Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser at psykiater Nils Håvard Dahl karaktereriserer kritikk av Ritalin som "vranglære uten rot i virkeligheten" . Men hva med Dahls nøytralitet i dette spørsmålet? Han er jo tilknyttet nettopp de legemiddelselskapene som produserer medisiner til bruk mot 'adhd'.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195925-adhd-medisin-og-legers-n%C3%B8ytralitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har aldri karakterisert ethvert kritsik argument mot Ritalin på denne måten du siterer.

Men jeg kjenner få lidelser hvor forekomsten av fundamentalistiske "anti-medisin-forkjempere" er så høyt som ved ADHD. En del av disses synspunkter fortjener karakteristikker på linje med det du siterer.

Jeg synes det er spesielt synd at så mange barn med ADHD ikke får adekvat hjelp pga foreldrenes vrangforestillinger vedr behandling. Det er lettere å akseptere når slike forestillinger går ut over den voksne selv.

Jeg anbefaler medisiner ved mange lidelser, og jeg anbefaler andre typer terapier ved andre lidelser.

De svar jeg gir er forankret i vitenskapelig dokumentasjon enten jeg en eller annen gang har arbeidet/mottatt honorar fra legemiddelprodusenten eller ikke.

Jeg har aldri karakterisert ethvert kritsik argument mot Ritalin på denne måten du siterer.

Men jeg kjenner få lidelser hvor forekomsten av fundamentalistiske "anti-medisin-forkjempere" er så høyt som ved ADHD. En del av disses synspunkter fortjener karakteristikker på linje med det du siterer.

Jeg synes det er spesielt synd at så mange barn med ADHD ikke får adekvat hjelp pga foreldrenes vrangforestillinger vedr behandling. Det er lettere å akseptere når slike forestillinger går ut over den voksne selv.

Jeg anbefaler medisiner ved mange lidelser, og jeg anbefaler andre typer terapier ved andre lidelser.

De svar jeg gir er forankret i vitenskapelig dokumentasjon enten jeg en eller annen gang har arbeidet/mottatt honorar fra legemiddelprodusenten eller ikke.

Psykiater Dahl, som altså jobber i nært samarbeid med diverse legemiddelselskap, ser ut til å gå god for å gi Ritalin til barn som etter hans mening lider av 'adhd'. Dette er noe som ikke kan påvises, verken ved blodprøver eller på annen måte. Det er en subjektiv vurdering og ingen livstruende sykdom som diabetes er.

Hva med de skadelige virkningene av Ritalin? Benekter Dahl at disse finnes? Benekter han at det oppstår skader på sentralnervesystemet? Han snakker om "vranglære uten rot i virkeligheten", men når det står i Felleskatalogen om bivirkninger, er dette også "vranglære uten rot i virkeligheten " ?

Dahl må ikke glemme at Ritalin og Concerta er midler som tilhører klassen narkotika . Ritalin har de samme egenskapene som kokain, og det er påvist at slike stoffer gir varige endringer i hjernen. At ungene "roer seg" ved bruk av Ritalin eller Concerta, er bare tegn på forgiftningen som finner sted når de inntar disse midlene. Skadevirkningene viser seg først etter lengre tids bruk, men da er det for sent. Les på "Lommelegen.no" om en ung mann som fikk epileptiske anfall etter 7 års bruk av Ritalin og ikke blir frisk igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...