Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? leve med det, eller..?

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig plaget med magen. har vert det i alle år, men legene finner rett og slett ikke ut hva som feiler meg!

Har tatt allergi tester (ikke laktose), cøliaki test, koloskopi undersøkelse... og det som er å oppdrive av tester!

*jeg tåler ikke mat om morgenen-får diare. tåler ikke mat med mye melk i..da løper jeg på do og sitter der med diare en liten stund. tåler ikke mat som er sterkt krydret!

Jeg spiser uansett av disse mat produktene når jeg er hjemme- men så snart jeg skal reise bort får jeg litt angst! liker ikke å sitte på do med diare hos andre folk.Det er enkelt og greit flaut!

Jeg holder meg da så klart til lett mat, som salater o.l., meeen... jeg må jo ha frukost!-og uansett hva jeg spiser da, kommer det raskt ut igjen. Jeg må også på do om morgenen selv om jeg hopper over frukosten.

Nå er jeg utrolig lei! Har prøvd imodium, idoform og noen kapsler som er grønn og lilla (husker ikke navn). dette virker ikke så bra på meg. Får forstoppelse og oppblåshet i 2 dager, og så er det på`n igjen.

Gastroblett har jeg også prøvd..noe bedtre, men...nei!-aldri helt bra!

Kan du vær så snill å fortelle meg hva jeg skal gjøre?

Finnest det noe drikke/tabletter mot diare jeg kan ta resten av livet mitt? kan tarmen min ta skade av at jeg spiser det jeg ikke tåler? og også siden jeg er på do hver bidige morgen?

Må jeg få utlagt tarm? (da vil jeg heller ha diare)

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære lei.

Din beskrivelse kan tyde på at du har en matvareintoleranse og minner mye om laktoseintoleranse. Mange kan få diare av svært små mengder melkesukker som for eksempel i en tablett. Jeg vil anbefale deg en eliminasjonsdiett for å teste ut hva du kan reagere mot, men dette bør helst skje i samarbeide med en lege. Følgende fremgangsmåte synes jeg selv er nyttig:

FORMÅL: Kartlegge matvareallergi eller matvareintoleranse. Typiske symptomer er diaré, oppblåsthet, vekslende avføring, magesmerter, hudutslett og eksem, kvalme, hodepine, nesetetthet, slimdannelser i luftveiene, tretthet, irritabilitet og konsentrasjonsvansker.

PRINSIPP:

Trinn 1. Utelukke de matvarene som mest sannsynlig er årsak til plagene.

Hvis bedring av tilstanden:

Trinn 2. Innføre matvarer en etter en med 2 dagers mellomrom. Hvis uheldig reaksjon skal matvaren ekskluderes fra dietten, og hvis ny bedring inntrer er det sannsynligvis snakk om en matvarereaksjon.

Enda større sikkerhet opnås ved provokasjonsforsøk der man inntar en større mengde av den matvare som mistenkes å gi reaksjon.

Før nøyaktig opptegnelse av reaksjonene.

Trinn 3. Etterhvert sitter man igjen med en ja-liste og en nei-liste. Når det har gått 6 uker kan man forsøke å spise mat fra nei-listen da det ofte forekommer at tarmen har falt til ro og matintoleransen bedres. Ofte er det ikke snakk om en absolutt intoleranse, men derimot en individuell terskel. Hvis du ikke tåler melkeprodukter prøv med syrnet melk (dette skiller mellom melkesukkerintoleranse = tåler syrnet melk - og melke-proteinintoleranse = tåler ingen melkeprodukter).

DISSE GIR OFTE SYMPTOMER OG BØR UNNGÅS: Melk og melkeprodukter, nøtter, stenfrukter, sitrusfrukt, egg, hvete, soya, fisk og skalldyr, svinekjøtt, jordbær, sjokolade og tomat.

Visse tilsetningsstoffer som sitronsyre, fargestoffer og acetylsalicylsyre (finnes i dispril og albyl samt visse matvarer).

Unngå også krydder, kaffe, øl, godteri og kosttilskudd den første uken.

TILLATT MAT DEN FØRSTE UKEN: Ris inkluder riskaker, lammekjøtt, vilt (elg, reinsdyr,hjort,rype), kalkun og gås, salat, agurk, bakervarer av glutenfritt mel, melkefritt margarin (Vitaquell), gulrot, mais, sesamolje, vann og te.

INNFØR ETTER TUR: Poteter, kylling, fisk og skalldyr, svinekjøtt, sitrusfrukt og jordbær, soya, egg, hvete, melk.

• 6 måneder senere...

Jeg vet ikke om du er klar over det, men en blodprøve kan aldri utelukke cøliaki, og hvis du ikke har tatt en tynntarmsbiopsi enda, bør du snarest mulig gjøre det. Det er meget viktig at du ikke spiser glutenfri kost i mellomtiden, da dette vil forkludre testresultatet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...