Gjest Jaze Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Hei! Jeg har en venninne som har vært/er sterkt plaget av kvikksølvforgiftning i mange år. Hun fjernet siste plombe for ca 2 år siden, men har ikke blitt merkbart bedre siden det. Hverdagen hennes er ganske slitsom og derfor skriver jeg et spørsmål her om det finnes noen gode behandlingsmetoder for å bli bedre? Er veldig takknemlig for svar siden hun nesten har gitt opp å bli bra etter så mange år med plager som svimmelhet, slapphet, uregelmessig puls osv.(for mange symptomer til å nevne alle her) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19845-kvikks%C3%B8lvforgiftning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 24. februar 2001 Del Skrevet 24. februar 2001 Kjære Jaze. Diagnosen amalgam- eller kvikksølv-forgiftning kan være vanskelig å stille. Dessuten vil mye av tungmetallene forbli lenge i kroppen, selv etter at plombene er fjernet. Innen homøopatien har man brukt ulike midler for å få kroppen til å øke utskillelsen av tungmetaller og flere dyreforsøk har vist at dette kan være nyttig (det finnes så vidt jeg vet ingen studier på mennesker men behandlingen er enkel). Noen terapeuter bruker også selentilskudd som har evne til å binde til seg og inaktivere tungmetaller i kroppen. Doser på mer enn 300 mikrogram daglig bør brukes under overvåkning av en fagperson. Sist men ikke minst, hennes symptomer kan skyldes en hel rekke andre faktorer og det kan være nyttig å undersøke om hun faktisk kan lide av noe annet. Kvikksølv- forgiftning er en motediagnose og som behandlere hviler det et ansvar på oss når denne diagnosen stilles. Pasientene bruker ofte titusener av kroner på å skifte fyllinger og paradoksalt nok utsettes kroppen for mere kvikksølv under selve utskiftningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19845-kvikks%C3%B8lvforgiftning/#findComment-88585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smily Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Kjære Jaze. Diagnosen amalgam- eller kvikksølv-forgiftning kan være vanskelig å stille. Dessuten vil mye av tungmetallene forbli lenge i kroppen, selv etter at plombene er fjernet. Innen homøopatien har man brukt ulike midler for å få kroppen til å øke utskillelsen av tungmetaller og flere dyreforsøk har vist at dette kan være nyttig (det finnes så vidt jeg vet ingen studier på mennesker men behandlingen er enkel). Noen terapeuter bruker også selentilskudd som har evne til å binde til seg og inaktivere tungmetaller i kroppen. Doser på mer enn 300 mikrogram daglig bør brukes under overvåkning av en fagperson. Sist men ikke minst, hennes symptomer kan skyldes en hel rekke andre faktorer og det kan være nyttig å undersøke om hun faktisk kan lide av noe annet. Kvikksølv- forgiftning er en motediagnose og som behandlere hviler det et ansvar på oss når denne diagnosen stilles. Pasientene bruker ofte titusener av kroner på å skifte fyllinger og paradoksalt nok utsettes kroppen for mere kvikksølv under selve utskiftningen. Kjære Stig ! Her er denne Smily igjen. Tror du kjenner meg brukbart...Vær snill å les dette, da jeg opplever at du skjønner mere enn de fleste med din "taklingsmetoder/ kompetanse" I primo 1999, ble tannstrømålinger reg. med for høye verdier. Alle amalgamfyll. fjernet innen des 1999. I mars 2000 Dimavaltest - 1 tb kveld - urinprøve sendt Hørst Lab - resultat: Svak Kronisk Kvikksølvforgoftning skala 41 - Sterk k.forg. er over 50 - De symptomer jeg har og har hatt stemmer i stor grad med beskr. av kv.s.forgiftning ? Likevel stiller jeg meg tvilende og er usikker. HVA TROR DU STIG ?Tilstanden nå er som før med enda større problemer. X..ekstrem fart-sug nedover i fra svelget gjennom tarmene X..spiser mye men klarer ikke å komme opp i vekt fra 53 kg - er 175 høy( normalvekt var 67 kg )X..Tvunget til å slutt av meg selv å røyke. Røyken suges ned i magen og fordobling fra de før store luftmassene som "føres nedover" - dette er ikke innbildning, men skjønner ikke. X..kroppen "tørkes ut" X.. blir såm veldig varm inn i mellom - konstant bløt på beina X..Meget urolig, X..Konsentrasjon og hukommelse på senilt nivå inn i mellom for så å bli det total motsatte som "genihusk" X..Noen ganger ekstremt aktivitetsnivå X..Mentalt ubalansert X..Magen ser ut til å reagere sterkest med "tarmspenninger", luftlommer mellom avføring, derav "passasjehindringer= voldsomt press inn i mellom X.. Sukkerinntak øker hastigheten enda mere X.. Lite sukker "treghet" X..For mye sukker gir det værre etter at dette er "forbrent. Derfor balansen veldig vanskelig. X.. TSH 0,2 T4 16...En avdanka overlege med sneversyn på Med. Pol., nektet ¨å ta T3 og Antistoffer. X..Min Overølege Kir som henviste meg, skjønte ikke vedk. handlemåte. X..Jeg er nå søkt Endokrinolog. avd. RITØ X..Ritalin/ Dexedrine mot ADHD: Virker rett på hjernmen, men ved kutt et sterk forværring av "ovennevnte problemer" Spørsmål: Kan Dexedrine og Ritalin påvirke hormonsystemet i "ødeleggende retning eller kan denne med. utløse iboende uutløst hormonelle forstyrrelser ? Spørsmål: Vil endokrinolog ta for seg hele det endokrine nervesystem til meg eller blir det som før: Eyt par blodprøver og konklusjon "firkantet" dette ser bra ut... Opplever at leger, psykologer og hele sullamitten ikke ser helheten. "De skifter olje på motoren, men vil ikke og nekter å skifte oljefilter selv om det med 99 % sikkkerhet kan dokumenteres og sannsynliggjøres at filtret er tilstoppet" X..Kirurgen-Overlegen som gir alt i min sak: Bør henvisningemn være "anbefaler en helhetlig undersøkelse". Ved å henvise til kun "mistanke om stoffskiftet - vil jeg da være igjen ut å kjøre ? Jeg er livredd og frustrert over helsevesenets arbeidsmetodikk og det som skal gi meg trygghet er det utryggeste på jord inkl. min psykiater. T.o.m. Min primærlege "overkjører meg" og forsvarer udugelig undersøkelse fra med. Pol. Han klarte også å etter min mening å bryte sin taushetsplikt: I åpen skriftlig rekv. på fys. behandling for min samboer, skriver han om min samboers situasjon:... "slitsomme forhold på hjemmebane med mann som har ADHD"... Denne rekvisisjon får min samboer i hånda og skal levere åpent til ei kontordame i respsjonen ved Fys. Klinikk. I vårt område er det slik at mange kjenner alle. Opplever legens uttalelse som brudd på taushetsplikt samt en nedvurdering av meg som menneske. Hva i alle dager har det til hensikt behandlingsmessig fysiklaskt å opplyse direkte personlige forhold vedr. meg., Kan jeg anke saken for Fylkeslegen - innklage forholdet. Har skiftet lege - miste tillit fullstendig. Takk for at du - dere leste mine ord i min kamp for å få hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19845-kvikks%C3%B8lvforgiftning/#findComment-88771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Kjære Stig ! Her er denne Smily igjen. Tror du kjenner meg brukbart...Vær snill å les dette, da jeg opplever at du skjønner mere enn de fleste med din "taklingsmetoder/ kompetanse" I primo 1999, ble tannstrømålinger reg. med for høye verdier. Alle amalgamfyll. fjernet innen des 1999. I mars 2000 Dimavaltest - 1 tb kveld - urinprøve sendt Hørst Lab - resultat: Svak Kronisk Kvikksølvforgoftning skala 41 - Sterk k.forg. er over 50 - De symptomer jeg har og har hatt stemmer i stor grad med beskr. av kv.s.forgiftning ? Likevel stiller jeg meg tvilende og er usikker. HVA TROR DU STIG ?Tilstanden nå er som før med enda større problemer. X..ekstrem fart-sug nedover i fra svelget gjennom tarmene X..spiser mye men klarer ikke å komme opp i vekt fra 53 kg - er 175 høy( normalvekt var 67 kg )X..Tvunget til å slutt av meg selv å røyke. Røyken suges ned i magen og fordobling fra de før store luftmassene som "føres nedover" - dette er ikke innbildning, men skjønner ikke. X..kroppen "tørkes ut" X.. blir såm veldig varm inn i mellom - konstant bløt på beina X..Meget urolig, X..Konsentrasjon og hukommelse på senilt nivå inn i mellom for så å bli det total motsatte som "genihusk" X..Noen ganger ekstremt aktivitetsnivå X..Mentalt ubalansert X..Magen ser ut til å reagere sterkest med "tarmspenninger", luftlommer mellom avføring, derav "passasjehindringer= voldsomt press inn i mellom X.. Sukkerinntak øker hastigheten enda mere X.. Lite sukker "treghet" X..For mye sukker gir det værre etter at dette er "forbrent. Derfor balansen veldig vanskelig. X.. TSH 0,2 T4 16...En avdanka overlege med sneversyn på Med. Pol., nektet ¨å ta T3 og Antistoffer. X..Min Overølege Kir som henviste meg, skjønte ikke vedk. handlemåte. X..Jeg er nå søkt Endokrinolog. avd. RITØ X..Ritalin/ Dexedrine mot ADHD: Virker rett på hjernmen, men ved kutt et sterk forværring av "ovennevnte problemer" Spørsmål: Kan Dexedrine og Ritalin påvirke hormonsystemet i "ødeleggende retning eller kan denne med. utløse iboende uutløst hormonelle forstyrrelser ? Spørsmål: Vil endokrinolog ta for seg hele det endokrine nervesystem til meg eller blir det som før: Eyt par blodprøver og konklusjon "firkantet" dette ser bra ut... Opplever at leger, psykologer og hele sullamitten ikke ser helheten. "De skifter olje på motoren, men vil ikke og nekter å skifte oljefilter selv om det med 99 % sikkkerhet kan dokumenteres og sannsynliggjøres at filtret er tilstoppet" X..Kirurgen-Overlegen som gir alt i min sak: Bør henvisningemn være "anbefaler en helhetlig undersøkelse". Ved å henvise til kun "mistanke om stoffskiftet - vil jeg da være igjen ut å kjøre ? Jeg er livredd og frustrert over helsevesenets arbeidsmetodikk og det som skal gi meg trygghet er det utryggeste på jord inkl. min psykiater. T.o.m. Min primærlege "overkjører meg" og forsvarer udugelig undersøkelse fra med. Pol. Han klarte også å etter min mening å bryte sin taushetsplikt: I åpen skriftlig rekv. på fys. behandling for min samboer, skriver han om min samboers situasjon:... "slitsomme forhold på hjemmebane med mann som har ADHD"... Denne rekvisisjon får min samboer i hånda og skal levere åpent til ei kontordame i respsjonen ved Fys. Klinikk. I vårt område er det slik at mange kjenner alle. Opplever legens uttalelse som brudd på taushetsplikt samt en nedvurdering av meg som menneske. Hva i alle dager har det til hensikt behandlingsmessig fysiklaskt å opplyse direkte personlige forhold vedr. meg., Kan jeg anke saken for Fylkeslegen - innklage forholdet. Har skiftet lege - miste tillit fullstendig. Takk for at du - dere leste mine ord i min kamp for å få hjelp. Kjære Smily. Det er vanskelig for meg å si om dine plager kan skyldes lavgradig kvikksølvbelastning. Statistisk sett ser det det ikke ut som om forekomsten av ADHD går ned selv om dagens unge så og si ikke har fyllinger. Ettersom du har fjernet dine fyllinger burde dine kvikksølvnivåer etterhvert gå ned og dette er jo positivt. Du har åpenbart mange plager og trenger oppfølging fra oss i helsevesenet på flere områder. Som du riktig påpeker er oversikten over helheten blitt redusert ettersom vår detaljkunnskap har økt. Det kan hende at vi ikke kan hjelpe deg med alle dine plager, men du bør finne personer som du stoler på og kan sette seg inn i dine problemer. Dette går helt tilbake til Hippokrates som sa at en lege skal: 1. Alltid trøste 2. Ofte lindre 3. Av og til helbrede Vi er blitt veldig opptatt av å finne løsninger for pasientene i stedet for å høre på hva de sier. Jeg håper derfor for din del at du finner en allmennpraktiker som har tid til deg og ditt. Når det gjelder taushetsplikt kan det være en vanskelig balansegang mellom å ikke fortelle mer enn nødvendig til fysioterapeuten og på den annen side unngå å gi nyttig informasjon om hvilke belastninger din samboer har på det psykiske plan. Du kan gå ut fra at kontordamen på det fysikalske instituttet også har taushetsplikt og at informasjonen derfor ikke kommer videre. I ditt tilfelle ville jeg tatt saken opp med legen som skrev rekvisisjonen direkte før jeg klaget til fylkeslegen. Det er fullt mulig å sende rekvisisjonen direkte i en lukket konvolutt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19845-kvikks%C3%B8lvforgiftning/#findComment-88790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smily Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Kjære Smily. Det er vanskelig for meg å si om dine plager kan skyldes lavgradig kvikksølvbelastning. Statistisk sett ser det det ikke ut som om forekomsten av ADHD går ned selv om dagens unge så og si ikke har fyllinger. Ettersom du har fjernet dine fyllinger burde dine kvikksølvnivåer etterhvert gå ned og dette er jo positivt. Du har åpenbart mange plager og trenger oppfølging fra oss i helsevesenet på flere områder. Som du riktig påpeker er oversikten over helheten blitt redusert ettersom vår detaljkunnskap har økt. Det kan hende at vi ikke kan hjelpe deg med alle dine plager, men du bør finne personer som du stoler på og kan sette seg inn i dine problemer. Dette går helt tilbake til Hippokrates som sa at en lege skal: 1. Alltid trøste 2. Ofte lindre 3. Av og til helbrede Vi er blitt veldig opptatt av å finne løsninger for pasientene i stedet for å høre på hva de sier. Jeg håper derfor for din del at du finner en allmennpraktiker som har tid til deg og ditt. Når det gjelder taushetsplikt kan det være en vanskelig balansegang mellom å ikke fortelle mer enn nødvendig til fysioterapeuten og på den annen side unngå å gi nyttig informasjon om hvilke belastninger din samboer har på det psykiske plan. Du kan gå ut fra at kontordamen på det fysikalske instituttet også har taushetsplikt og at informasjonen derfor ikke kommer videre. I ditt tilfelle ville jeg tatt saken opp med legen som skrev rekvisisjonen direkte før jeg klaget til fylkeslegen. Det er fullt mulig å sende rekvisisjonen direkte i en lukket konvolutt. Takk Stig -for et kjemperaskt svar, beroligende - informerende. Man skulle tro at ev. "kvikksølvreaksjoner" ville bedre seg - være stabili eller i allefall ikke bli en sterkt inviladiserende tilstans 1,5 år etter fjerning. ----------------- Jeg har etterhvert god kunnskap om min egen tilstand gjennom et helt liv, og jeg er med 100 % sikkerhet overbevist om at noe hormonelt - ev. MEA tilstand( eller hva det heter)er tilstede "i en eller annen form" ----------------- At tilstanden forværres av Chilinøtter til eks. spes. ekstrem sterkt økende fart i mage-tarm- at den forværrese ekstra av nikotin ( nikotintyggegummi gjør at spyttprod. øker med 200 %) Plutselig sexhunger hvor også spyttprod. øker. Ved toalett også økende spyttprod. - helt vilt og i ubalanse. Dette kan ikke være bare stress eller angst, agitert depressivitet/ depressjon, hysteri eller andre ps. tilstander. Det nekter jeg for å tro. Jeg skal informere deg om-hvis noe positivt skjer eller blir diagnostisert etter endokrinologisk undersøkelse.Det må jo være mulig å sjekke hypofysens funksjon - jeg verken kan eller vet så mye om dette, men "2+2=4 og ikke 5 som jeg har opplevd i helsevesnet. Har håp om å få tilbake min primærlege Arne J.Norheim etter at han har vært på utd.perm. 1 år- meget flink - som deg - også proff akupunktør. Ha en fin dag ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19845-kvikks%C3%B8lvforgiftning/#findComment-88800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.