Gå til innhold

Sint og teit

Gjest 12-åring på 30

Anbefalte innlegg

Gjest 12-åring på 30
Skrevet

I dag morges klikka jeg igjen. Skulle få veslemor opp av senga, og kom inn med katten til henne - og jeg var blid. Ville gi henne en myk start på dagen - som jeg pleier. Så gjør jeg det fatale; jeg raper - på hennes prinsesserom! Ungen begynner å grine og synes jeg har vært skikkelig dum - og jeg reagerer selvfølgelig med å først bli irritert - og så forbannet. Jeg slår løs på klesskapet og brøler at jeg er såå lei den grininga hennes. Jeg VET at jeg her burde vært overbærende, ristet på hodet og flirt - og bedt om unnskyldning for å ha vært så ufin å rape på hennes rom. Men jeg klarer ikke å være den personen akkurat da. Jeg blir bare så sint - og må avreagere. Kjenner det klør i kroppen.

Hater selvfølgelig meg selv fordi jeg ikke fikser situasjonen. Heldigvis overtok samboeren min Misjon Opp-og-stå-på-skolen-gå, så fikk jeg roet meg før hun gikk.

Er dette typisk emosjonelt ustabil? Eller er jeg bare slem? Har ingen diagnose, men har bestilt legetime for å få henvisning til behandler. Håper at jeg kan kureres for dette forferdelige sinnet mitt.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er selvsagt ikke nok til en formelt korrekt diagnostisering av EU-pf.

På den annen side gir det ikke høye odds om du setter penger på at det er denne diagnosen.

Gjest 12-åring på 30
Skrevet

På den annen side gir det ikke høye odds om du setter penger på at det er denne diagnosen.

Men dersom jeg skulle være emosjonelt ustabil, er det da sannsynlig at denne siden av meg tilhører forstyrrelsen og ergo forhåpentlig vil bli bedre med behandling?

Det var forresten jeg som skrev "Jeg er gal" - og merkelappen borderline har du allerede gitt meg ;)

Skrevet

Men dersom jeg skulle være emosjonelt ustabil, er det da sannsynlig at denne siden av meg tilhører forstyrrelsen og ergo forhåpentlig vil bli bedre med behandling?

Det var forresten jeg som skrev "Jeg er gal" - og merkelappen borderline har du allerede gitt meg ;)

Det er vel nettopp det som er hensikten med behandling at du skal kunne endre ditt forøvrig meget beskrivende nick.

Frustrasjonstoleransen skal øke. Det inadekvate og bråe sinnet skal minke, og evnen til å holde på sinne skal øke.

Skrevet

Det er vel nettopp det som er hensikten med behandling at du skal kunne endre ditt forøvrig meget beskrivende nick.

Frustrasjonstoleransen skal øke. Det inadekvate og bråe sinnet skal minke, og evnen til å holde på sinne skal øke.

Hvordan skiller man de som har 'temperament' fra de 'emosjonelt ustabile'?

Skrevet

Hvordan skiller man de som har 'temperament' fra de 'emosjonelt ustabile'?

Blant annet på frustrasjonstoleransen. om sinnet er adekvat eller ikke, forutsigbart eller ikke og først og fremst på evnen til å kontrollere når, hvordan og hvor en lar sinnet komme til uttrykk.

Skrevet

Blant annet på frustrasjonstoleransen. om sinnet er adekvat eller ikke, forutsigbart eller ikke og først og fremst på evnen til å kontrollere når, hvordan og hvor en lar sinnet komme til uttrykk.

'Blant annet på frustrasjonstoleransen. om sinnet er adekvat eller ikke, forutsigbart eller ikke og først og fremst på evnen til å kontrollere når, hvordan og hvor en lar sinnet komme til uttrykk.'

Etter mitt syn kan disse kriteriene godt tillegges en s.k. 'temperamentsfull' (det fargerike ordet man bruker om folk som ikke kan kontrollere seg).

Men dog, det er nok en forskjell. Og kanskje den 'temperamentsfulle' har en type selvinnsikt og selvironi, der en 'emosjonelt ustabil' ikke har det?

Jeg er en annen
Skrevet

'Blant annet på frustrasjonstoleransen. om sinnet er adekvat eller ikke, forutsigbart eller ikke og først og fremst på evnen til å kontrollere når, hvordan og hvor en lar sinnet komme til uttrykk.'

Etter mitt syn kan disse kriteriene godt tillegges en s.k. 'temperamentsfull' (det fargerike ordet man bruker om folk som ikke kan kontrollere seg).

Men dog, det er nok en forskjell. Og kanskje den 'temperamentsfulle' har en type selvinnsikt og selvironi, der en 'emosjonelt ustabil' ikke har det?

Sinnet alene kan aldri kvalifisere til diagnosen, men kan nok gi en god pekepinn. Dette med om sinnet er situasjonsadekvat er sentralt, for det henger sammen med en typisk forsvarsmekanisme som er vanlig i denne pf'en -- projeksjon, at andre personer gis egenskaper som egentlig er knyttet til en selv eller til personer som er/har vært viktige for en (mor/far, med andre ord).

I dag stilles slike diagnoser (av mange) ut fra en sjekkliste med symptomer, der så og så mange symptomer skal være til stede for at diagnosen møtes. Husker jeg rett er det minst 5 av 9 for emosjonelt ustabil PF (aka borderline).

Diagnosen har en lang historie, og det hersker ennå ikke full enighet i psykiatrien om hva den egentlig beskriver, eller hvordan den skal stilles.

Skrevet

Sinnet alene kan aldri kvalifisere til diagnosen, men kan nok gi en god pekepinn. Dette med om sinnet er situasjonsadekvat er sentralt, for det henger sammen med en typisk forsvarsmekanisme som er vanlig i denne pf'en -- projeksjon, at andre personer gis egenskaper som egentlig er knyttet til en selv eller til personer som er/har vært viktige for en (mor/far, med andre ord).

I dag stilles slike diagnoser (av mange) ut fra en sjekkliste med symptomer, der så og så mange symptomer skal være til stede for at diagnosen møtes. Husker jeg rett er det minst 5 av 9 for emosjonelt ustabil PF (aka borderline).

Diagnosen har en lang historie, og det hersker ennå ikke full enighet i psykiatrien om hva den egentlig beskriver, eller hvordan den skal stilles.

Aha, så :det: er borderline *meget klokere*

Takk for info.

Skrevet

Fra det opprinnelige innlegget:

"Jeg slår løs på klesskapet og brøler at jeg er såå lei den grininga hennes."

Når en gjør dette på barnets rom etter en såpass liten provokasjon, har en passert grensene for det som kun kan klassifiseres som "temperament".

Skrevet

Fra det opprinnelige innlegget:

"Jeg slår løs på klesskapet og brøler at jeg er såå lei den grininga hennes."

Når en gjør dette på barnets rom etter en såpass liten provokasjon, har en passert grensene for det som kun kan klassifiseres som "temperament".

Ja, definitivt.

Jeg spurte i mer generell øyemed.

• 4 år senere...
Gjest Ritalin gjør fin & lang (lengre) i lunta
Skrevet

Til info:

Har fått diagnose; ADHD, hovedsaklig uoppmerksom type, og er ikke i tvil om at denne passer som om den var skreddersydd. Mange biter falt på plass. :-)

Jeg er lettet & lykkelig over at jeg faktisk _ikke_ hadde emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, selv om jeg naturligvis ikke kan nekte for at jeg innimellom, men dog kun i 'avmålte' blaff, _er_ relativt emosjonelt ustabil. :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...