Gå til innhold

NHD - Cipralex manifremkallende?

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt 10 mg Cipralex i fem uker nå, og merker at depresjonen har sluppet taket. Men det bobler over av ideer og tanker, og behovet for å prate med andre mennesker er helt enormt. Jeg har også utrolig mange ideer og våkner kl seks om morgenen for å sette i gang alt jeg må rekke over. Da jeg ikke hadde noen effekt av Cipralex sov jeg med glede til kl 11-12 på formiddagen (jeg er sykemeldt) I natt våknet jeg tilog med kl 3 og fikk ikke sove. Måtte da ta enda en dose med Truxal på 150 mg, så totalt var jeg oppe i 300 mg Truxal sist døgn. Er jeg i ferd med å bli manisk? Jeg er under utredning for bipolar lidelse og sliter med en rekke personlighetsforstyrrelser i tillegg til depresjon og angst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199980-nhd-cipralex-manifremkallende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare minne deg på at det finnes tre former for bipolaritet, hvorav den siste, bipolar tre, utløses av antidepressiva. Slutter man på medikamentet går manien over.

Om det er det du opplever vet jeg ikke, men du bør absolutt ta opp hvordan du har det med legen din.

Gjest testet ut

Vil bare minne deg på at det finnes tre former for bipolaritet, hvorav den siste, bipolar tre, utløses av antidepressiva. Slutter man på medikamentet går manien over.

Om det er det du opplever vet jeg ikke, men du bør absolutt ta opp hvordan du har det med legen din.

Så enkelt er det faktisk ikke. Er man disponert for bipolar lidelse (3) og får utløst denne første gang ved medikamentbruk er det ofte slik at neste episode ikke trenger å bli utløst av piller. Snøballen ruller videre og fortere.

Så enkelt er det faktisk ikke. Er man disponert for bipolar lidelse (3) og får utløst denne første gang ved medikamentbruk er det ofte slik at neste episode ikke trenger å bli utløst av piller. Snøballen ruller videre og fortere.

Jeg ville vært obs på maniske tendenser. Selv har jeg fått maniske tendenser etter å ha gått på antidepressiva.

Jeg ville vært obs på maniske tendenser. Selv har jeg fått maniske tendenser etter å ha gått på antidepressiva.

Problemet er at jeg liker denne maniske perioden, for jeg har ikke følt meg så opplagt på lang lang tid. Kreativiteten blomstrer og jeg har endelig ork til å få gjort unna ting. Men det er vel best å nevne det for legen min, for jeg har hatt maniske episoder tidligere som har gått så hardt utover økonomien at jeg sliter med det enda. Får et enormt forbruk når jeg blir manisk -og kredittkort går varme. Har også gjort andre utilgivelige ting i maniske tilstander, og jeg kan også føye til at det er utbredt med bipolare lidelser på min morsside.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du blir manisk/hypoman på at AD, har du en bipolar-spektrumlidelse. I dette tilfellet kalles det bipolar IIIa.

Når en går de med denne lidelsen etter i sømmene med skikkelig sykehistorieopptak, viser det seg at mange av dem har en bipolar II, eller utvikler det senere.

Annonse

Gjest Anne-Linn

Problemet er at jeg liker denne maniske perioden, for jeg har ikke følt meg så opplagt på lang lang tid. Kreativiteten blomstrer og jeg har endelig ork til å få gjort unna ting. Men det er vel best å nevne det for legen min, for jeg har hatt maniske episoder tidligere som har gått så hardt utover økonomien at jeg sliter med det enda. Får et enormt forbruk når jeg blir manisk -og kredittkort går varme. Har også gjort andre utilgivelige ting i maniske tilstander, og jeg kan også føye til at det er utbredt med bipolare lidelser på min morsside.

jeg har ikke brukt cipralex, men fontex som er samme type antidepressiva. Jeg fikk også en herlig manisk periode, men gikk over i rapid cycling og jeg fikk grusom smertefull depresjon også! horribelt! IKKE verdt det.

jeg har ikke brukt cipralex, men fontex som er samme type antidepressiva. Jeg fikk også en herlig manisk periode, men gikk over i rapid cycling og jeg fikk grusom smertefull depresjon også! horribelt! IKKE verdt det.

Jeg er ikke så inne i dette med forskjellene i bipolare lidelser: Så hva vil Rapid Cycling si?

Om du blir manisk/hypoman på at AD, har du en bipolar-spektrumlidelse. I dette tilfellet kalles det bipolar IIIa.

Når en går de med denne lidelsen etter i sømmene med skikkelig sykehistorieopptak, viser det seg at mange av dem har en bipolar II, eller utvikler det senere.

Jeg har hatt en periode tidligere som strakte seg over et halvt år med en måned manisk, neste måned depressiv osv i dette mønsteret. I tillegg hadde jeg hallusinasjoner og opplevde å ha spesielle evner. På denne tiden brukte jeg legemiddelet Nefadar. Var det en sammenheng med bruk av AD da også? Jeg kan også si at jeg har hatt maniske faser gjennom oppveksten som ikke har vært utløst av medisiner.

Jeg er ikke så inne i dette med forskjellene i bipolare lidelser: Så hva vil Rapid Cycling si?

Rapid cycling betyr at en har minst 4 episoder (opp eller ned) i løpet av 12 mnd.

Ultra RC minst 12 episoder på 12 mnd.

Gjest Tomheten selv

Du virker så kunnskapsrik, bugge-jenta (har lest flere innlegg av deg).

Vet du om man kan utvikle kronisk bipolar lidelse av AD, eller er denne 3. varianten forbigående (opphører når en seponerer AD)? Hvis det førstnevnte er tilfellet, vil i alle fall ikke jeg begynne på AD...

Mvh

Du virker så kunnskapsrik, bugge-jenta (har lest flere innlegg av deg).

Vet du om man kan utvikle kronisk bipolar lidelse av AD, eller er denne 3. varianten forbigående (opphører når en seponerer AD)? Hvis det førstnevnte er tilfellet, vil i alle fall ikke jeg begynne på AD...

Mvh

En utvikler ikke kronisk bipolar lidelse av AD.

Manien/hypomanien opphører når en seponerer. Noen ganger må en forkorte denne tiden med medisiner som demper manien.

Gjest Anne-Linn

Men første episode har en da allerede fått, siden man fikk AD pga depresjon. Depresjoner er også episoder.

Eneste er at en bør bruke ss istedet for ad fremover.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...