Gå til innhold

Støttekontakt vs psykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest Aleksandraa

Jeg har fått forslag om jeg vil søke enten støttekontakt eller psykiatrisk sykepleier for å ha en stabil kontakt i hverdagen. /menneskelig "støtte" for å avlaste meg på en måte.

Har ikke klart å bestemme meg om det er best med det ene eller det andre. Jeg trenger en voksen person som er "virkelig" -ærlig, selv om den er på jobb, og som jeg kan ha faste avtaler og kontakt med over lengre tid.

En person som er trygg på seg selv og stabil, rolig, og ikke falsk.

Vet ikke om det er beste med mann eller dame?

Trenger råd: Noe jeg bør tenkte igjennom før jeg velger? Hvis jeg kommer godt overens med vedkommende ville det være en stor lettelse for meg. Er det noen som har erfaringer eller vet hva som er rett å velge? Hva er i hovedsak forskjellen mellom psykiatrisk sykepleier og støttekontakt?

(Man søker gjennom kommunen på begge tror jeg??)

Tusen takk for svar!:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197892-st%C3%B8ttekontakt-vs-psykepleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har ikke hatt verken støttekontakt eller psykiatrisk sykepleier, men har jobbet som støttekontakt selv.

Jeg tenker at det er både fordeler og ulemper med de begge. En psykiatrisk sykepleier er fagutdannet og vet mye om og interesserer seg for psykisk helse. En støttekontakt har trolig ikke like mye kunnskap.

Vet ikke hvordan det fungerer der du bor, men jeg tror at en psykiatrisk sykepleier kommer hjem til deg eller at du kommer til han/henne en time i uka. En støttekontakt har du gjerne 4 timer i uka. Jeg tror at en psykiatrisk sykepleier er mer en samtalepartner enn en støttekontakt. Fordi støttekontakten har flere timer i uka (tror jeg) så er det større mulighet for å finne på sosiale ting som kino, teater, kafètur, shopping, skogturer osv.

En psykiatrisk sykepleier jobber stort sett på dagtid, mens en støttekontakt ofte jobber på ettermiddagen/kvelden.

Så jeg tror at du må veie disse fordelene og ulempene opp mot hverandre og tenke over hva du ønsker deg. Dagtid/kveldstid? Faglært/ufaglært? Samtaler/aktiviteter? osv...

Det viktigste er selvsagt at du trives med personen, men det er vanskelig å vite på forhånd. Derfor synes jeg at du burde tenke på hvordan du ønsker å bruke denne personen. Ved å tenke gjennom dette er det lettere å være tydelig overfor personen og si hva du ønsker. Husk at de jobber for DEG og dermed er DU sjefen :-)

Gjest Tussi-jente21

Hvorfor kan du ikke velge begge deler, det går jo. Jeg har hatt både psyk sykepleier og støttekontakt. Kanskje støttekontakt er best dersom du må velge det ene bare. For en støttekontakt får en med på ting som kan gjøre hverdagen litt enklere. Dere finner på ting sammen så man slipper å tenke så mye, bare kose seg. Og om man få god kontakt med støttekontakten sin så kan en jo etterhvart prate om ting. Men da må man huske på at en støttekontakt _IKKE_ er en terapeut. En må ikke snakke om altfor alvorlige ting.

Selv har jeg som sagt både hatt psyk sykepleier hvor jeg gikk til samtale en gang i uka. Så hadde jeg støttekontakt (5 timer i uka). Jeg har hatt flere støttekontakter. Og et lite tips, er å finne en som er litt på ens egen alder. Da har man som oftes litt av de samme interessene. Jeg ble venninne med støttekontakta mi, så jeg har vært ganske heldig. Håper du er like heldig.

Lykke til.

Mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...