bibben Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hei NHD! Jeg har lett litt i DOL-basen, og ser at det eksisterer en del usikkerhet på forskjeller og likheter mellom disse diagnosene. Jeg har innenfor den senere tid blitt diagnostisert med hver av disse diagnosene fra to ulike behandlere. Nå leter jeg etter "sannheten"! Flere av kriteriene ligner hverandre for de to diagnosene, men i beskrivelsene forøvrig, synes det som om det er to vidt forskjellige sykdommer, med helt forskjellig opphav. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Ikke er jeg utagerende, impulsiv, kranglete eller aggressiv. Jeg oppfattes av mine venner som en varm, omsorgsfull person. Mitt forhold til enkelte viktige personer (så som min behandler) svinger imidlertid veldig. Jeg kan lett bli barnslig i timene, særlig hvis jeg er i en krevende situasjon eller krise. Jeg oppfattes nok som følelsesmessig ustabil, og jeg sliter veldig med tomhetsfølelse, meningsløshet og tidvise selvdestruktive tanker. En slik beskrivelse passer kanskje inn i begge sykdomsbilder? Er det slik at disse diagnosene ofte forekommer sammen? Hvordan kan jeg finne ut hvilken av disse som er den relevante for meg? Kan man tenke slik at den behandleren som har kjent meg lengst, er den som treffer blinken best? Kan du nevnte noen kriterier som skiller disse diagnosene fra hverandre (nødvendige og utelukkende kriterier)? . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198300-bipolar-vs-borderline-ustabil-pf/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg er en annen Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 "Nå leter jeg etter "sannheten"! ;)" Da bør du kanskje ikke lete i det psykiatriske diagnosesystemet I slike situasjoner er kanskje det mest hensiktsmessige å tenke pragamtisk og teste ut forskjellige ting i forhold til hva som virker: samtaler vs. medisinering (eller en kombinasjon), ulike behandlere. Men jeg er klar over at få psykiatriske pasienter er i en så priviligert situasjon at de kan velge og vrake i behandlingsformer. Jeg tror likevel at du som pasient gjør lurt i å selv vurdere din egen tilstand og å (kreve å) aktivt delta i valg av terapi, når faget selv har såpass lite å bidra mht. sikker diagnose som på dette området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198300-bipolar-vs-borderline-ustabil-pf/#findComment-1397540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Du er selv i stand til å finne de ni kriteriene hvor minst fem skal være oppfylt for å få diagnosen eupf. Du kan ha den ene eller andre av diagnosene, og av og til ser en at noen har begge lidelser. Bipolar lidelse har oftest episoder på uker til måneder hvor en enten er daprimert eller manisk/hypoman.Mellom disse har en normale (euthyme) perioder. Bipolare har derfor disse symptomene episodisk. Ved eupf svinger stemingene opp og ned i løpet av minutter/timer. En kan ha flere både gode og dårlige perioder i løpet av en uke, noen ganger i løpet av dagen. Selvskading som feks gjentatt underarmskutting ser en nesten aldri ved bipolar lidelse. Bipolar lidelse er i hovedsak en biologisk betinget lidelse og medisinering er særdeles viktig. Psykoterapi i klassisk forstand er unødvendig. Psykososiale intervensjoner med mer vekt på læring, mestring og tidlig gjenkjenning av nye episoder er viktig. Ved eupf er psykoterapien (helst dialektisk eller kognitiv) viktigst. Medisiner er kun tilleggsbehandling. Diagnostiseringen burde være mulig å få presis for erfarne psykiatere og psykologspesialister, men jeg skal være den første til å erkjenne at det dessverre ikke er slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198300-bipolar-vs-borderline-ustabil-pf/#findComment-1397560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lissette Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 les i diagnosekriteriene da vel, du finner ved å søke på nett jeg syns ærlig talt ikke disse diagnosene ligner så veldig, men noen med bip 2 har trekk fra borderline og noen har jo begge diagnosene. Leste i en bok at en undergruppe med borderlinepasienter fyller delvis eller sammenfaller med cyklotymi eller bipolar 2 og kan ha god nytte av å forsøke stemningsstabiliserende.. En kan og bli emosjonelt/følelsesmessig ustabil (kke pf) når en er i en bipolar blandingstilstand. Men cluet er vel at en ikke er slik til vanlig(?) Hva med at du ber om å bli SCID-testet på både borderline og bipolar. Er et strukturert intervju der en går igjennom hvert kriterie for å få diagnosen. Jeg har en bipolar lidelse, har blitt helt bra jeg, med stemningsstabiliserende. En venninne som har begge diagnosene klarer seg IKKE uten samtaler og er mye mer umoden på mange områder. Jeg husker en gang vi ute og tok noen øl og hun ble nedbrutt av at vår andre venninne fikk oppmerksomheten fra guttene. Hun gråt og lo om hverandre og sa denne bipolar-skiten hadde ødelagt ALT, gråt og le... Og jeg satt å tenkte med meg selv.. . dette jeg ser nå, er IKKE bipolaritet. Så er nok vanskelig å skille for de som har begge. Jeg ser iallfall tydelig på oss hva som er bipolar og hva som er ustabil pf. En annen venninne har også diagnosen emosjonelt ustabil, men alvorlig depresjon har hun ikke hatt og vet ikke hva er...men hun har spiseforstyrrelse, overgrep og ustabillitet i familien også. Så altså, tror du ofte ser en klar forskjell og ikke burde sammenfalle diagnosene... Be om scid-intervju iallfall råder jeg deg til. Det jeg f.eks ser på den ene venninnen min er at hun blir fullstendig overlykkelig over en ting, og faller ned TVERT over en liten kommentar. Flørtende i blikket som blir misforstått av guttene, blir rasende og banner høylytt over en ting der jeg eller de fleste ville holdt inni seg... altså at mye av problemene ligger faktisk til personlighetsmessig. Og ikke biologiske depresjoner som slår deg helt ut når det står på.. En ting må jeg si, er ingen jeg har det så artig og herlig med enn disse venninnene mine når vi er i slaget.. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198300-bipolar-vs-borderline-ustabil-pf/#findComment-1397596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Du er selv i stand til å finne de ni kriteriene hvor minst fem skal være oppfylt for å få diagnosen eupf. Du kan ha den ene eller andre av diagnosene, og av og til ser en at noen har begge lidelser. Bipolar lidelse har oftest episoder på uker til måneder hvor en enten er daprimert eller manisk/hypoman.Mellom disse har en normale (euthyme) perioder. Bipolare har derfor disse symptomene episodisk. Ved eupf svinger stemingene opp og ned i løpet av minutter/timer. En kan ha flere både gode og dårlige perioder i løpet av en uke, noen ganger i løpet av dagen. Selvskading som feks gjentatt underarmskutting ser en nesten aldri ved bipolar lidelse. Bipolar lidelse er i hovedsak en biologisk betinget lidelse og medisinering er særdeles viktig. Psykoterapi i klassisk forstand er unødvendig. Psykososiale intervensjoner med mer vekt på læring, mestring og tidlig gjenkjenning av nye episoder er viktig. Ved eupf er psykoterapien (helst dialektisk eller kognitiv) viktigst. Medisiner er kun tilleggsbehandling. Diagnostiseringen burde være mulig å få presis for erfarne psykiatere og psykologspesialister, men jeg skal være den første til å erkjenne at det dessverre ikke er slik. Takk for svar Dahl. Jeg har i det siste funnet mye nyttig stoff i Svenn Torgersens bok "Personlighets og personlighetsforstyrrelser". De 9 kriteriene i DSM-4 gir en grei oversikt. Her synes det som om det er åpent for enhver kombinasjon av de 9 kriteriene. Dette igjen sier noe om at det finnes mange ulike varianter og avskygninger, og at euph kan være aktuell diagnose også ved fravær av aggresjonsutbrudd og impulsivitet. For ICD-10 (slik det presenteres i Torgersens bok, s. 104) synes det som om man ved borderline type nødvendigvis har 3 av de 5 kriteriene som listes for impulsiv type, og deretter har minst 2 av de 5 kriteriene for borderline type. Dette vil si at trekkene som impulsivitet, aggresjon og kranglevorenhet nødvendigvis også er tilstede ved diagnostisering av euph. Denne måten å bruke kriteriene for euph på, har jeg ikke sett noe annet sted. Det var dette som fikk meg til å stusse litt. Jeg har derfor vært nysgjerrig på om det er åpent for alle kombinasjoner av kriteriene også ved bruk av ICD-10. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198300-bipolar-vs-borderline-ustabil-pf/#findComment-1397810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.