Hugnad Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Jeg er en mann på 36 år, som i hele mitt voksne liv har vært plaget av nærmest regelmessig/periodisk kortvarig løs mage. Enkelte perioder kan det gå opptil flere uker mellom plagene, men det har en tendens til å dukke opp med 1-2 ukers mellomrom. Noen i min familie har forøvrig lignende plager, men tror det dreier seg mer om oppblåst -enn løs mage. For å enkelt teste om jeg lider av en eller annen slags overfølsomhet mot visse mattyper, har jeg det siste året tatt Appital. I tillegg har jeg prøvd å kutte ut melprodukter i maten den siste tiden. Ingen av delene har egentlig hjulpet særlig, bortsett fra at Appital ser ut til å gjør meg mindre følsom overfor frukt (spesielt, eple). Sykdomsforløp: 1. Magen begynner å verke: blir kraftig øm over mage/buk, og etter relativt kort tid oppstår det en slags diarè reaksjon. 2. Magen tømmer seg (ikke oppkast) 1-2 ganger. 3. Relativt kort tid etterpå kan jeg spise og drikke omtrent hva som helst uten at det fremkaller ny løs mage. 4. Samme skjer 1-2 uker senere. Jeg reagerer sjelden spontant, rett etter et måltid. Det kan heller virke som magen reagerer enten på en viss matkombinasjon, eller først etter å ha akkumulert stoffer den ikke tåler, for så å kvitte seg med dette når begeret er fullt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196870-periodiskregelmessig-l%C3%B8s-mage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Flere tarmlidelser kan ha vekslende avføring og den vanligste er irritabel tykktarm. Det er en tilstand der tykktarmen av en aller annen grunn reagerer på psykisk stress, visse matvarer og andre ukjente faktorer. Noen ganger kan blodprøver avsløre en matintoleranse/allergi. Andre ganger kan det være lurt å ta en røntgenundersøkelse av tarmen for å se etter utposninger eller polypper. En spesialist på tarmsykdommer vil uansett kunne hjelpe deg videre med utvidet diagnostikk. Mange har nytte av tilskudd med pre- og probiotika samt peppermyntete blandet med fennikkel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196870-periodiskregelmessig-l%C3%B8s-mage/#findComment-1384498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.