Gå til innhold

Depresjon-arv/miljø

Anbefalte innlegg

Så lenge eg kan huske har eg slitt med tungsinn. Særlig under stress og ved større anledninger som bryllup, dåp o.l "ramler" eg ned i et spor fult av tungsinn, pessimisme og resignasjon. I vår familie sliter min bror med depresjon, en annen bror har tatt livet sitt, en tredje bror var oversensitiv, slet med angst og er nå død som følge av rusmisbruk. Min søster slet med angst en periode, og eg kan huske at min mor var veldig tungsinnet. Er vår familie disponert for depresjoner? Me virker uansett så sarte og lett påvirkelige. Arv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193620-depresjon-arvmilj%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tilegg til at depresjon og angst kan gå i arv kan dere også bli påvirket av hverandre. Det er en ond sirkel som ofte må brytes.

Kanskje dette er noe dere i familien kan prate om og finne et mønster i depresjonen som dere sammen kan forsøke å bryte ut av.

Har selv slitt en god del med angst og depresjon, men har etter hvert blitt flik til å "behandle" meg selv. Endre et tankemønster som ikke gjør deg godt.

Hvis jeg blir deprimert og tungsinnet kommer stiller jeg meg spørsmålet: Hvorfor tenker jeg sånn, er det andre måter å tenke på?

Ofte finner jeg et svar som gjør meg godt.

Er man ofte deprimert er det tankene som må endres på et vis og kanskje livssituasjon også. Tok en overdose tabletter for noen år tilbake, det var nærepå det gikk galt. Når disse tankene om å avslutte livet kommer er mitt spørsmål til meg selv, hva skjer med tankene? Jeg må finne svaret, være bevisst på at tankene som kommer ikke er fornuftige tanker. Å ha en god dialog med seg selv hjelper ofte. Det er nå i hvertfall min erfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...