Gå til innhold

depresjon - kun negative tanker

Gjest lykkelig ikke deprimert

Anbefalte innlegg

Gjest lykkelig ikke deprimert

Hei. jeg var en periode lett deprimert og slet litt. Så leste jeg en artikkel om depresjon og forsøkte å relatere det jeg leste til meg selv og gjett om det funka.

I artikkelen stod det at utgangspunktet for all depresjon er negative tanker og tanker om ulike problemstillinger.

I mitt tilfelle gjaldt nok dette barnløsht. Jeg tenkte så mye på dette at jeg hadde vondt i hodet. jeg grublet og tenkte og ble deprimert.Ville ikke gå ut, ikke besøke andre med barn mv. Isolerte meg og ble lei meg. Så snudde jeg. tok initiativ til besøke venninner med barn, hadde med små gaver til dem, koste med dem og engasjerte meg i alt som hadde med unger å gjøre. Smertefullt ja men det funka. I tillegg ble jeg flink til å trene. Gikk lange turer i skogn og følte meg så full av energi, Gikk til og med ned 8 kg pga trening og trivsel.....Så fikk jeg høre at en nær venninne var gravid og gikk i kjelleren. Litt missunelig sikkert. trodde jeg. ble trøtt og sliten igjen og følte meg ille til mote men besøkte henne når hun lå å spydde som værst. etter en tid merket jeg at brystene mine var endret og etter enda en tid reagerte jeg på at mensen ikke kom og tenk dere,,,, jeg var gravid..........et under var skjedd.

jeg satte opp en liste over de tingene jeg kom på som jeg til stadighet kom innom og grublet over og som gjorde meg deprimert.

Jeg tok fatt i en og en ting og snudde problemene på hodet og forsøkte å gjøre noe med dette.

Og etter en periode ble det mye bedre. Gjorde dette helt selv men merket betydelig endring i humør og væremåte......alle rundt meg merket også dette.

Så konkusjonen på depresjon er kun at man tenker negative tanker.

Høres enkelt ut men det er det også.

Gjør fæølgende:

hvorfor er du deprimert, vet ikke sier du nei selvsagt, Tenk så etter hva det er su gjentatte ganger tenker på og grubler over.......

hmm er det økonomien, partner, mangle på sosial omgang, smerter etc.

Er det øk. problemer så ta fatt i det . sett opp regnestykke, kontakt bank og andre og legg frem problemet og vips så skl du se at det løser seg.

Den egentlige grunnen til at mange går lenge og er deprimert er at de ikke er erlige ovenfor seg selv og ikke tar tak i det egentlige problemet.

Vær dønn erlig, sett opp de ting du grubler over og gjør noe med det. trenger du hjelp ja så er det kanskje ikke psykolog men hjelp til å løse de praktiske problemene.......

test dette og se at det funker.

Hilsenen som ikke er deprimert lenger men som er så livsglad som aldri før fordi jeg tok tak i det egentlige problemet. Depresjon er ikke et et onde iseg selv men en konsekvens "bivirkning" av et annet problem som du sliter med.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197392-depresjon-kun-negative-tanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint at det gikk så bra med deg! :-)

Men ikke alle opplever depresjon så "enkelt" at man bare kan forandre tankene. Det kan være du ikke klarer å tenke i det hele tatt. Bortsett fra at du må på do, du skulle ha sovet, o.s.v. Alt er bare et svart, smertefullt kaos :-)

Gjest lykkelig ikke deprimert lenger

Fint at det gikk så bra med deg! :-)

Men ikke alle opplever depresjon så "enkelt" at man bare kan forandre tankene. Det kan være du ikke klarer å tenke i det hele tatt. Bortsett fra at du må på do, du skulle ha sovet, o.s.v. Alt er bare et svart, smertefullt kaos :-)

Hvorfor er det smertefullt ??

Hva er smertefullt ?

hvorfor vil du bare sove og gå på do?

Du klarer iallefall å komme deg på do og det er noe......

Annonse

Hvorfor er det smertefullt ??

Hva er smertefullt ?

hvorfor vil du bare sove og gå på do?

Du klarer iallefall å komme deg på do og det er noe......

Du vil ikke bare sove og gå på do. Men du klarer ikke tenke, hele kroppen er i en slags konstant, anspent smertetilstand med uro.

Hvis du noen gang har fått en vond beskjed, en skikkelig vond en, hjertet ditt stopper opp, du får vondt i magen, og hodet er bare bommull. Sånn er det hele tiden.

For noen, ingen er like :-)

Tror ikke det går an å skjønne det, uten å ha prøvet selv.

Gjest Lykkelig ikke deprimert lenger.....

Du vil ikke bare sove og gå på do. Men du klarer ikke tenke, hele kroppen er i en slags konstant, anspent smertetilstand med uro.

Hvis du noen gang har fått en vond beskjed, en skikkelig vond en, hjertet ditt stopper opp, du får vondt i magen, og hodet er bare bommull. Sånn er det hele tiden.

For noen, ingen er like :-)

Tror ikke det går an å skjønne det, uten å ha prøvet selv.

Hmmm tror det er en annen årsk tilat du vil sove....Når begynte dette ?

Var det rett etter en hendelse eller en vond beskjed ????

Det høres jo drit kjedelig ut.... men du klarer jo litt mer du DOLer jo på dette forumet så du kan jo ikke være helt bevisstløs mener jeg......

Høre sut som om du er ganske oppegående spør du meg.......

Og du klarer jo å tenke....

Hmmm tror det er en annen årsk tilat du vil sove....Når begynte dette ?

Var det rett etter en hendelse eller en vond beskjed ????

Det høres jo drit kjedelig ut.... men du klarer jo litt mer du DOLer jo på dette forumet så du kan jo ikke være helt bevisstløs mener jeg......

Høre sut som om du er ganske oppegående spør du meg.......

Og du klarer jo å tenke....

Har det helt fint nå, dette er noen år siden :-)

For mitt vedkommende var det mange ulike, tøffe hendelser, som førte meg ned i denne bølgedalen. I kombinasjon med at jeg ikke bearbeidet det fortløpende.

Grunnen til at det ikke ble bearbeidet, var for det første at jeg ikke fant rom til å tenke på meg selv, og for det andre at jeg aldri hadde opplevd noe sånt, så jeg kjente ikke igjen varselsymptomene på når kroppen sier stopp.

Da jeg var dårlig, hadde jeg ikke orket å sitte her og skrive. Både fordi jeg ikke hadde overskudd til det, og fordi jeg ikke hadde interesse for det.

Også må jeg rette litt. Det var ikke det at jeg bare ville sove. Klarte ikke sove, noe som bare forsterker den onde sirkelen og tapper kroppen for krefter. Du har lyst, men får det ikke til. Ikke før kroppen er helt utmattet.

Hva er en bipolar lidelse ????

en hjernebiologisk sykdom som gir gjentatte depresjoner gjennom livet. Delvis arvelig sykdom. (og vekselsvis manier/hypomanier/oppstemthet). De er så jævlige at før medisinene kom tok 15-20% av de bipolare livet av seg.

Har ingenting med problemer eller negative tanker å gjøre. Det er et smertehelvete og selv om du er en positiv person kan du ikke tenke på annet enn smerte død og mørke og det å ta livet av deg dag og natt og til slutt ligge i sengen og krøke deg sammen av smerte og HYYYLE, eller motsatt, du sitter i en stol og kan knapt tenke eller snakke. Bruker mange sekunder på å svare med ja eller nei f.eks.

Som sagt, det er mange forskjellige typer depresjoner. Men flott at du har funnet løsningen for DEG =)

Jeg har og funnet min, og det er litium.

De som opplever en "vanlig" depresjon har god nytte av rådene du gir. Jeg er helt enig at enkelte depresive perioder utløses av for mye stress, negative tanker og følelsen av å være utilstrekkelig.

Det er det vi kaller på dataspråket en system overload. Når alt for mye foregår på en gang, kræsjer systemet. Slik er det med mennesker også.

Jeg har også erfart (sliter med sosial fobi) at det å ta tak i roten til problemet ofte hjelper en ut av depresjonen. Det å øke selvfølelsen ved å gjøre ting en overhodet ikke tror en kan greie, gjør underverker. Uansett om det ikke gikk så bra en trodde.

Jeg kan ikke uttale meg om bipolare lidelser eller andre psykiske diagnoser.

Jeg vet at det å mure seg inne i håp at ting bedrer seg, virker helt mot sin mening.. Begynner man i det små, fokuserer på hva folk sier istedenfor hva en tror folk tenker. Er man på god vei...

Vet ikke helt hvor jeg vil hen, men som sagt jeg har vært langt nede, jeg truet meg til å gå på jobben, jeg snakket om probemene mine og vips så begynte jeg å få ting gjort igjen...

Gjest Vær ærlig med deg selv

Jeg har også tro på enkel løsninger for depresjon. det er ofte slik at man skal lage en masse problemer somegentlig er lett løselige.....

Analyser en person som lider av "depresjon og angst" så ser man at problemet ligger helt andre steder depresjon og angst er bare en fellesnevner for alle problemene, altså en sum av andre problemer som ahr hopet seg opp.

jeg som psykolog har mange eksempler på folk som har en masse diagnoser og som propper seg med ulike medikamenter. har gått til bunns i disse og funnet at problemene ligger på speislle steder som økonomi, samliv osv Når vi har fått løst opp i dette men det forutsetter ærlighet så er angstenm og depresjonen vekk......

Så enkelt det ........dette tar tid men viser seg å være løsningen gang på gang.....

Slike tilstander kommer jo på et tidspunkt i livet, ta fatt i det med en gang så går det som regel bra....

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...