Gå til innhold

"Skarpladd pistol"

Anbefalte innlegg

Gjest skarpladd?
Skrevet

Tabloidavisene melder i dag at en passager hadde en "skarpladd" pistol i bagasjen.

Det hadde han ikke. Pistolen er ikke ladd om det ikke sitter en patron i kammeret. Det gjør det ikke om en bare setter i magasinet uten å ta lagegrep.

Hva er forskjellen på skarpladd og ladd?

Det er helt klart at han har brutt bestemmelsene, men farlig var det ikke.

Skrevet

Nå prøvde jeg meg på et svar her, men tror jammen jeg heller skal vente til noen som har peiling svarer så får jeg se om jeg hadde rett. ;)

Skrevet

Dette er ren gjetning. Jeg gjentar, ren gjetning. Det er sannsynligvis feil, men jeg prøver likevel.

Ladd: det sitter en patron i kammeret.

Skarpladd: det sitter en patron i kammeret, og den der sikkerhetsdingsen er trukket tilbake, altså at pistolen er klar til å skyte med.

Hm...eller

Skarpladd er kanskje dersom pistolen er ladd med en annen type patron enn om den bare er ladd?

hahahha jeg har egentlig ikke peiling. Dette er rene gjetteforklaringer :)

Det er sikkert noen som vet dette sikkert.

Skrevet

Nå prøvde jeg meg på et svar her, men tror jammen jeg heller skal vente til noen som har peiling svarer så får jeg se om jeg hadde rett. ;)

Hva trodde du, Åsemor? Jeg sendte nettopp avgårde en vill gjetning, for jeg har ikke peiling egentlig. ;)

Skrevet

Joda, det er helt vanlig å si at en pistol er ladet selv om det bare er ammunisjon i magasinet, (så lenge magasinet sitter i pistolen.)

Det er uansett flisespikkeri.

Skrevet

Hva trodde du, Åsemor? Jeg sendte nettopp avgårde en vill gjetning, for jeg har ikke peiling egentlig. ;)

Skarpt er en type ammunisjon.

Skrevet

Aha, så det var samme som min forklaring nr. to altså?

:)

Skrevet

Aha, så det var samme som min forklaring nr. to altså?

:)

Jepp. Tror det. Men jeg holdt på å skrive ammunikasjon, og skjønte at ordet var feil. ;) Dessuten vet jeg ikke om det heter ammunisjon uansett.

Skrevet

Jepp. Tror det. Men jeg holdt på å skrive ammunikasjon, og skjønte at ordet var feil. ;) Dessuten vet jeg ikke om det heter ammunisjon uansett.

Hoho.

Du er ikke den eneste som tviler på det ordet der.

Som ung hadde jeg sommerjobb i en sportsbutikk (som også solgte våpen og ammunisjon).

En dag kom det en (litt beskjeden) ung mann inn og sa at han skulle ha ambisjon. "Hva?", sa jeg. "Jeg skal ha ambisjon", sa han en gang til. Jeg skjønte jo hva han mente, og klarte å holde meg fra å vitse litt med ham - men det var litt vanskelig. *s*

Skrevet

Skarpladd = ladd med skarpe skudd. Enkelt og greit. Alternativet er ladd med løsskudd, men man sier neppe løsladd.

"..........................................."

Skrevet

"Skarpt er en type ammunisjon."

Nja..."skarpt" er all amunisjon, bortsett fra løsamunisjon. Det er bare de to typene som finnes (hvilke andre skulle det være? :-)

"........................................."

Skrevet

Man kaller et våpen med ammunisjon i magasinet for ladd, selv om det ikke er tatt ladegrep. Dette fordi de tross alt er stor forskjell på et våpen uten skudd, og et med. Ladegrep tar deg et par sekunder, mens å fylle patroner i magasinet tar lengre tid. En pistol med patroner i magasinet skal betraktes som et ladd våpen på lik linje med et med patron i kammeret.

"..........................................."

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Nja..."skarpt" er all amunisjon, bortsett fra løsamunisjon. Det er bare de to typene som finnes (hvilke andre skulle det være? :-)

Er det grunnen til at jeg aldri klarer å felle den elgen?:-|

Skrevet

Er det grunnen til at jeg aldri klarer å felle den elgen?:-|

Slett ikke umulig :-)

Tips: Du må gå så nært at du forgifter den med kruttslammet fra rødfisen.

"......................................."

Skrevet

Det var det jeg visste, at jeg ikke burde svart. ;)

Men poenget mitt var at det var ammunisjonen, ikke måten pistolen var ladd på eller ikke.

Skrevet

Det var det jeg visste, at jeg ikke burde svart. ;)

Men poenget mitt var at det var ammunisjonen, ikke måten pistolen var ladd på eller ikke.

"Men poenget mitt var at det var ammunisjonen, ikke måten pistolen var ladd på eller ikke."

Du har rett i det. Så lenge våpnet inneholder skarpe skudd (ikke løsskud) i magasinet og/eller kammeret, er det å beregne som skarpladd. Hvorvidt sikringen er på eller av har heller ingenting med saken å gjøre.

Videre så skal et våpen betraktes som ladd så lenge magasinet er inne, og man ikke kan se at kammeret er tomt. På en vanlig halvautomat pistol ser man dette ved at magasinet mangler, og at toppstykket er i bakre posisjon slik at man ser det tomme kammeret. I skytekonkurranser etc. skal alltid våpenet være i denne tilstanden når man ikke skyter (våpenet ligger på bordet, eller man går rundt med det e.l)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...