Gå til innhold

Bør jeg skifte jobb?

Gjest ganske desperat etter gode råd...

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer i grunnskolen og lurer på om jeg bør fortsette med det. Trenger noen gode råd om hva som vil være lurt å gjøre.

Først litt om meg: Jeg er en person som sliter med selvtilliten i store forsamlinger. Tar aldri ordet på møter og liker absolutt ikke å lede møter o.l. Har nok en form for sosial angst, selv om jeg fungerer helt fint sosialt i mindre grupper og andre sammenhenger.

Det sliter veldig på meg å måtte konfrontere meg selv med denne frykten for å ta ordet i forsamlinger hele tiden. Det er selvsagt blitt en vane på et vis å undervise og jeg er ikke lenger direkte nervøs for å stå foran en klasse. Men jeg er ikke noen naturlig autoritet og absolutt ingen ledertype. Så jeg føler ikke at jeg er "på rett sted".

De fleste forbinder vel en lærer med en som klarer å ta ledelsen og ta ordet når det trengs. Jeg føler at jeg daglig får en knekk på selvtilliten fordi jeg ikke er en sånn type. En del situasjoner unngår jeg hvis jeg kan, mens andre ting er det jo ikke mulig å slippe unna. Resultatet blir at jeg ofte er nervøs, urolig eller anspent i forbindelse med jobben.

Mitt spørsmål til deg er: Hva er det _sunneste_ for meg å gjøre? Er det slik at en person med en viss sosial angst "har godt av" å måtte eksponere seg litt? At yrket mitt på sikt kan gjøre meg tryggere? Og at det vil være en fallitterklæring å gå inn i en annen jobb hvor jeg slipper å konfronteres så mye med mine svake sider?

Eller er det feil av meg å "plage meg selv" hver eneste dag? Burde jeg funnet en jobb hvor jeg kunne være mer anonym og dermed trives bedre? Vil en slik trygghet kanskje gi bedre grunnlag for å gjøre meg tryggere også i sosiale sammenhenger?