Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått Efexor Depot av legen mot sosial angst. Får panikk av å snakke i møter på jobb samt at jeg kan begynne å skjelve veldig på hendene når jeg drikker foran andre.

Ser på nettet at Efexor Depot ikke er en SSRI, men ett nytt preparat. Legen mente at dette var nyere og tryggere enn feks zoloft som jeg har brukt før? Er dette riktig? Dersom dette er ett nytt preparat vil det ikke innebære en ny risiko i og med at ikke like mange har prøvd det som feks SSRI?

es

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197817-efexor-depot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, nå vet jeg ikke om du har fått svar en annen plass, for jeg raser litt gjennom listen her:o)

Efexor er ikke et "nytt" preparat. Det er et SNRI, og det betyr at det i tillegg til å påvirke signalstoffet serotonin, også påvirker signalstoffet noradrenalin.(derav N) Denne påvirkningen skjer fra 150 mg og oppover, før det fungerer det som et SSRI.(i følge blant annet NHD)

At det er er tryggere eller bedre enn SSRI mener jeg er tull, for å si det rett ut. Det er og vil være individuelt hva som fungerer godt for deg og meg. Selv har jeg prøvd efexor, og andre SSRI, og fulgt med på folks opplevelser her inne ganske lenge. Jeg ville ikke anbefalt efexor som førstevalg. Det er et utmerket middel for ganske mange, men det er mitt inntrykk at mange sliter med opptrapping og nedtrapping, kanskje i større grad enn på de fleste SSRI.

Dette skriver jeg ikke for å skremme deg, for kanskje vil du få større bivirkninger på zoloft, cipramil, cipralex, fontex, og seroxat(kanskje særlig det sistnevnte). Du må uansett prøve. Argumentasjonen fra legen din er ikke helt god synes jeg.

Personlig var jeg svært fornøyd med cipralex, det var tingen for meg når jeg gikk på AD, og jeg lå på 15 mg.

Mitt inntrykk er, til tross for at noen har svært negative opplevelser med dette preparatet, at dette er en god medisin med lite bivirkninger for mange.

Begynner du på efexor, husk å ikke hoppe over dagsdoser. Det hadde jeg svært dårlig erfaring med. Ta medisinen nogenlunde samme tid på dagen. Min psykiater går i utgangspunktet ikke over 225 mg, selv om noen kan bruke høyere doser med godt utfall, pga seponeringsvansker ved veldig høye doser. Trapp opp i rolig tempo. Det finnes i 37, 5 mg i tablettform, ikke depot(eventuelt) På efexor lå jeg på 150 mg.

Ikke la noe av det jeg har skrevet skremme deg fra å prøve ut forskjellige typer AD. Depresjon er mye verre. Jeg har opplevd litt forskjellig, men angrer ikke på noen av ADene jeg prøvde, selv ikke de misslykkede. For det lykkedes til slutt, jeg gikk på cipralex noen år, og nå er jeg uten for første gang på veldig lenge. Det er verdt et forsøk, og to og tre.

Lykke til, og vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197817-efexor-depot/#findComment-1394357
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Støtter svaret fra bugge-jenta helt ut.

På den indikasjon du nevner, sosial fobi, kan jeg ikke se at Efexor depot har noen fordeler fremfor Zoloft og andre SSRI.

Derimot kan det ha noen fordeler ved svært alvorlige depresjoner, men da i høye doser.

Nyere er det, men tryggere - nei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197817-efexor-depot/#findComment-1394385
Del på andre sider

Støtter svaret fra bugge-jenta helt ut.

På den indikasjon du nevner, sosial fobi, kan jeg ikke se at Efexor depot har noen fordeler fremfor Zoloft og andre SSRI.

Derimot kan det ha noen fordeler ved svært alvorlige depresjoner, men da i høye doser.

Nyere er det, men tryggere - nei.

Takk for svar.

Prøvde medisinen men jeg lå helt slått ut i tre dager. Spiste ikke og tok av 3kg. Jeg hoppet derfor av medisinen og har fått resept på Zoloft fra legen i stedet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197817-efexor-depot/#findComment-1397365
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...