Gjest Prøver å bli litt klokere Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg er en jente på 23 år som, mest sannsynlig, har PCOS. Jeg har noen spørsmål: 1) Kan en utvikle insulinresistens pga. uheldig kosthold? (Kostholdet mitt har alltid bestått av mye sukker, men har aldri utviklet overvekt pga. ekstremt høyt aktivitetsnivå) 2) Er det en sammenheng mellom kronisk høye insulinverdier og forhøyet produksjon av mannlige kjønnshormoner i eggstokkene? 3) Kan en ved å få ned et kronisk forhøyet insulinnivå normalisere produksjonen av mannlige kjønnshormoner i eggstokkene? 4) Kan dette gjøres ved å legge om livvstil til feks. et slikt kosthold som Lindberg anbefaler, med lite karbohydrater og mye proteiner og umettet fett? 5) Er en slik livsstil å anbefale når en bruker Lithionit, som jo "sliter" en del på nyrene? 6) Jeg har håravfall som et av symptomene på PCOS. En periode fulgte jeg Atkins dietten. Etter 10 dager stoppet håravfallet helt opp. Da jeg begynte med mitt "normale" kosthold kom håravfallet tilbake. Kan det være at nivået av mannlige kjønnshormonet i eggstokkene har sunket i løpet av så kort tid, eller er bedringen sannsynligvis tilfeldig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198397-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-pcos-og-kosthold/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 1. Hos disponerte kan stort inntak av karbohydrater gi insulinresistens. 2. Ja, det er sammenhang 3. Ja, og ved overvekt er det viktig samtidig aa redusere vekten. 4. Lindberg/Atkin dieten synes aa vaere gunstig, spesielt hvis den kombineres med fysisk aktivitet, vektreduksjon og evt. metformin som oeker insulinfoelsomheten 5. Det har jeg ikke kunnskap til aa uttale meg om. Er nyrefunksjonen bra skulle det neppe bety noe, men sjekk ev. med din lege (blodproeve) 6. Jeg kan ikke svare deg presist, men det virker litt rart at det skulle gaa saa fort. (Vi tar vanligvis ikke blodkontroller etter saa kort behandling, saa jeg bygger ikke min uttalelse paa annet enn 'tro') Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198397-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-pcos-og-kosthold/#findComment-1401667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.