vifs Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Jeg er en jente på 31 år som har svært dårlig fordøyelse. Har hatt dette problemet i minst 10 år, og det har vært bedre og verre perioder. Men jeg klarer ikke å finne noen logikk i når det fungerer litt og når det ikke fungerer i det hele tatt. Og for tiden er det ikke tegn til liv. Har vært hos 2 forskjellige homeopater og spist 15 forskjellige sukkerpiller, fått fotsoneterapi og øreakupunktur, vært hos biopat og fått urter, prøvd tarmskylling og fått diverse andre piller og væsker som skal hjelpe (både fra apotek og helsekost). Jeg spiser rimelig sunt, trener to-tre ganger i uka samt går mye turer på fjellet i helgene. Men har stillesittende arbeid med tidvis lange dager. Går ofte over en uke uten avføring. Noen ganger løsner det av seg selv etter 7-10 dager, andre ganger ikke. Tar da Pursenid, men har aldri misbrukt dette. Er nå i ferd med å bli desperat - har du noen tips til hva jeg skal gjøre, hvor jeg kan gå for å få hjelp? Bør jeg prøve erneringsfysiolg? Evt bli helt ekstrem og aldri spise en kakebit eller is, kun ting med høyt innhold av fiber? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197307-forstoppelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 For det første er det svært individuelt hvordan tarmen fungerer og det er derfor ikke sikkert at du spiser mer usunt enn andre. Noen har enten en lang og slynget tykktarm eller et tarmsystem som fungerer tregt. Enklete kan ha en matvareintoleranse med forsstoppelse som hovedsymptom. De vanlige rådene, som du sikkert har fått, er inntak av nok væske og fiber. Ikke alle typer fiber passer den enkelte og noen kan for eksempel reagere negativt på hvetefiber og positivt på fruktfiber. Neste trinn på stigen blir å bruke probiotika og prebiotika for å stimulere tarmbakteriefloraen. Personlig anbefaler jeg tilskudd med FOS (frukt oligo sakkarider) kombinert med kapsler som inneholder minst 8 milliarder melkesyrebakterier. Ved manglende effekt av dette kan du spe på med laktulose i økende mengde opp til 60 ml. En sjelden gang kan du så bruke magnesiumhydroksid (engelsk salt) blandet med vann som fører til økt væskemengde i tarmen. Du bør være forsiktig med senneste, Pursennid og lignende som virker drivende på tarmen. Disse midlene kan føre til at tarmen ikke lenger reagerer på stimuli. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197307-forstoppelse/#findComment-1390225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.