Gå til innhold

Hva jobber dere med folkens?

Anbefalte innlegg

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Line

12

• bb71

5

• fei1365380229

5

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvilken utdannelse har du? Lærerskole og så spes.ped. påbygning? Og hvilken grad/hvor mange års spes.ped? Det som tilsvarer master?

Grunnen til at jeg spør er at jeg er interessert i spes.ped., men har aldri kommet igang med noen utdannelse i den retning. Har erfaring innen familie mm som gjør at jeg har interesse og en del kjennskap til spes.ped. Men synes det er vanskelig å skulle få til å studere og jobbe samtidig, særlig for et så langt studium, som jeg får inntrykk av at spes.ped. nødvendigvis må bli.

Men det er kanskje behov for folk med lavere nivå spes.ped.utdannelse også, slik at det ikke blir et så veldig langt studieløp?

Om du har lyst, så kan du gjerne maile meg om dette på g-mini krøllalfa netcom punktum no

På forhånd takk!

:-)

Jeg er sosialfaglig utdannet, men har også lærerskolefag fra 80-tallet som egentlig ikke gjør noen nytte i jobben! Mange kommuner har diverse varianter av spes.ped.team som jobber ut i b.hg. og skoler, kanskje dette hadde vært mer aktuelt? I ppt bør man nok ha master/hovedfag. Men det er mange ulike hovedfag som kan være aktuelle!

Skrevet

Jeg er sosialfaglig utdannet, men har også lærerskolefag fra 80-tallet som egentlig ikke gjør noen nytte i jobben! Mange kommuner har diverse varianter av spes.ped.team som jobber ut i b.hg. og skoler, kanskje dette hadde vært mer aktuelt? I ppt bør man nok ha master/hovedfag. Men det er mange ulike hovedfag som kan være aktuelle!

Hva mener du med at du er sosialfaglig utdannet, og at du er spesialpedagog?

Skrevet

Bachelorgrad tar 3 - 4 år og master 2 år.

Er det slik at man kan studere spes.ped. uten å ha lærer- eller førskolelærer "i bunnen"? Et rent spes.ped.-studie altså? Og får man da undervisningskompetanse? Jeg er ikke interessert i master i utgangspunktet, jeg vil vite hva som kreves for å undervise som spesialpedagog. Fortrinnsvis med spesialisering innen IKT og andre kommunikasjons-verktøy.

Men jeg har inntrykk av at det er mange veier som fører fram til en spes.ped.-tittel (bachelor?), men vet ikke hvilken som er å foretrekke?

Skrevet

Hva mener du med at du er sosialfaglig utdannet, og at du er spesialpedagog?

Jeg er ikke spes.ped, jeg jobber MED spes.ped! Hehe...ble du noe klokere??????

Skrevet

Jeg er ikke spes.ped, jeg jobber MED spes.ped! Hehe...ble du noe klokere??????

Nei og ja;) Jeg misforsto litt, trodd u du hadde skrevet at du var spesialpedagog.

Skrevet

Er det slik at man kan studere spes.ped. uten å ha lærer- eller førskolelærer "i bunnen"? Et rent spes.ped.-studie altså? Og får man da undervisningskompetanse? Jeg er ikke interessert i master i utgangspunktet, jeg vil vite hva som kreves for å undervise som spesialpedagog. Fortrinnsvis med spesialisering innen IKT og andre kommunikasjons-verktøy.

Men jeg har inntrykk av at det er mange veier som fører fram til en spes.ped.-tittel (bachelor?), men vet ikke hvilken som er å foretrekke?

Vanlig lærerutdanning fører til bachelor, men du kan også ta bachelor i spesialpedagogikk på universitetet. Begge studiene tar vel omtrent like lang tid. Du kan ta deler av den vanlige lærerutdanningen din i spes.ped. Det er helt opp til deg om du vil fortsette med master, og da får du rådgiver og forskningskompetanse.

Skrevet

Vanlig lærerutdanning fører til bachelor, men du kan også ta bachelor i spesialpedagogikk på universitetet. Begge studiene tar vel omtrent like lang tid. Du kan ta deler av den vanlige lærerutdanningen din i spes.ped. Det er helt opp til deg om du vil fortsette med master, og da får du rådgiver og forskningskompetanse.

Men man får undervisningskompetanse om man starter rett på spes.ped. og tar bachelor?

Og man trenger ikke annet av forkunnskaper enn generell studiekompetanse?

Skrevet

Men man får undervisningskompetanse om man starter rett på spes.ped. og tar bachelor?

Og man trenger ikke annet av forkunnskaper enn generell studiekompetanse?

Mange jobber i skolen som har tatt bachelor i spes. ped. Jeg ble imidlertid litt usikker på om de har tatt noe seminar i praktisk pedagogikk for å få undervisningskompetanse. I så fall er ikke det noe problem å inkludere det i bachelorgraden.

Skrevet

Mange jobber i skolen som har tatt bachelor i spes. ped. Jeg ble imidlertid litt usikker på om de har tatt noe seminar i praktisk pedagogikk for å få undervisningskompetanse. I så fall er ikke det noe problem å inkludere det i bachelorgraden.

Og det med inntakskrav stemmer, altså ikke noe ut over generell studiekompetanse?

Skrevet

Og det med inntakskrav stemmer, altså ikke noe ut over generell studiekompetanse?

Det er vel som med alle andre fag ja.

Skrevet

nei ikke noe utover generell studiekompetanse

det stemmer som det er sagt her, at man ikke trenger å være lærer eller førskolelærer i bunn. selv om mange er det.

hvis man ønsker å undervise i skolen man kan ta PPU etter endt bachelor eller mastergrad

Skrevet

Jo... er fortsatt nysgjerrig ;)

Heimdal? Kolstad? Byåsen? Spondal? Byneset? Moholt? Nardo? Uhm...

Har nå ikke aldeles retningssans heller. Har jeg bomma helt? Hehe...

Hum...hvorfor lurte du på hvorvidt jeg var på jobb eller ikke i går kveld? *nysgjerrig*

Men nei, ingen av de sonene ;)

Skrevet

Da kan jeg kanskje spørre deg også da. Jeg har lærerutdanning, hovedfag. I tillegg har jeg første avd. spes.ped.

Vil det si at for å få mastergrad så må jeg først ta 3 år bachelor og så 2 år master eller vet du om jeg kan få godskrevet noe av mitt hovedfag?

Skrevet

Mange hovedfag er aktuelle i ppt, de mest aktuelle er ved ped, spes.ped, sosialt arbeid, sosiologi, psykologi.... Vanlig spes.ped 1. avd. er nok ikke så lett å få jobb med, men audiopedagoger og logopeder er alltid poppis. Om du er aktuell med den utannelsen du har kommer vel litt an på yrkeserfaring.

Jeg har som sagt 1.avd. spes.ped i tillegg til hovedfag i ernæring og helse. Har undervist i 5 år på helse- og sosialfag.

Jeg kunne godt tenkt meg å videreutdanne meg innen spes.ped, men jeg er ikke villig til å ta 5 år til når jeg allerede har hovedfag. Det får jeg nok ikke dekket heller :o).

Skrevet

Da kan jeg kanskje spørre deg også da. Jeg har lærerutdanning, hovedfag. I tillegg har jeg første avd. spes.ped.

Vil det si at for å få mastergrad så må jeg først ta 3 år bachelor og så 2 år master eller vet du om jeg kan få godskrevet noe av mitt hovedfag?

Du får mesteparten av ditt hovedfag godskrevet, men må muligens ta noen fag for å få godkjent master. Det er en individuell vurdering så det er bare å søke;) Forbered deg på at det tar tid. Jeg går utefra at du har hovedfag i pedagogikk, men hvis du har et annet hovedfag så kan det være en mindre del som blir godkjent. Lærerskole godkjennes som bachelor.

Skrevet

Du får mesteparten av ditt hovedfag godskrevet, men må muligens ta noen fag for å få godkjent master. Det er en individuell vurdering så det er bare å søke;) Forbered deg på at det tar tid. Jeg går utefra at du har hovedfag i pedagogikk, men hvis du har et annet hovedfag så kan det være en mindre del som blir godkjent. Lærerskole godkjennes som bachelor.

Takk for svar. Jeg får sjekke med UIO etterhvert, det er jo i alle fall for sent å melde seg på noe nå.

Jeg burde jo ihvertfall få godskrevet det første året av hovedfaget som går ut på hvordan man skriver oppgaver, statistikk, metodelære, forskningsteori osv.

I tillegg har jeg jo 1.avd spes ped og så har jeg jo grunnfag i pedagogikk, det må jo også kunne godskrives.

Skal snart på møte med Aetat og regner ikke med å få noe særlig hjelp så man må vel heller prøve å komme med forslag og se hvor langt de strekker seg når det gjelder hva man kan få støtte til.

Skrevet

Takk for svar. Jeg får sjekke med UIO etterhvert, det er jo i alle fall for sent å melde seg på noe nå.

Jeg burde jo ihvertfall få godskrevet det første året av hovedfaget som går ut på hvordan man skriver oppgaver, statistikk, metodelære, forskningsteori osv.

I tillegg har jeg jo 1.avd spes ped og så har jeg jo grunnfag i pedagogikk, det må jo også kunne godskrives.

Skal snart på møte med Aetat og regner ikke med å få noe særlig hjelp så man må vel heller prøve å komme med forslag og se hvor langt de strekker seg når det gjelder hva man kan få støtte til.

Du får ikke noe særlig støtte av Aetat hvis du ikke støtter deg selv. Kontakt UiO og finn ut hvor mye du får godkjent. Hvis du mailer meg på [email protected] så kan vi diskutere det litt mer.

Skrevet

Du får ikke noe særlig støtte av Aetat hvis du ikke støtter deg selv. Kontakt UiO og finn ut hvor mye du får godkjent. Hvis du mailer meg på [email protected] så kan vi diskutere det litt mer.

Må få opprettet en hotmail adresse først. Det blir ikke i kveld, nå skal jeg se på gullrekka og spise biff og drikke rødvin :o)

Skrevet

Jeg har som sagt 1.avd. spes.ped i tillegg til hovedfag i ernæring og helse. Har undervist i 5 år på helse- og sosialfag.

Jeg kunne godt tenkt meg å videreutdanne meg innen spes.ped, men jeg er ikke villig til å ta 5 år til når jeg allerede har hovedfag. Det får jeg nok ikke dekket heller :o).

Du kan sikkert være kvalifisert til en jobb i ppt! Nå er det jo ikke noe som heter mellomfag lenger, men du kan jo bruke ett år eller to på spes.ped. Men hvordan du kan gjøre dette på universitetet vet jeg ikke! Men det må da ga an??????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...