i boka. Her er jenta som er forbanna over kor opptatt mora er av Britney Spears, kona som med si "drømmekraft" er unormalt oppslukt av Tom Jones, mannen som vil drukne bikkja si fordi han meiner hunden har øydelagt samlivet med kona. Mange av tekstene handlar om kjærleik som er på veg - til å bli noko meir, eller til å bli borte, som ikkje blir noko av, og dei viser korleis kjærleiken også fører med seg hat, sorg, smerte og melanokoli.

Begge finnes i paperback til 128 kr.

hare1365380455
Skrevet

Jeg har forresten to krimbøker av Robert Wilson her. De har jeg ikke begynt på ennå.

Et lite drap i Lisboa, og den blinde mannen i Sevilla.

Kan du anbefale dem?

Jeg holder på med et lite drap i Lisboa nå, og den er kjempegod! Så den kan du jo lese.

hare1365380455
Skrevet

Bikubesong:

Romanen skildrar eitt år i Murboligen, ein arbeidarbustad i Odda. Her er kjærleik, kidnapping, politikk, løgner, utruskap og Ola Nordmann frå Hardanger. Bikubesong er ein kollektivroman om det mytologiske Odda, varmt og utleverande skildra, men også med eit skarpt innsyn i det norske sosialdemokratiet anno 1999. (For romanen Bikubesong fekk han Brageprisen i 1999 og vart nominert til Nordisk Råds litteraturpris.)

Popsongar:

24 timar, 24 stader, 24 songar, 24 historiar. Frode Gryttens kvite album, eit soul-album i skrift.

Men det musikalske bakteppet er på ingen måte eit vilkår for å leve seg inn i dei oftast triste, somtid tragikomiske, men alltid djupt menneskelege lagnadene i boka. Her er jenta som er forbanna over kor opptatt mora er av Britney Spears, kona som med si "drømmekraft" er unormalt oppslukt av Tom Jones, mannen som vil drukne bikkja si fordi han meiner hunden har øydelagt samlivet med kona. Mange av tekstene handlar om kjærleik som er på veg - til å bli noko meir, eller til å bli borte, som ikkje blir noko av, og dei viser korleis kjærleiken også fører med seg hat, sorg, smerte og melanokoli.

Jeg tror jeg har Popsongar i pocket, men jeg har ikke lest den. Er den god altså?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Bikubesong:

Popsongar:

Bikubesong har jeg faktisk lest. Den sto i hylla i flere år før jeg opparbeidet meg nok mot til å åpne den (visste den var skrevet på nynorsk), og det var jaggu en positiv overraskelse.

Nå bør jeg naturligvis ikke ødelegge fordomsryktet mitt her inne, men boka var skrevet på nydelig nynorsk.

Jeg skal se etter Popsongar.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg holder på med et lite drap i Lisboa nå, og den er kjempegod! Så den kan du jo lese.

Får saumfare noen bokhandler først. Jeg har mest lyst på en bok eller to i paperback. Det er så slitsomt å lese store bøker på en solseng. :)

Men da har jeg dem i bakhånd.

Skrevet

Jeg tror jeg har Popsongar i pocket, men jeg har ikke lest den. Er den god altså?

Ja, helt etter min smak. Det er bare å begynne å lese. :o)

Skrevet

Bikubesong har jeg faktisk lest. Den sto i hylla i flere år før jeg opparbeidet meg nok mot til å åpne den (visste den var skrevet på nynorsk), og det var jaggu en positiv overraskelse.

Nå bør jeg naturligvis ikke ødelegge fordomsryktet mitt her inne, men boka var skrevet på nydelig nynorsk.

Jeg skal se etter Popsongar.

Hehe. Man kan jo ha fordommer mot nynorsk, men det er som regel slik at så lenge temaet fenger, og språket ikke er for arkaisk så flyter det lettere og lettere.

Her er forresten en anmeldelse jeg fant nå i farta:

http://www.puls.no/a.cgi?id=8228

Gjest Mr. Pusten
Skrevet

Ulvenatten av Tom Egeland anbefales, selv om det på sett og vis er en krimbok (som du ikke ville ha), men likevel.

Du bør også sjekke ut

Sirkelens ende av samme forfatter, en norsk "DaVinci-koden", vel og merke skrevet FØR Dan Browns kom ut.

Ellers benytter jeg gjerne slike anledninger til å anbefale Gert Nygårdshaug. Krimserien om Frederic Drum nevnes i forbifarten, men de andre romanene hans er absolutt også å anbefale. Mengele Zoo, Himmelblomstreets muligheter, Prost Gotvins geometri og Afrodites basseng henger løselig sammen innholdsmessig. Meget bra.

hare1365380455
Skrevet

Ja, helt etter min smak. Det er bare å begynne å lese. :o)

Jeg må lese ferdig den jeg holder på med.... Hva leser du nå?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hva med noen klassikere? Hamsun, f.eks?

Nei, jeg er for ung til den slags. :)

Enkelte norsklærere har ødelagt mitt syn på klassiske forfattere ved å påtvinge meg det ene verket tyngre enn det andre.

Gjest Mr. Pusten
Skrevet

Ulvenatten av Tom Egeland anbefales, selv om det på sett og vis er en krimbok (som du ikke ville ha), men likevel.

Du bør også sjekke ut

Sirkelens ende av samme forfatter, en norsk "DaVinci-koden", vel og merke skrevet FØR Dan Browns kom ut.

Ellers benytter jeg gjerne slike anledninger til å anbefale Gert Nygårdshaug. Krimserien om Frederic Drum nevnes i forbifarten, men de andre romanene hans er absolutt også å anbefale. Mengele Zoo, Himmelblomstreets muligheter, Prost Gotvins geometri og Afrodites basseng henger løselig sammen innholdsmessig. Meget bra.

Må nesten også nevne "Nullpluss" av Nygårshaug, noe av det mest bisarre jeg har lest; handler om en fyr som setter seg fore å spise seg selv opp(!)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg forstår jeg har meldt meg inn i en del bokklubber og gledelig mottatt det som er av velkomsttilbud det siste året, for av det du la ut der har jeg faktisk lest det meste - og det jeg ikke har fått i posten har jeg kjøpt eller lånt på biblioteket.

Inocentia Park av Ambjørnsen er forresten veldig god!

Jeg har utrolig sansen for Ambjørnsen og Saabye. Skulle hatt flere slike her til lands. Eller... kanskje vi har det. Det er bare jeg som ikke har funnet dem ennå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...