Gjest T3 Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Kan jeg kreve av min lege å bli henv. til Endokrinolog ? Kan jeg søke selv en slik avdeling med kopier av en leges uttalelse ?' Finnes det enoen støtteepersoner i kommunene som kan støtte og hjelpe meg til å få hjelp før jeg går nedenom og hjem ? Resultat stoffskifte 3 ganger over 3 mnd: TSH 0,2 og Fritt T4 16 Ikke tatt T3( 2 varianter) og heller ikke Antistoffer. Man trodde vedk. ved Sykehuset gjorde dette. Fremla dette for lege ved Med. Pol. Sykehuset, men han nektet.Sa at TSH måtte være 0000 for at jeg kunne ha høyt stoffskifte. Ellers en merkelig konsultasjon - sterkt utilfreds - useriøs behandling m.m Jeg har alle symtomer på høyt stoffskifte og eller andre hormonelle forstyrrelser. Dette vurdert av en annen overlege ved Sykehusets Kir. avd. som blk.a har operert meg tidligere. Tilstaand: Vekt ned 18 kg på 6 mnd, ikke anorexia rf. legen, spiser ekstremt, et sterkt sug nedover og luftdannelser og press, avføring opp til 8 ganger dgl., urolig, mentale forstyrrelser, klarer ikke å tenke normalt - tregt eller fort + en rekke andre forhold. Chilinøtter skaper til eks. en forferdelig fart nedover, likedan løk, rosiner...det er så vanskelig med balansen i det søte. 3 mnd tilbakevirkende kraft sukkerprøve er tatt= ok. Er redd det skal gå galt til slutt - alt blir feil innvendig. Jeg er nå sterkt bekymret - er så sliten og utmattet samtidig i 100' Sover 3-5 timer og da med 15 mg Sobril - slipper litt i tarmspenningene ? Måtte du-dere ha noen råd. Takk ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19997-kan-jeg-kreve-%C3%A5-bli-henvist-til-endokrinolog/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Så vidt jeg vet er det ingen som kan forby deg å gå til en spesialist med slike plager. Du trenger imidlertid en henvisning fra primærlegen din. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19997-kan-jeg-kreve-%C3%A5-bli-henvist-til-endokrinolog/#findComment-87456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happygirl Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Hadde oppsøkt en ny lege, jeg, hvis din ikke hører på deg. Det er kanskje slitsomt å blande inn for mange leger i saken, men ofte er det sånn at hvis man skal nå frem i systemet, så må man gjøre en del for det selv. Synd, men sant! Er ingen lege selv, men reagerer på symptomene dine, og syns det ville vært klokt om en endokrinolog undersøkte deg! Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19997-kan-jeg-kreve-%C3%A5-bli-henvist-til-endokrinolog/#findComment-87458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Hei, Dr. Vaaler på Diabetes forumet svarte på noe lignende for noen uker siden. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19997-kan-jeg-kreve-%C3%A5-bli-henvist-til-endokrinolog/#findComment-87461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Kjære T3. Nevnte prøver ligger innefor normalområdet,men TSH(som er mest sensitivit)ligger i nedre normalområdet.Flere av symptomenen du nevner kan peke i retning av et høyt stoffskifte.Det kan imidlertid også være symptomer på stress.I første omgang ville jeg anbefale nye stoffskifteprøver og da alle aktulle prøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19997-kan-jeg-kreve-%C3%A5-bli-henvist-til-endokrinolog/#findComment-88099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smily Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Kjære T3. Nevnte prøver ligger innefor normalområdet,men TSH(som er mest sensitivit)ligger i nedre normalområdet.Flere av symptomenen du nevner kan peke i retning av et høyt stoffskifte.Det kan imidlertid også være symptomer på stress.I første omgang ville jeg anbefale nye stoffskifteprøver og da alle aktulle prøver. Takk for at du svarte meg. Beklager om dette svaret blir noe langt.Noen av de mest sentrale symptomene jeg nå har er: Ekstremt sterkt sug nedover fra svelget og nedover. Måtte slutt å røyke i desember 2000. Når - hvis jeg røyker dras luftrøyken rett i magen. Når jeg klarer å spise jevnt hele tiden - bedre. 10-12 brødskiver, sjok + alt mulig hver dag. Er 53 kg - var 67 i mai- Gikk nedover til 58 før lukkemuskeloperasjon i sept. Gått nedover og nedover - ikke kreft - Min overlege kirurg som opererte meg, mener bestemt at noe hormonelt er galt - Han henviste meg til en indremedisiner som etter min mening var meget underkvalifisert endokrinologisk. Konkluderte f.eks under konsultasjonen med at "ut fra blodprøvene var ingen ting galt og enda da han ikke hadde fått resultatet- det fikk han 3 timer etterpå¨. Dessuten sa han: Jeg kan jo ikke vite om du spyr opp maten eller om du spiser i det hele tatt. Min andre overlege var rystet som henviste meg til ham.Ellers videre: Har sterke luftsmerter og fordøyelsen går veldig fort. Er f.eks. nå veldig varm. En slags sur-søtsmak i munnen. Ad. søtt er balansen veldig vanskelig. Letter noe i mage-tarmsystemet ved inntak rosiner og sjok, men likesom værre etterpå. reagerer på noen medisiner mot nervesystemet også. Sobril går ok - men den går så fort ghjennom at tror den taes opp dårlig. Tar 1-2 stk Voltaren en 1/2 time før for å roe "litt" tarmene før Sobril om kvelden. Tørker inn i huden og hår - dovner bort i ansiktet "uttørking" ?? synet er blitt dårligere - det "dunster" av kroppen på en måte - varaame. Alt går "i hundrede innvendig" og psyken er av og til "forvirret" - meget dårlig konsentrasjon. Jeg mener å ikke ha verken direkte konkret angst eller depresjon.Knyter seg også indirekte også i musklene oppover halsen til kjevebenet og til jekslene tennene... SÅ - min overlege som er kirurg søkte meg nettopp til endokrinologisk avd. "i Nord" spom hastesak. Min Primærlege uinteressert i og med at jeg ble "konkludert frisk etter 15 min prat av denne andre overlegen på med. pol.og som ikke gav visselig begrunnelse" Denne saken mned beh. ved med.pol.,vil jeg anke inn for Fylkeslegen hvis det viser seg at noe hormonelt er feil - eller kan jeg ikke gjøre dette. Primærlegen holder seg bare til hva denne uproffe overlegen konkluderte med.Opplevelsen var det værste jeg har opplevd fra en lege i mitt voksne liv som pasient. Håper alle som er skikkelig syke, tar med seg "støttekontakt" ved konsultasjoner av spes. art og hvor man ikke er sikker på vedk. leges fagkompetanse. Takk for at du og dere leste mine "frustrerte" ord i en kamp natt og dag helsemessig uten hjelp å få. Er tilstanden farlig - etterhvert vet jeg jo ikke hva jeg skal tro - Hadde bare noen medisin virket i nøden til jeg får proff hjelp. jeg vet knapt hvordan jeg skal få til dagene fremover - noen råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19997-kan-jeg-kreve-%C3%A5-bli-henvist-til-endokrinolog/#findComment-88129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binke Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Hei, jeg har diagnosen struma. Jeg har samme verdier på blodprøvene som deg, bortsett fra en mikroskopisk lav TSH på 0,03! Mitt FT4 ligger på 15,7, altså innenfor normalområdet. Mitt TSH er alt for lavt i forhold til det normale, men legen sier blodprøvene er fine. Har nå lært at det er bare å be fastlegen om henvisning til endokrinolog. Det kommer jeg til å gjøre på neste time. Om det nå er slik at endokrinologen finner ut at alt er normalt, så kan jeg i alle fall bli beroliget. Jeg synes du bør gjøre det samme. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19997-kan-jeg-kreve-%C3%A5-bli-henvist-til-endokrinolog/#findComment-755785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binke Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Hei, jeg har diagnosen struma. Jeg har samme verdier på blodprøvene som deg, bortsett fra en mikroskopisk lav TSH på 0,03! Mitt FT4 ligger på 15,7, altså innenfor normalområdet. Mitt TSH er alt for lavt i forhold til det normale, men legen sier blodprøvene er fine. Har nå lært at det er bare å be fastlegen om henvisning til endokrinolog. Det kommer jeg til å gjøre på neste time. Om det nå er slik at endokrinologen finner ut at alt er normalt, så kan jeg i alle fall bli beroliget. Jeg synes du bør gjøre det samme. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19997-kan-jeg-kreve-%C3%A5-bli-henvist-til-endokrinolog/#findComment-755786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.