Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenker framover

Jeg har fått konstatert herpes hos gynekologen min, men han tok ingen vevsprøve bare en titt. Samboeren min har også hatt ett utbrudd. Det jeg lurer på er om dette kan smitte til munn ved oralsex? Kan man ha sex ved utbrudd - eller vil det da smitte til flere hudpartier? Kan det være nok om man berører det smittede området - for så å bringe det til nye partier? Er det viktig å vite om jeg har type 1 eller 2? Da burde vel han ha tatt en test? Han skrev ut en resept på en salve som lindrer, men leser nå på nettet at det finnes tabeletter som kan virke forebyggende? Ønsker generelt litt info om hvordan vi skal leve med dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199092-herpes-genitialis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Herpes Genitalis må du leve med hele livet, men man sier at det blir mildere med årene. Utbrudd oppstår især ved menstruasjon og nedsatt immunforsvar (f.eks. ved forkjølelse, eller ved for lite søvn.) Dere må ikke ha samleie/berøring overhodet under utbrudd (kun m kondom). Hvis du/dere er meget plaget så nytter det ikke med salve. Man har god erfaring med en en type tabletter som heter Zovirax. Tas disse med en gang man merker at et utbrudd er i anmarsj (f.eks. 1 tabl hver 5. time i 5 dg - som en kur) så kan du leve omtrent uten symptomer. Du bør også oppsøke lege straks du merker du har et utbrudd for å få tatt en vevsprøve. Dette kan påvise om du har type I eller II. Mest sannsynlig er det type II. Du må også være oppmerksom på at denne sykdommen kan gjøre deg slapp og trett under og like etter utbrudd, og den går i nervesystemet og beveger seg/flytter seg rundt på kroppen. Sårene kommer nok kanskje bare til å oppstå nedentil (kan flytte seg litt fra foran til bak) men ømhet/kløe/svie i huden i enkelte partier kan komme til å merkes spesielt før utbrudd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199092-herpes-genitialis/#findComment-1406438
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Den gamle ’regel’ om at type I er i munnen og II i kjønnsorganene holder ikke, ofte er I også i kjønnsorganene. Smitte kan overføres ved oral sex. Man kan ha sex ved utbrudd, men det bør da brukes kondom. Smitten er ved direkte kontakt mellom hud og slimhinner og virus (altså ikke med hånd som ’mellomledd’). Det er ikke viktig om du har type I eller II. Forebyggende tabletter brukes bare hos de som ofte får utbrudd eller ved alvorlig førstegangsaffeksjon.

Smittsomheten er størst under et utbrudd, men man kan skille ut virus også utenom utbrudd. Man bør informere ev. ny partner om infeksjonen.

Da dere begge er smittet skulle det ikke være grunn til videre forholdsregler.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199092-herpes-genitialis/#findComment-1407873
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...