morsan Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Jeg er sikker på at det smaker MYE bedre med mandler enn med mandeldråper. Det blir vel ikke så bittert? Ja, det skulle jeg også tro, men vi bruker ingen av delene i riskremen vi, bare vanilje. 0 Siter
serendipity Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Mandelfråper er en svært lokal variant fra en meget avsondret bygd i trøndelag. ;o) *Hehe* Min mor oppdaget på julaften et år at hun ikke hadde mandeldråper i huset og malte i desperasjon noen mandler og hadde i riskremen istedet og det ble aldeles nyyyydelig! Og siden har ikke vi brukt mandeldråper, men malte mandler. Vi har ikke riskrem på julaften (har moltekrem), men vi har også alltid skoldede og hakkede mandler i riskremen når vi har det Og det skal være Kirsebærsaus, men hele kirsebær !! 0 Siter
flowy Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Nei, det blir jo ikke bittert i det hele tatt, bare en deilig, naturlig mandelsmak. Det var egentlig kjempesmart! Må prøves! 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Vi har ikke riskrem på julaften (har moltekrem), men vi har også alltid skoldede og hakkede mandler i riskremen når vi har det Og det skal være Kirsebærsaus, men hele kirsebær !! Det er hele kirsebær i kirsebærkompotten så det følger med. ) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Nei, det blir jo ikke bittert i det hele tatt, bare en deilig, naturlig mandelsmak. Mmmmm, herlig. For jeg synes nemlig at riskrem med mandeldråper ikke er så godt, men elsker jo friske mandler da. Skal prøve å huske det til en gang vi skal ha riskrem. 0 Siter
serendipity Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Det er hele kirsebær i kirsebærkompotten så det følger med. ) Ok ;-) 0 Siter
annegunn Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Ser godt ut, men ikke så lett å transportere porsjonsdesserter. Det er lovlig å lage panna cotta (eller creme brulee, for den saks skyld) i en stor form. Like godt allikevel... 0 Siter
fru Burlefot Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Tiramisu er jo svært transportabelt - kan lages i langpanne/stor form. Ellers kanskje fruktsalat, med hjemmelaget sukker/kanellake? 0 Siter
fresja Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Mandelfråper er en svært lokal variant fra en meget avsondret bygd i trøndelag. ;o) *Hehe* Min mor oppdaget på julaften et år at hun ikke hadde mandeldråper i huset og malte i desperasjon noen mandler og hadde i riskremen istedet og det ble aldeles nyyyydelig! Og siden har ikke vi brukt mandeldråper, men malte mandler. Kan ikke huske at jeg eller min mor har hatt mandeldråper/mandler i riskremen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Kan ikke huske at jeg eller min mor har hatt mandeldråper/mandler i riskremen. Hva har dere for slags smakstilsetning da? Det må da bli veldig tamt uten noe? 0 Siter
fresja Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Hva har dere for slags smakstilsetning da? Det må da bli veldig tamt uten noe? Vi blander bare grøt, vispet krem og sukker, og synes det er godt... Kanskje vi skal prøve vaniljesukker/vaniljedråper neste gang? Jeg kjøper av og til frossen riskrem, men har aldri tenkt over om den er smaksatt med noe(skal sjekke). 0 Siter
Gjest brukes også julaften hos oss Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Fruktsalat er min favoritt. Bruker boks som basis og fyller på med banan, eple,kiwi, melon, ananas, mandarinbåter, druer og rosiner. (Alt kan brukes) Visper krem som halvblandes med romkrem. Kjempedeilig med dessert som ikke er for mektig. 0 Siter
Atene Skrevet 17. september 2005 Forfatter Skrevet 17. september 2005 Sjokolademousse ! Nå står den i kjøleskapet og godgjør seg. Gleder meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.