Gå til innhold

Abstinenser?

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på antidepressiva i ti år. De siste seks årene har jeg brukt Cipramil med god effekt. Går ikke lenger til psykiater, da hverken jeg eller hun mener det er nødvendig med flere samtaler. Siden det er lenge siden jeg har gått til samtale og jo ikke har noe med psykiateren min å gjøre lenger, henviste hun meg derfor til min nye fastlege for å få resept på Cipramil framover.

Min nye fastlege synes imidlertid det er helt forferdelig at jeg fortsatt tar antidepressiva etter så lang tid og mener jeg bør slutte. Synes det er slitsomt med alt oppstyret hun lager når jeg trenger ny resept. Har prøvd å slutte flere ganger, men blir deprimert med en gang. Har nå sluttet (trappet gradvis ned), og vært uten tabletter en måned.

Nå føler jeg at jeg overhodet ikke fungerer, jeg skjelver nesten hele tiden, gråter av ingenting, er ekstremt irritabel og er trøtt og lei, orker ingenting. Alt er meningsløst. Har problemer med å få sove om natten, delvis fordi jeg er så sint og fordi jeg er redd. Jeg vet ikke hva jeg er redd for og jeg våkner av mareritt til stadighet (jeg har aldri mareritt ellers) og svetter voldsomt. Det har ikke blitt noe bedre etterhvert.

Går ut fra at dette er abstinenser? Hvor lenge vil dette vare? Skjønner ikke hvordan jeg skal orke dette særlig lenger. Er det skadelig å gå på antidepressiva konstant? Legger til at flere i familien går på antidepressiva til og fra (virker som om de aldri blir helt kvitt depresjonene).

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199647-abstinenser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

At din lege har et syn på antidepressiva hvor hun mener det bare skal brukes i en viss periode, skal ikke du lide for. Enkelte mennesker går på SSRI kanskje for resten av livet. At hun ikke er enig i dette, betyr ikke at du har lov til faktisk å ta et valg på at du vil fortsette. Du blir deprimert uten skriver du, og da er du sannsynligvis blant dem som trenger medikamentet, i hvertfall noen år til.

Hvis din nåværende lege ikke kan gå med på dette, finn deg en annen primærlege. Du har ingen forpliktelse over henne, og dette har for store ringvirkninger i livet ditt til at du må finne deg i det.

Start medisinering igjen sammen med en annen primærlege.

Jeg blir både trist og sint når jeg leser slike innlegg. Hvis hun er normalt oppegående som primærlege, vet hun at man i psykiatrien ikke er fremmed for at enkelte må gå på AD svært lenge, men hun har en annen mening, og den skal du leve etter, enten du vil eller ei. Ikke finn deg i det. Dette er hennes personlige oppfatning rundt bruk av AD. Finn deg en annen lege.

VH bugge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199647-abstinenser/#findComment-1413373
Del på andre sider

Jeg er helt rystet over det du skriver. Jeg har selv gått på Cipramil i mange år og er helt nødt til å ta det, ellers blir jeg straks deprimert. Dette har fastlegen min forståelse for. Da jeg for noen år siden var innlagt på psykiatrisk pga. depresjon og suididalfare, tok jeg 60 mg hver dag. Nå har vi trappet ned til 20 mg, og det har fungert. Men jeg tør ikke slutte helt med den. En gang jeg var på ferie og glemte medisinen, fikk jeg akkurat de samme symptomene som deg. Mitt råd til deg er: skift fastlege hvis hun ikke vil hjelpe deg med reseptene. Noen fastleger er bedre å samarbeide med enn andre, og kanskje får du en ny lege som er villig til å høre på deg.

Elisabeth

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199647-abstinenser/#findComment-1413381
Del på andre sider

At din lege har et syn på antidepressiva hvor hun mener det bare skal brukes i en viss periode, skal ikke du lide for. Enkelte mennesker går på SSRI kanskje for resten av livet. At hun ikke er enig i dette, betyr ikke at du har lov til faktisk å ta et valg på at du vil fortsette. Du blir deprimert uten skriver du, og da er du sannsynligvis blant dem som trenger medikamentet, i hvertfall noen år til.

Hvis din nåværende lege ikke kan gå med på dette, finn deg en annen primærlege. Du har ingen forpliktelse over henne, og dette har for store ringvirkninger i livet ditt til at du må finne deg i det.

Start medisinering igjen sammen med en annen primærlege.

Jeg blir både trist og sint når jeg leser slike innlegg. Hvis hun er normalt oppegående som primærlege, vet hun at man i psykiatrien ikke er fremmed for at enkelte må gå på AD svært lenge, men hun har en annen mening, og den skal du leve etter, enten du vil eller ei. Ikke finn deg i det. Dette er hennes personlige oppfatning rundt bruk av AD. Finn deg en annen lege.

VH bugge.

Takk for svar! Er fornøyd med fastlegen min på alle andre områder, men jeg bør vel skifte. Får hun vite at jeg skifter fastlege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199647-abstinenser/#findComment-1413593
Del på andre sider

Takk for svar! Er fornøyd med fastlegen min på alle andre områder, men jeg bør vel skifte. Får hun vite at jeg skifter fastlege?

Det gjør hun sannsynligvis, men du har ingen lojalitet å oppfylle i forhold til din primærlege, selv om hun er kjekk og flink på mange områder.

Dette er et område i ditt liv som er så gjennomgripende at det veier tyngre enn alle andre hensyn. Hvis hun ikke kan akseptere det, er hun ikke en lege jeg ville gått til.

Legene har nok av pasienter...

Men du trenger en lege som du ikke må overtale til å skrive ut resept på AD hver gang du trenger ny medisin. Det blir en slitsom tilværelse, selv om hun skulle "gå med på " at du fortsetter en stund til.

Du kan velge selv om du vil fortelle hvorfor du ønsker en ny primærlege, spør du meg. Du skylder henne ikke noe i så henseende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199647-abstinenser/#findComment-1413707
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...