Gjest En venninne Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg har en venninne på 22 som har vært utsatt for overgrep i barndommen. De må kunne sies å være av mild karakter, men hun har slitt og sliter med dette. I slutten av tenårene utviklet hun depresjon, men det går heldigvis mye bedre nå. Men det er noe ved henne som jeg ser, men som hun selv ikke er klar over. Hennes adferd er seksualisert. Det arter seg ved at hun er _svært_ åpen om sin seksualitet, og denne har også en svært stor plass i hennes liv. Hun kler seg f.eks. veldig utfordrende - meget vide utrigninger, korte skjørt osv. Det er synd, men hun ser jo faktisk "billig" ut. Men hun er ikke klar over det selv! Hun kan også sitte med bena spredt ute på kafe f.eks.. Ikke at det i seg selv er så ille, men det er summen av mange ting. Ellers så snakker hun veldig mye om sex, mye mer enn andre jeg kjenner, og mye mer åpent og detaljert. Åpenhet er bra, men dette har tippet over. Hun kan fortelle at "åååå, nå er hun såå kåt...jeg blir gaal.." Vi bor i ulike byer, så vi snakker på tlf. Når vi snakkes, er det gjerne en stund siden sist, og da forteller vi hverandre om hva som har skjedd siden sist, hva som opptar oss i våre liv osv. Det hun da stort sett er interessert i å snakke om, som reflekterer det som opptar henne, er hennes sex-liv. Hun forteller om de gangene hun har hatt sex siden sist osv. Slik jeg ser det har hun et abnormalt forhold til gutter. Hun klarer ikke skille mellom forelskelse og seksuell tiltrekning. Hun tror hun er forelsket når hun er seksuelt tiltrukket av en gutt. Jeg tror faktisk ikke at hun har vært forelsket noen gang, og det er trist. Hun har aldri vært i et normalt forhold. Hun har hatt kjærester, men i virkeligheten har de bare vært sexpartnere. Disse forholdene har ikke handlet om annet enn sex. Selv tror hun at det er normale forhold, men når hun gleder seg til å se igjen kjæresten etter å ha vært borte fra denne i en måned fordi de da "skal ha såå masse sex" (og det er det eneste hun holder frem som noe hun gleder seg til ved å treffe han), så skjønner man at hun ikke akkurat er forelsket.. Så hennes forhold har aldri vart mer enn noen måneder. Det virker som hun er redd for å knytte seg til gutter. Hun klarer heller ikke å skille mellom det seksuelle ved et forhold og alt det andre som et forhold innebærer.Forhold er for henne sex. Jeg synes det er så sørgelig at det skal være sånn for henne, jeg tror hun hadde hatt så godt av å få seg en kjæreste som virkelig er glad i henne og som er sammen med henne ikke bare pga sex. For det er synd å si det, men jeg tror nok hun kan ha fått et stempel som billig. Hun har hatt sex med flere av sin gutte-venner, og det er klart det sender ut signaler til de andre vennene, venners venner osv. På fester kan hun la seg overtale til å gi vilt fremmede gutter oralsex mens alle ser på, så det er ikke rart hvis hun blir oppfattet som "løssluppen". Til og med kolleger har hun sex med. Tilsammen har hun ligget med omlag 30 menn. Og hun kler seg som om hun skulle på byen i alle sammenhenger, noe som medfører at folk ser på henne. Jeg observerer dette, men selv vet hun ikke... Hadde dette skyldtes at hun bare var veldig frigjort av seg og var det bevisst, så hadde jeg selvsagt respektert det. Men egentlig så tror jeg hun tvert i mot er svært lite frigjort pga. det hun har vært utsatt for. Jeg kan tenke meg at hun av dette har "lært" at hennes seksualitet/hennes kropp ikke er et privat anliggende, men er allemannseie. Kan det være? Det jeg lurer på er egentlig hvordan jeg kan få snakket med henne om dette... For jeg VET at dette er et problem. Det er ikke normalt og ikke bra for henne på lengre sikt. Jeg tror hun hadde hatt godt av å snakke med en psykolog. Jeg ønsker å gjøre henne klar over hvilke signaler hun sender ut. Men det er selvsagt vanskelig å ta opp dette, for jeg er redd for å støte henne. "Hei, jeg vil bare si at du ser så horete ut!".... Dere skjønner poenget.. Er det et utbredt fenomen at overgrepsutsatte reagerer med seksualisert adferd i voksen alder? Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199219-seksualisert-adferd-hos-overgrepsutsatt-venninne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke_helt_det_samme Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 tror det er ganske vanlig. mer vanlig enn uvanlig. slitt med overgrep selv og i voksen alder har jeg hatt mye one night stand og forveksler ofte sex med kjærlighet. Det kan være lurt å fortelle henne at disse guttene ikke bryr seg om henne men kun sex og kropp. Jeg brukte sex og flørt og sånt for å få oppmerksomhet. Egentlig brydde jeg meg null om det selv..fikk ikke noe ut av det. kun det at jeg leste masse ut av folk som rett og slettes ikke var riktig så sånn sett er jeg vel ulikt venninna di 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199219-seksualisert-adferd-hos-overgrepsutsatt-venninne/#findComment-1407898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 uten at jeg er noen fagperson så tror jeg at det desverre ofte forekommer hos de som har vært utsatt for overgrep. kanskje de føler at aldri selv har hatt noe privatliv og heller ikke har fått satt sine egne grenser.? Deres identitet har vært å være et seksuelt objekt, uten den identiteten så er de ingenting. jeg synes du har mange reflekterende tanker rundt dette og jeg er enig i at hun forveksler kjærlighet med sex. Du er ikke hennes behandler, så du kan ikke behandle henne. Men du kan likevel sette noen grenser. For eksempel på hva dere prater om. Du kan feks gjøre det klart at " Dette synes jeg det blir for privat å snakke om så det må du snakke med andre om". Da lærer hun kanskje at hun også har rett på et privatliv, og at man ikke MÅ prate om alt. Det hun trenger er at noen setter noen grenser for henne. Det tror jeg vil gjøre henne tryggere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199219-seksualisert-adferd-hos-overgrepsutsatt-venninne/#findComment-1408947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.