Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2001 Skrevet 15. februar 2001 Panikkanfall En avgrenset episode med intens frykt eller ubehag, der minst fire av følgende symptomer utvikler seg brått og når en topp i løpet av ti minutter: 1. palpitasjoner, hjertebank eller økt hjertefrekvens 2. svetting 3. skjelvinger eller risting 4. følelse av åndenød 5. kvelningsfornemmelser 6. smerter eller ubehag i brystet 7. kvalme elle ubehag i magen 8. følelse av svimmelhet, ustøhet, ørhet i hodet eller besvimelse 9. derealisasjon (uvirkelighetsfølelse) eller depersonalisasjon (utenfor seg selv) 10. frykt for å miste kontroll eller forstanden 11. frykt for å dø 12. parestesier (nummenhet eller vissenhetsfølelse) 13. frysninger eller varmefornemmelser Panikklidelse (ICD-10: F41.0) 1. tilbakevendende , uventede panikkanfall 2. minst ett anfall har blitt fulgt av en måned eller mer med minst ett av følgende: (a) vedvarende frykt for nye anfall ( frykt for følgene av anfallet eller ledsagefenomenene © betydelig endret adferd i forbindelse med anfallene 3. Panikkanfallene skyldes ikke direkte fysiologiske virkninger av en substans (for eksempel misbrukssubstans eller medikament) eller en generell somatisk tilstand (for eksempel hypotyreose) 4. Panikkanfallene forklares ikke bedre av en annen psykisk lidelse slik som sosial fobi, spesifikk fobi, tvangslidelse, posttraumatisk stresslidelse eller separasjonsangstlidelse. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 På 15.02.2001 den 15.30, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Panikkanfall En avgrenset episode med intens frykt eller ubehag, der minst fire av følgende symptomer utvikler seg brått og når en topp i løpet av ti minutter: 1. palpitasjoner, hjertebank eller økt hjertefrekvens 2. svetting 3. skjelvinger eller risting 4. følelse av åndenød 5. kvelningsfornemmelser 6. smerter eller ubehag i brystet 7. kvalme elle ubehag i magen 8. følelse av svimmelhet, ustøhet, ørhet i hodet eller besvimelse 9. derealisasjon (uvirkelighetsfølelse) eller depersonalisasjon (utenfor seg selv) 10. frykt for å miste kontroll eller forstanden 11. frykt for å dø 12. parestesier (nummenhet eller vissenhetsfølelse) 13. frysninger eller varmefornemmelser Panikklidelse (ICD-10: F41.0) 1. tilbakevendende , uventede panikkanfall 2. minst ett anfall har blitt fulgt av en måned eller mer med minst ett av følgende: (a) vedvarende frykt for nye anfall ( frykt for følgene av anfallet eller ledsagefenomenene © betydelig endret adferd i forbindelse med anfallene 3. Panikkanfallene skyldes ikke direkte fysiologiske virkninger av en substans (for eksempel misbrukssubstans eller medikament) eller en generell somatisk tilstand (for eksempel hypotyreose) 4. Panikkanfallene forklares ikke bedre av en annen psykisk lidelse slik som sosial fobi, spesifikk fobi, tvangslidelse, posttraumatisk stresslidelse eller separasjonsangstlidelse. Jeg hadde nr . 4 , 6 og nr. 11 for noen år siden. Det kom som kastet på meg etter etter et sosialt lag med kollegaer på byen. Var glad og fornøyd da jeg kom hjem og satte meg ned for å slappe av. Fikk fullstendig panikk og trodde det var hjerteinnfarkt. Ble hentet med sykebil og forklaringen på legevakta var : Sikkert noe med musklene siden jeg gikk på krykker. Livet ellers var litt vanskelig pga det kompliserte beinbruddet og det vanskelige ekteskapet ( rett før skilsmissen ) Men denne kvelden var jeg glad husker jeg, fordi jeg endelig fikk vært litt sosial etter et innestengt liv i rullestol og sofaen. Tror du det kan ha vært et panikkanfall i steden for den rare forklaringen om musklene ? Har aldri hatt noe lignende i ettertid og ser på meg selv som psykisk frisk. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. desember 2016 Forfatter Skrevet 2. desember 2016 Ja, det kan godt ha vært et panikkanfall. En av tre (33%) vil oppleve et panikkanfall i løpet av livet. Kun ca 3% vil oppleve å få en panikklidelse som er gjentatte panikkanfall med minst et anfall per uke de siste 4 uker. 1 Siter
påskelilje Skrevet 2. desember 2016 Skrevet 2. desember 2016 Da mannen min hadde dette for mange år siden, tror jeg nesten han hadde alle symptomene på lista. Det var helt forferdelig. Den høsten er vel den verste vi har hatt sammen (i løpet av 25 år). Men han kom seg gjennom det, og sakte men sikkert ble det sjeldnere mellom hver gang, og noen år etter var det helt borte. Ingen av oss hadde hørt om dette før, og det var veldig skremmende. 0 Siter
Elisabeth36 Skrevet 2. desember 2016 Skrevet 2. desember 2016 Jeg har hatt alle symptomene ved panikkanfall. Vil legge til. Sterkt behov for å komme seg vekk der i fra. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.