Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 48 år som i 1998 fikk M.E etter en influensalignende infeksjon. I fjor fikk jeg påvist begynnende sjørgens syndrom ( blodprøver og leppebiopsi). Jeg har fått en del ubehag i form av rødhet og hovenhet rundt øyne, og i de siste ukene små rifter med kløe og varmefornemmelse på halsen. Videre ubehag i tunga og munnsår i munnvikene samt tørrhet i nese. Jeg bruker øyendråper for tørrhet i øyne, dette fungerer bra. Det ser ut til å ta tid før jeg får komme til revmatolog, og slik jeg forstår er det ikke så gode medisiner for dette. Har du forslag til alternativ medisin, vet du om svien og kløen på halsen og rundt øyne har sammenheng med sjøgrens? Har nettopp testet meg for allergi, men dette så bra ut.

Hilsen Anne L. Gundersen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199124-sj%C3%B8grens-og-me/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Sjøgrens syndrom gir ofte symptomer fra flere steder på kroppen selv om tørre øyne og tørr munn er det vanligste sammen med tretthet og leddplager. Noen ganger kan det oppstå sårdannelser og sprekker.Mange av kroppens kjertler kan rammes og behandlingen vi kan tilby er ofte lindrende og ikke helbredende. Innen alternativ behandling anbefales ofte styrking av tarmfloraen til alle med revmatiske plager i form av tilskudd med pre- og probiotika. Dette for å balansere immunsystemet ved sykdommer der kroppens immunsystem angriper egne organer. Dessuten anbefales ofte omega 3 fettsyrer i doser på ca 6 gram daglig som virker betennelsesregulerende. Et legemiddel fra naturen som kalles siklerot kan også bedre symptomene gjennom å stimulere kjertlenes produksjon. Pilokarpin er et naturlig alkaloid fra en søramerikansk busk, Pilocarpus jaborandi, kalt sikleplante av tupiindianerne i Brasil. Pilokarpinhydroklorid 5 mg tabletter har vært tilgjengelige i USA siden 1994 og i Sverige siden 1997 og skal ifølge litteraturen ha lite bivirkninger (svette, magebesvær). De må bestilles av lege på såkalt "registreringsfritak".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199124-sj%C3%B8grens-og-me/#findComment-1409898
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...