Prozak Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Flott! Da blir du ikke såret over at jeg tror du farer med tull og fanteri (evnt har blitt lurt), og velger å tro på Aftenposten og SSB istedet. Jeg ser at noen fant ut at de tallene jeg hadde hørt var mer eller mindre riktige. Kunne jo vært morsomt å høre om du og papegøyen din her hadde noe å si om selve saken, da - når du ikke kan sitte og se deg selv i speilet samtidig som du leter etter feil hos meg eller andre :-) "............................................." 0 Siter
Zombiebob Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 269 konkurser i restaurantnæringen i 2004 mot 224 i 2003, det er det jeg finner på brreg. Da stemmer tallene til Prozak. Dette er gamle tall. Prosacs utsagn er "Måtte konkursøkningen på 20% fortsette". Men konkursøkningen er ikke 20%. Ser du på de siste tallene (q1/q2 2005 mot q1/q2 2004). vil du se at det er en liten økning q1/q1 2004-2005 på 10%, som er de seneste tallene lagt ut på SSB. Samtidig viser omsetningen at inntektene i utelivsbransjen faktisk har gått opp, så det er ingen grunn til å tro at dette %-vise tallet sier noe om vilkårene for næringen. For å sitere fagsjef Bjørn Ketilsson i Reiselivsbedriftenes Landsforening (RBL): "Frykten var nok noe overdreven," 0 Siter
Zombiebob Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Jeg ser at noen fant ut at de tallene jeg hadde hørt var mer eller mindre riktige. Kunne jo vært morsomt å høre om du og papegøyen din her hadde noe å si om selve saken, da - når du ikke kan sitte og se deg selv i speilet samtidig som du leter etter feil hos meg eller andre :-) "............................................." :-) Det kan du se i innlegget under, men selv du ser nok at de tallene Mil refererer til omfatter perioder som ikke er relevante, ganske enkelt fordi det ikke var noen røykelov første halvår i fjor. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 :-) Det kan du se i innlegget under, men selv du ser nok at de tallene Mil refererer til omfatter perioder som ikke er relevante, ganske enkelt fordi det ikke var noen røykelov første halvår i fjor. Mer interessant - har vi noen tall for i år? "........................................." 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Jeg ser at noen fant ut at de tallene jeg hadde hørt var mer eller mindre riktige. Kunne jo vært morsomt å høre om du og papegøyen din her hadde noe å si om selve saken, da - når du ikke kan sitte og se deg selv i speilet samtidig som du leter etter feil hos meg eller andre :-) "............................................." Denne papegøyen holder i hvert fall på å le seg i hjel 0 Siter
Prozak Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Denne papegøyen holder i hvert fall på å le seg i hjel Og det sier det meste om papegøyen :-) "......................................." 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Og det sier det meste om papegøyen :-) "......................................." Ja, jeg må vel innrømme at jeg synes det er veldig morsomt med mennesker som gir inntrykk av å vite ting de ikke vet noe særlig om. Og som i tillegg ikke vil innrømme at de tar feil Vitner om karakterstyrke. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Ja, jeg må vel innrømme at jeg synes det er veldig morsomt med mennesker som gir inntrykk av å vite ting de ikke vet noe særlig om. Og som i tillegg ikke vil innrømme at de tar feil Vitner om karakterstyrke. Hva med folk som sier ting ironisk, og som i tillegg presiserer i klartekst (les, så ser du det) at tallet ikke er noe man har annet enn fra tredjepart? Og så personer som forsøker å "ta" vedkommende som om det var noe vedkommende uttalte som ubestridelige fakta? Det siste vitner om en karakterstyrke som er avhengig av å forsøke å drite ut andre for å dekke over egen utilstrekkelighet *ler* "..........................................." 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Hva med folk som sier ting ironisk, og som i tillegg presiserer i klartekst (les, så ser du det) at tallet ikke er noe man har annet enn fra tredjepart? Og så personer som forsøker å "ta" vedkommende som om det var noe vedkommende uttalte som ubestridelige fakta? Det siste vitner om en karakterstyrke som er avhengig av å forsøke å drite ut andre for å dekke over egen utilstrekkelighet *ler* "..........................................." Hehe..okey. 0 Siter
flisa Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 På vår arbeidsplass er de togså røykero - det står ingenting i loven om at det skal være forbudt. 0 Siter
Gjest røyk er gift Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Måtte hele verden bli bil, båt og flyfri. Avgasser fra kjøretøy er gift - det går ikke fremover på det området. Måtte alt jeg ikke liker, og som jeg finner noen som støtter min mening om på politisk plan, bli forbudt! Måtte folk fratas muligheten og retten til å bestemme over seg selv! (Måtte konkursøkningen på 20% i utelivsbransjen p.g.a røykeloven fortsette...! :-) ".........................................." Gjesp! Det går i de samme, gamle "argumentene" for å holde sneipen i kjeften, ja. Fakta er at alle som røyker, lukter gammel mann. Fakta er at røyking er helseskadelig. At det er mye annet som er bedritent i verden, forandrer ikke det faktum at røyking er en uting. Har vært inngrodd røyker selv, så jeg kan sammenligne det å røyke og ikke å røyke - basert på egen erfaring. Og jeg sier: Å ikke røyke er en ren fryd, min venn! 0 Siter
Prozak Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Gjesp! Det går i de samme, gamle "argumentene" for å holde sneipen i kjeften, ja. Fakta er at alle som røyker, lukter gammel mann. Fakta er at røyking er helseskadelig. At det er mye annet som er bedritent i verden, forandrer ikke det faktum at røyking er en uting. Har vært inngrodd røyker selv, så jeg kan sammenligne det å røyke og ikke å røyke - basert på egen erfaring. Og jeg sier: Å ikke røyke er en ren fryd, min venn! Nå bommer du totalt. Jeg røyker ikke. "..........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 På vår arbeidsplass er de togså røykero - det står ingenting i loven om at det skal være forbudt. Det _er_ forbudt i alle offentlige bygg. Alle andre som jobber i stat og kommune må ut på gata for å røyke. Det sier seg selv at stortinget må følge samme regler hvis de skal ha et snev av seriøsitet. "............................................" 0 Siter
Gemini Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Det _er_ forbudt i alle offentlige bygg. Alle andre som jobber i stat og kommune må ut på gata for å røyke. Det sier seg selv at stortinget må følge samme regler hvis de skal ha et snev av seriøsitet. "............................................" Joda, røykerom ER tillatt i visse tilfeller, selv om det er strengt regulert ned i detalj. Se bare: "Røykerom I røykeloven § 6 annet ledd er åpnet adgang til at det på visse vilkår kan røykes i lokaler. I sin veiledning til Forskrift om arbeidsplasser og arbeidslokaler uttaler arbeidstilsynet at "Ved innretning av røykerom må arbeidsgiver legge forholdene til rette slik at røyken ikke siver ut i omgivelsene. Ventilasjonen må derfor legges opp med undertrykk. Det er også viktig av ventilasjonen gis en kapasitet som fjerner røyk effektivt." Kravet til ventilasjon i røykerom er meget streng .Felles ventilasjon med arbeidsrom er ikke godkjent. Dette innebærer i realiteten at røykerom må ha egen ventilasjon. Lufting gjennom vindu er heller ikke godt nok. Røykerommet må være utluftet og ryddet (klargjort) for renholdere." fra http://www.agdenes.kommune.no/data/sak0031052.htm og "§ 6. I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom. Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor røyking tillates. Røyking kan ikke tillates i serveringssteder. Med serveringssteder menes lokaler der det foregår servering av mat og/eller drikke, og hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet." fra http://www.lovdata.no/all/hl-19730309-014.html#6 0 Siter
Prozak Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Joda, røykerom ER tillatt i visse tilfeller, selv om det er strengt regulert ned i detalj. Se bare: "Røykerom I røykeloven § 6 annet ledd er åpnet adgang til at det på visse vilkår kan røykes i lokaler. I sin veiledning til Forskrift om arbeidsplasser og arbeidslokaler uttaler arbeidstilsynet at "Ved innretning av røykerom må arbeidsgiver legge forholdene til rette slik at røyken ikke siver ut i omgivelsene. Ventilasjonen må derfor legges opp med undertrykk. Det er også viktig av ventilasjonen gis en kapasitet som fjerner røyk effektivt." Kravet til ventilasjon i røykerom er meget streng .Felles ventilasjon med arbeidsrom er ikke godkjent. Dette innebærer i realiteten at røykerom må ha egen ventilasjon. Lufting gjennom vindu er heller ikke godt nok. Røykerommet må være utluftet og ryddet (klargjort) for renholdere." fra http://www.agdenes.kommune.no/data/sak0031052.htm og "§ 6. I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom. Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor røyking tillates. Røyking kan ikke tillates i serveringssteder. Med serveringssteder menes lokaler der det foregår servering av mat og/eller drikke, og hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet." fra http://www.lovdata.no/all/hl-19730309-014.html#6 Ah, juridisk sett. Det har du rett i. Men offentlige arbeidsplasser har egne regler som forbyr røykerom - ihvertfall de jeg har kjent til og hører om. Når det legges opp til en slik praksis, så bør stortinget være den første til å følge den. "............................................" 0 Siter
Gemini Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Ah, juridisk sett. Det har du rett i. Men offentlige arbeidsplasser har egne regler som forbyr røykerom - ihvertfall de jeg har kjent til og hører om. Når det legges opp til en slik praksis, så bør stortinget være den første til å følge den. "............................................" Selvsagt! Men svarte ikke du til Flisa, som skrev om røykerom på sin arbeidsplass? 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Dette er gamle tall. Prosacs utsagn er "Måtte konkursøkningen på 20% fortsette". Men konkursøkningen er ikke 20%. Ser du på de siste tallene (q1/q2 2005 mot q1/q2 2004). vil du se at det er en liten økning q1/q1 2004-2005 på 10%, som er de seneste tallene lagt ut på SSB. Samtidig viser omsetningen at inntektene i utelivsbransjen faktisk har gått opp, så det er ingen grunn til å tro at dette %-vise tallet sier noe om vilkårene for næringen. For å sitere fagsjef Bjørn Ketilsson i Reiselivsbedriftenes Landsforening (RBL): "Frykten var nok noe overdreven," Orker ikke lete ;-) Men tolker det som at det er 10% oppgang i antall konkurser i restaurantnæringen? I tilfelle er jo ikke det bra i det hele tatt, trenden for resten er jo konkursnedgang. Har RBL noe med barene og de andre utestedene å gjøre? Eller uttaler han seg på vegne av overnattingssteder? Orker som sagt ikke sette meg inn i det, men siden du har lest det, kan du kanskje forklare? :-) 0 Siter
Zombiebob Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Orker ikke lete ;-) Men tolker det som at det er 10% oppgang i antall konkurser i restaurantnæringen? I tilfelle er jo ikke det bra i det hele tatt, trenden for resten er jo konkursnedgang. Har RBL noe med barene og de andre utestedene å gjøre? Eller uttaler han seg på vegne av overnattingssteder? Orker som sagt ikke sette meg inn i det, men siden du har lest det, kan du kanskje forklare? :-) 10% oppgang i antall konkurser sier i seg selv ikke så mye. For det første er bransjen veldig utsatt for nystart og konkurser generelt. For det andre betyr tallet ingenting alene, hvis det samtidig var 10% nyetableringer. I 2 kvartal 2005 var det 288!!! (www.ssb.no) nyetableringer i hotel og restaurant-bransjen, mens det var registrert bare 84 konkurser i samme bransje. (www.ssb.no) (De samme tallene for 2004 er hhv. 232 og 80). Da er det mer interessant å se på sysselsettingen i bransjen, og på omsettingen. Disse tallene tror jeg sier mer om hvordan ting går, og det var disse tallene jeg siterte i aftenposten-undersøkelsen (jeg finner ikke noe hos ssb på dette). 0 Siter
Zombiebob Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Mer interessant - har vi noen tall for i år? "........................................." Se svar til "mil" 0 Siter
Prozak Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 10% oppgang i antall konkurser sier i seg selv ikke så mye. For det første er bransjen veldig utsatt for nystart og konkurser generelt. For det andre betyr tallet ingenting alene, hvis det samtidig var 10% nyetableringer. I 2 kvartal 2005 var det 288!!! (www.ssb.no) nyetableringer i hotel og restaurant-bransjen, mens det var registrert bare 84 konkurser i samme bransje. (www.ssb.no) (De samme tallene for 2004 er hhv. 232 og 80). Da er det mer interessant å se på sysselsettingen i bransjen, og på omsettingen. Disse tallene tror jeg sier mer om hvordan ting går, og det var disse tallene jeg siterte i aftenposten-undersøkelsen (jeg finner ikke noe hos ssb på dette). Faktisk så vil det ikke gi et riktig bilde å se på utelivsbransjen totalt, inkl. både barer, diskoteker og restauranter. Restauranter har neppe opplevd særlig nedgang, iom. at det er ganske stor forskjell på å gå ut for å spise og å gå "på byen". Den gangen jeg røyket selv foretrakk jeg å være i røykfri avdeling når jeg var ute og spiste. Men jeg tviler på om det finnes noen ferdiglaget statistikk som kun dreier seg om barer/diskoteker etc. "........................................" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.