bugge -jenta Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Hei! Som lærer, og forhåpentligvis kommende spesialpedagog, er jeg opptatt av angst og depresjon i skolealder. Heldigvis ser det ut som om skolen, og studier rundt atferd legger opp til et større fokus på dette området enn tidligere. (I min tid ble det kalt for å være småhysterisk, mutt, innadvendt og mye mer.) Nå er det kommet på dagsorden, i hvertfall i studieplanen, og det er jo en sped begynnelse. Det er fortsatt en lang vei å gå, i forhold til forståelse, samarbeid, kunnskap om medisinering(virkning og bivirkning) og og konsekvenser for tilrettelegging for den enkelte. Sistnevnte gjør at dette ikke bare er psykiatriens anliggende, men også skolens. Jeg lurer på å skrive en artikkel om emnet. I dag virker det på meg som om fokuset foreløpig rettes mot ritalin/concerta og ADHD- gruppen. MEN;Du skriver at man gir SSRI helt ned i 12- årsalder i enkelte tilfeller, og at 15-16åringer ikke så sjeldent blir "satt" på SSRI.( Selv om det står 18 år i felleskatalogen.) Jeg ser for meg en skole som må ta dette på alvor, og at dette er bare starten på en "rivende" utvikling. Spesielt hvis man ser hvor stor bruken av SSRI har blitt i den voksne del av befolkningen. Finnes det en plass hvor jeg kan finne belegg for bruk av SSRI hos unge mennesker, dokumentasjon? Hadde vært virkelig glad for tips. Vennlig hilsen en håpefull bugge. PS! Se litt "stort" på det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199764-nhdangst-og-depresjon-i-skolealder-dokumentasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunter Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Hei Bugge! Hyggelig å se at flere er våken inatt :-) Håper du får svar på spørsmålene dine. Jeg kan dessverre ikke så mye om dette emnet, annet enn det jeg selv har opplevd. Det blir jo litt dårlig dokumentert i denne sammenhengen(he-he). Synes ihvertfall det er bra hvis lærerne får litt mere kunnskap om depresjoner hos unge og at det også kommer inn i lærerplanen. Det blir som regel tatt mere på alvor når de får det skriftlig (forhåpentligvis da). Hvis elever blir fanget opp tidlig, får hjelp og medisiner, så tror jeg det er større sjanser for et godt voksenliv. Kan tenke meg at depresjonen da ikke ville få gjort så stor skade, tenker da spesielt på mobbing, det å bli satt utafor vennegjengen, resultater på skolen etc. Dette tror jeg er en ganske hyppig konsekvens, fordi elever som oppfører seg annerledes ofte blir kommentert og sett ned på. Dette gjelder jo også for ADHD som du var inne på. Heldigvis blir dette tatt mere på alvor nå enn før. Får håpe det blir like positivt når det gjelder depresjon også. Oj, oj, dette ble nå synsing og litt innviklet. Tør ikke sove, så jeg tenkte jeg like godt kunne sitte her litt å skrive.... Men det er jo noe som heter: Don`t worry, be happy :-) Hyggelig å se at du studerer og har engasjement i det du holder på med ihvertfall! Selv er jeg en liten mørkredd "pingle" akkurat nå. Er redd for mørket og tør ikke å lukke øynene pga et "sort hull" som truer med å sluke meg. Kjemper med "nebb og klør" for ikke å bli psyk igjen. Vet jo at dette er tull, men er like forb.. redd. God natt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199764-nhdangst-og-depresjon-i-skolealder-dokumentasjon/#findComment-1414247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.