fru larsen Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hei! Jeg er en av de fortvilte kvinner som kom tidlig i overgangsalderen. Var bare 29 år da jeg begynte med Trisekvens som jeg har brukt i 10 år, og for ca 6 mnd siden gikk jeg over til Aktivelle fordi mensen uteble helt med Trisekvens. Etter å ha brukt Aktivelle 1 måneds tid begynte jeg å få blødninger ca annenhver uke, og etter tre mnd sa legen at jeg skulle slutte. Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre? Kan jeg begynne med Trisekvens igjen? Jeg har hetetokter, sover dårlig, vekten øker - føler meg elendig! Det er en mnd til jeg har time hos legen - og jeg lurer jo litt hva som skjer da... Jeg bruker fastlege - bør jeg gå til en spesialist/gynokolog istedet? Syns det er lite hjelp å få hos legen, virker som han ikke vet noe særlig eller at han synes det er ubehagelig.. Og han henviste meg til apoteket for å få tips om vitaminer og slikt. Ikke spes kult å stå der og brette ut hele historien heller. Det værste med å være i tidlig overgang er at man ikke har noen venninner å diskutere/snakke med om det.. og de andre som sliter med samme problemer er jo svigermor/mor og deres venninner.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199865-tidlig-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Det er en fordel at bruge Trisekvens fremfor Activelle, og du har vaert heldig som slipper bloedning paa Trisekvens, saa for all del gaa tilbake til den behandlingen. Trisekvens inneholder mer oestrogen enn Activelle (og det trenger man i din alder) og mindre av gestagen (tilleggshormonet som brukes for aa beskytte livmorslimhinnen)i forhold til Activelle. Mange av de uheldige effekter av hormonbehandling legges til gestagendelen, saa man skal bruke minst mulig for at livmorslimhinnen er under kontroll. Manglende bloedning paa Triskevns er et tegn paa at alt er under kontroll. Activelle inneholder gestagen i alle 28 tabletter (Triskevens kun i 10). Med tiden blir 90% bloedningsfri paa Activelle, men bare 10% paa Trisekvens. Du har vaert blant de heldige! Jeg synes bestemt at du har 'krav paa' henvisning til spesialist som kan gi deg rette raad om behandling frem til 'naturliog overgangsalder' ca 50 aar. Vennlig hilsen Mette H Moen PS var det vanskelig aa forstaa, saa legg tilleggesspoersmaal i vanlig forum og jeg skal svare uten ekstra betaling, men det kan ta to uker da jeg er paa reise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199865-tidlig-overgangsalder/#findComment-1417323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.