Gå til innhold

Kaffe mot hodepine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå i flere dager slitt med en innbitt hodepine, sannsynligvis som følge av en fullstendig fastknytt stressnakke. Det har vært sånn at verken paracet, naproxen eller ibux har hjulpet i det hele tatt, og jeg har sovet ganske mye - har lagt meg tidlig (har ikke orket noe annet) - som regel når jeg har så ille hodepine er det fordi jeg har sovet for lite, og da er det bare søvn som hjelper.

I dag ble det sånn at jeg drakk ganske store mengder kaffe (drikker ikke kaffe til daglig), og nå i ettermiddag har jeg ikke hatt hodepine i det hele tatt (hadde det i formiddag). Stressnakken er vel ubetydelig bedre, så det skulle ikke utgjøre den helt store forskjellen.

Er det noe i kaffe som kan tenkes å hjelpe på hodepine? Vet at man kan få "abstinenshodepine" hvis man drikker kaffe til daglig, og så slutter brått, men jeg drikker veldig sjelden kaffe så det kan jo ikke spille inn.

Kanskje jeg burde begynne å drikke mer kaffe?? Grunnen til at jeg så sjelden drikker kaffe, er at jeg som regel blir så fryktelig tissetrengt av det, blir nærmest usosialt løpende på do, men det ble jeg ikke i dag av en eller annen grunn, fikk heller ikke vondt i magen, noe jeg vanligvis får når jeg drikker så mye som jeg gjorde i dag (4-5 kopper ble det vel..)

Forresten, noe av hodepinen de siste dagene har vært ganske så "migreneaktig", med hvite skygger som danset rundt øynene mine osv.

Noen som vet om kaffe faktisk kan hjelpe mot hodepine?

Skrevet

Du får kjøpt smertestillende med koffein i, reseptfritt. Så ja, det er en kjent sak at koffein hjelper på enkelte typer hodepine.

Samtidig virker det andre veien, er du vant til å innta mye koffein, og forbruket putselig går ned, kan du få hodepine.

Skrevet

Mener å ha hørt at koffein virker utvidende på blodårene. At det er derfor det _kan_ ha smertestillende effekt. Fenazon smertestillende er jo tilsatt koffein.

Men hvis du drikker mye kaffe kan du i tillegg få sure oppstøt, løs avføring og bli litt skjelven. Så du får vurdere om det er verdt det.

Skrevet

Jeg var plaget av migrene fra tenårene. Før jeg fikk stadfestet hva det var (byttet lege) var mitt beste middel å drikke kruttsterk glodvarm kaffe. Følte at det hjalp godt, fart på magen fikk det også.

Gjest vondt av og til
Skrevet

Dersom du har såpass mye vondt at du trenger en pille, så drikk en kopp kaffe sammen med den. Det forsterker virkningen.

Det samme gjelder hvis du tar en ibux og en paracet sammen. De forsterker virkningen hos hverandre.

Ble overasket selv over hvor bra det virker.

Skrevet

I følge nevrologen jeg var til, kunne kaffe virke begge veier på forskjellige mennesker. Som en trigger for migrene, mens andre med et par kopper kaffe(ikke ubegrensete mengder) kunne få det bedre med hodepinen eller migrenen sin.

Man måtte rett og slett prøve seg frem.

Skrevet

Mamma må iallefall drikke en kopp kaffe om kvelden for å slippe unna migrene dagen etter.. har ikke hatt det siden hun begynte med det.

Hun glemte det en gang og fikk migrene.. aner ikke om det kan være psykisk da!

Skrevet

jeg har også hørt at kaffe kan motvirke hodepine men er ikke sikker på hva som gjør det. Men siden kaffe er vanndrivende er det viktig å drikke masse vann ved siden av. Ellers blir det ihvertfall hodepine

Skrevet

Det er koffeinet.

På apoteket selges tabletter som inneholder bl.a koffein, mot hodepine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...