Jeg er en annen Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/5087508.html 0 Siter
Gjest rota Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Jeg så innslaget på Puls i kveld, og nå lurer jeg veldig på om det kan være samme dama som jeg hørte et intervju med for ca. et par år siden tenker jeg, som også hadde blitt frisk av schizofreni. Tror det var P4. Håper ikke det, for da betyr det at det er flere som har blitt friske og ikke bare denne dama. Litt lite det. 0 Siter
thinkerbell Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Jeg så innslaget på Puls i kveld, og nå lurer jeg veldig på om det kan være samme dama som jeg hørte et intervju med for ca. et par år siden tenker jeg, som også hadde blitt frisk av schizofreni. Tror det var P4. Håper ikke det, for da betyr det at det er flere som har blitt friske og ikke bare denne dama. Litt lite det. Ang. stemmehøring: Det finnes nå faktisk gode og relativt nye (ihvertfall her til lands) behandlingsmuligheter og mer moderne tilnærmingsmåter med kurs og veiledning enn tidligere. Jeg vet det allerede finnes i både Tvedestrand og Kr.Sand. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 27. september 2005 Forfatter Skrevet 27. september 2005 Jeg så innslaget på Puls i kveld, og nå lurer jeg veldig på om det kan være samme dama som jeg hørte et intervju med for ca. et par år siden tenker jeg, som også hadde blitt frisk av schizofreni. Tror det var P4. Håper ikke det, for da betyr det at det er flere som har blitt friske og ikke bare denne dama. Litt lite det. Kan godt være at det er samme dama, hun har vært i ulike media. Men det betyr jo ikke at ikke andre også har blitt friske, selv om det vel ikke skjer så veldig ofte. For øvrig interessant hvordan denne dama ble frisk: gjennom samtalebenadling med en dyktig psykolog og seponering av alle medisiner. Boka Jeg lovet deg aldri en rosenhave av Hannah Green (tror navnet staves sånn), forteller en selvbiografisk historie om en terapiprosess der hun ble helbredet for schizofreni gjennom psykoanalytisk behandling. 0 Siter
thinkerbell Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg så innslaget på Puls i kveld, og nå lurer jeg veldig på om det kan være samme dama som jeg hørte et intervju med for ca. et par år siden tenker jeg, som også hadde blitt frisk av schizofreni. Tror det var P4. Håper ikke det, for da betyr det at det er flere som har blitt friske og ikke bare denne dama. Litt lite det. Nei, Shizofreni er ikke alltid kronisk. Kvinnen det handler om i dette tilfellet er et eksempel. Dersom man gjentatte ganger blir fortalt at: du må ikke tro du blir frisk, dette er kronisk.. Ja da tror man tilslutt på det. Gud forby om den syke tviholdt på håpet om et bedre liv. For, det finnes håp; 20-40% vil kunne bli bra med behandling, 20-40% vil ha noen plager men fortsatt kunne ha et kvalitativt akseptabelt liv og 20-40% vil ha vedvarende problemer med gode perioder innimellom. (kilde rådet for psykisk helse, store norske leksikon). En slik lidelse krever en behandler med: innlevelse,engasjement, empati, impulsivitet. For noen virker kanskje dette skummelt. Deler av helsevesnet har fjernet seg så langt det er mulig fra å gjenkjenne smerte og fortvilelse hos et annet menneske. Kanskje er det vanskelig for dem å innse at nærhet i terapien i seg selv kan ha stor effekt. Medikamenter kan absolutt være nyttig, men selv da er ikke annen behandling undøvendig. Det er den syke selv som har den største og tyngste jobben. Håp, vilje -og et godt nettverk er noen av hjelpemiddlene på veien mot et bedre liv 0 Siter
Gjest rota Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 Nei, Shizofreni er ikke alltid kronisk. Kvinnen det handler om i dette tilfellet er et eksempel. Dersom man gjentatte ganger blir fortalt at: du må ikke tro du blir frisk, dette er kronisk.. Ja da tror man tilslutt på det. Gud forby om den syke tviholdt på håpet om et bedre liv. For, det finnes håp; 20-40% vil kunne bli bra med behandling, 20-40% vil ha noen plager men fortsatt kunne ha et kvalitativt akseptabelt liv og 20-40% vil ha vedvarende problemer med gode perioder innimellom. (kilde rådet for psykisk helse, store norske leksikon). En slik lidelse krever en behandler med: innlevelse,engasjement, empati, impulsivitet. For noen virker kanskje dette skummelt. Deler av helsevesnet har fjernet seg så langt det er mulig fra å gjenkjenne smerte og fortvilelse hos et annet menneske. Kanskje er det vanskelig for dem å innse at nærhet i terapien i seg selv kan ha stor effekt. Medikamenter kan absolutt være nyttig, men selv da er ikke annen behandling undøvendig. Det er den syke selv som har den største og tyngste jobben. Håp, vilje -og et godt nettverk er noen av hjelpemiddlene på veien mot et bedre liv Så svaret ditt først nå. Jeg så det du siterer her i forbindelse med artikkelen om denne jenta i Dagbladet. Jeg ble overrasket, for det er vel ikke denne prosentfordelingen vi hører mest om. At så stor prosent faktisk blir friske. Det tror jeg på, men det er vel ikke så mange psykiatere som tror på det ser det ut til. Egentlig litt skremmende, at psykiatrien er med på og ta håpet fra folk, og dermed også hindrer noen i å bli friske. 0 Siter
gullan Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 Schizofreni er ikke uhelbredelig. Det finnes flere eksempler på vellykket behandling. Les også boka "Tokfyrsten" som beskriver et behandlingsopplegg. 0 Siter
thinkerbell Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 Så svaret ditt først nå. Jeg så det du siterer her i forbindelse med artikkelen om denne jenta i Dagbladet. Jeg ble overrasket, for det er vel ikke denne prosentfordelingen vi hører mest om. At så stor prosent faktisk blir friske. Det tror jeg på, men det er vel ikke så mange psykiatere som tror på det ser det ut til. Egentlig litt skremmende, at psykiatrien er med på og ta håpet fra folk, og dermed også hindrer noen i å bli friske. Ja, det er viktig at de som er rammet -vet- om dette, men på samme tid er det minst like viktig at behandlere ikke "tar av", mister fotfestet og lover gull og grønne skoger til sine shizofrene pasienter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.