meira Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Jeg har et nært familiemedlem, som er inne fast på instutisjon nå. Hun er klar og orientert i utgangspunktet, men dopes helt ned av medisiner.Hun trenger hjelp til all egenomsorg for tiden, må løftes opp i stol, hjelpes på wc etc. Hun har ingen patologisk bakgrunn for ikke og kunne stå, men har gitt opp det meste. Hun er 65 år, klarer ikke og svelge, får sondemat gjennom nesen.Hun har mye sterk angst, og har brukt benzodiasepiner siste 20 åra.Hun er vel 45 kilo, får sobril 4x25mg daglig.Hun får også fast 2mg x 4 daglig, samt apodorm fast 10 mg hver kveld.Hun får også paralgin forte x 2 hver dag .Hun er ikke døende slik det kanskje kan fårstår, men er rett og slett helt neddopet og ruset, slik jeg ser henne. Sitter med lukkede øyne, sikler, sover svært mye.Kommunisrer bare når hun vil ha mer evt medisin, eller de faste er sent ute.Tilsynslegen på instutisjonen mener det er overgrep og trappe ned, da hun har brukt dette i 20 år. Jeg mener det er overgrep og ikke gjøre noe, hvis dama kanskje kan kvikne til, og få noen flere år i våken tilstand.har noen av dere her noen tanker om det jeg skriver. Eller er det bare meg det er noe galt med som reagerer på at man bare opprettholder status qou. Takknemlig for svar, Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199749-etikk-og-nedtrapping/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Hvorfor tenker du at hun primært er neddopet og ruset? Medikamentbruken er vel i utgangspunktet ikke så alarmerende høy (det er forøvrig ett medikament du kun har angitt mengden og ikke navnet på) særlig tatt i betraktning at hun har brukt de i mange år? (Jeg er ikke lege, så jeg uttaler meg kun på "synsenivå".) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199749-etikk-og-nedtrapping/#findComment-1414076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meira Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Hvorfor tenker du at hun primært er neddopet og ruset? Medikamentbruken er vel i utgangspunktet ikke så alarmerende høy (det er forøvrig ett medikament du kun har angitt mengden og ikke navnet på) særlig tatt i betraktning at hun har brukt de i mange år? (Jeg er ikke lege, så jeg uttaler meg kun på "synsenivå".) jeg glemte og skrive hva som var 2 mg 4 x dalig i tilleg, rivotril . Syned 100 mg rivotril og 8 mg rivotril i tillegg til evt medisin paralgin f. og apodorm er mye.jeg opplever henne som totalt neddopet, ikke med i det hele tatt lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199749-etikk-og-nedtrapping/#findComment-1414134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meira Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Hvorfor tenker du at hun primært er neddopet og ruset? Medikamentbruken er vel i utgangspunktet ikke så alarmerende høy (det er forøvrig ett medikament du kun har angitt mengden og ikke navnet på) særlig tatt i betraktning at hun har brukt de i mange år? (Jeg er ikke lege, så jeg uttaler meg kun på "synsenivå".) Beklager feilinfo igjen:). Mente 100 mg sobril, 8 mg rivotril. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199749-etikk-og-nedtrapping/#findComment-1414135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Beklager feilinfo igjen:). Mente 100 mg sobril, 8 mg rivotril. Mvh Enig i at mengden gitt av rivotril og sobril til sammen kan virke mye for en svekket person. Du sier ikke noe om hvordan hun var før, vet du det? Hva som er etisk riktig i denne situasjonen synes jeg må starte et forsøk på å objektivt hvorvidt hennes plager kan skyldes bivirkninger av medikamentene eller ikke? Dersom det er sannsynlig at medikamentene virker negativt, er jeg enig med deg i at man bør forsøke en forsiktig nedtrapping. Synes imidlertid at det er viktig at man ikke foretar en vurdering ut i fra en puritansk holdning til bruk av medikamenter, men ut i fra hva som sannsynligvis vil kunne bedre kvinnens livskvalitet. Tror du tilsynslegen har sørget for å få henne godt utredet medisinsk sett? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199749-etikk-og-nedtrapping/#findComment-1414254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meira Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Enig i at mengden gitt av rivotril og sobril til sammen kan virke mye for en svekket person. Du sier ikke noe om hvordan hun var før, vet du det? Hva som er etisk riktig i denne situasjonen synes jeg må starte et forsøk på å objektivt hvorvidt hennes plager kan skyldes bivirkninger av medikamentene eller ikke? Dersom det er sannsynlig at medikamentene virker negativt, er jeg enig med deg i at man bør forsøke en forsiktig nedtrapping. Synes imidlertid at det er viktig at man ikke foretar en vurdering ut i fra en puritansk holdning til bruk av medikamenter, men ut i fra hva som sannsynligvis vil kunne bedre kvinnens livskvalitet. Tror du tilsynslegen har sørget for å få henne godt utredet medisinsk sett? Takk for svar. Må bli litt flinkere og lese korrektur før jeg sender;) Mulig det er min egen holdning til medikamenter som dominerer hvordan jeg ser henne. Dette siden jeg selv har vært avhengig av tabletter, som jeg sluttet med.Jeg opplever det som et større overgrep og ikke gripe inn.Hun har tidligere levd alene, og svært isolert.Hun har hatt mye angst, og ufør pga dette.Tilsynslegen ble lynforbannet på legen hennes, som har foret henne med så mye tabletter.Han mener det er for sent og gjøre noe nå, da hun har brukt benzo i så mange år(15-20 år)Selv vil hun jo ikke slutte, ville sannsynligvis fått panikkanfall om det ble snakket nedtrapping med henne.Men jeg stiller spørsmål om hennes selvinnsikt i forhold til egen situasjon.Jeg kjenner at det og se henne slik, så neddopet, gjør noe med meg.Kanskje fordi jeg vet så godt hva avhengighet til medisiner innebærer, og hvor mye bedre man kan få det uten. Slik det er nå, synes jeg hele situasjonen er uverdig.Det virker som om så lenge hun får disse pillene, så trenger hun ingenting, bortsett fra hjelp til helt grunnleggende behov (mat- wc). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199749-etikk-og-nedtrapping/#findComment-1414263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jeg er mest enig med deg. Her er det rom for å forsøke nedtrapping. Samtidig må en innse at hun sannsynligvis aldri kan greie seg uten benzo. Om en skal satse på Sobril eller Rivotril kan bli en smakssak. Jeg ville satset på Sobril og deretter trappet utelukkende ned på Rivotril. Nedtrappingen må skje svært langsomt, men jeg mener det er realistisk at hun kan bruke dagens medisiner minus Rivotril. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199749-etikk-og-nedtrapping/#findComment-1414355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.