Gå til innhold

Mammografi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har tatt mammografi, uten at det har vært noe spesielt, men fordi dere har vært bekymret allikevel?

Jeg snakket med legen min i går og den sa at slikt tilbud finnes for de som er over 50 år. Nå er jeg 41 og bekymrer meg. Mest fordi jeg er alenemor, og har ikke lyst å få kreft og dø. Et av mine søskenbarn hadde brystkreft i ung alder. Dette plager meg, fordi jeg tenker på det, men er samtidig redd for å undersøkes, for så å ppdage at det er noe der..

Hva gjør dere, noen med erfaring? Kanskje dere har noen lure tips også..

Skrevet

Jeg spør fastlegen om henvisning og har tatt en gang i året de siste 10 årene. Det samme gjør venninnene mine.

Gjest papirtiger
Skrevet

Din største sikkerhet er å undersøke brystene dine selv regelmessig.

Skrevet

Fra jeg var 40 år har jeg tatt mammografi hvert år, anbefalt av min gynekolog og av Røde Kors sin lege der mammografiundersøkelsene blir tatt.

Etter fylte 50 år blir man kalt inn annenhvert år. Jeg går da det ene året på denne og neste året på Røde Kors slik at det blir hvert år.

På Røde Kors (i Oslo) er det veldig greit fordi man får greie på resultatet med en gang.

Min gynekolog sier at etter overgangsalderen holder det med annenhvert år for er lettere å se, kjertler etc. blir vel forandret etter det jeg forsto.

Billig forsikring synes jeg, å ta mammografi hvert år.

Gjest Anna Belinda
Skrevet

Fra jeg var 40 år har jeg tatt mammografi hvert år, anbefalt av min gynekolog og av Røde Kors sin lege der mammografiundersøkelsene blir tatt.

Etter fylte 50 år blir man kalt inn annenhvert år. Jeg går da det ene året på denne og neste året på Røde Kors slik at det blir hvert år.

På Røde Kors (i Oslo) er det veldig greit fordi man får greie på resultatet med en gang.

Min gynekolog sier at etter overgangsalderen holder det med annenhvert år for er lettere å se, kjertler etc. blir vel forandret etter det jeg forsto.

Billig forsikring synes jeg, å ta mammografi hvert år.

Kan man gå selv til Røde Kors i Oslo? Har nettopp oppdaget en kul i ene brystet og skulle gjerne fått det sjekket. Men jeg bor egentlig på en annen kant av landet (tenker på det med fastlege). Jeg er ung, under 30, om det har noe å si...

Skrevet

Kan man gå selv til Røde Kors i Oslo? Har nettopp oppdaget en kul i ene brystet og skulle gjerne fått det sjekket. Men jeg bor egentlig på en annen kant av landet (tenker på det med fastlege). Jeg er ung, under 30, om det har noe å si...

Jeg synes du skal ringe dit å forhøre deg, om du må ha henvisning etc. De er veldig hyggelige der. Tlf.nr. 22 54 10 78.

Når jeg har min årlige kontroll hos min gynekolog får jeg samtidig en henvisning til Røde Kors klinikk og betaler ikke så mye i egenandel, tror det er dyrere uten henvisning.

Ring og sjekk du, jeg føler alltid å være i de beste hender der ihvertfall og er dem i tvil om noe på mammografien tar de en ultralyd i tillegg.

Lykke til!

Gjest slett ikke 50
Skrevet

Jeg er 34 og har tatt mammografi annet hvert / tredje hvert år siden jeg var 24.

Dette fordi jeg er urolig, lettere hypokonder kanskje, hehehehe.

Gå til fastlegen og spør om henvisning.

Skrevet

Den viktigste undersøkelsen er selvundersøkelse.

Mammografi er et bra tillegg til dette, og selv har jeg vært til mammografi fra jeg var ca 40, hos Volvat. Min lege sa at nå får 1 av 11 kvinner brystkreft, mammografi bidrar til å oppdage kreft på et tidlig stadium.

I vår ble jeg innkalt fra det offentlige i og med at jeg har passert 50, og dessverre, det ble oppdaget kreft. Dette var en kul jeg ikke kjente selv, altså ble den oppdaget takket være mammografi.

Jeg oppfordrer alle kvinner til å gå til mammografi.

Skrevet

Den viktigste undersøkelsen er selvundersøkelse.

Mammografi er et bra tillegg til dette, og selv har jeg vært til mammografi fra jeg var ca 40, hos Volvat. Min lege sa at nå får 1 av 11 kvinner brystkreft, mammografi bidrar til å oppdage kreft på et tidlig stadium.

I vår ble jeg innkalt fra det offentlige i og med at jeg har passert 50, og dessverre, det ble oppdaget kreft. Dette var en kul jeg ikke kjente selv, altså ble den oppdaget takket være mammografi.

Jeg oppfordrer alle kvinner til å gå til mammografi.

Takk for oppfordringen. Jeg skal gå til legen å få meg en henvisning i morra.

Skrevet

Takk for oppfordringen. Jeg skal gå til legen å få meg en henvisning i morra.

Bra!

Jeg meldte meg inn hos Volvat og betalte en åravgift som inkluderte mammografi hvert år. Hadde aldri henvisning fra lege.

Forøvrig, lykke til med undersøkelsen!

Skrevet

Bra!

Jeg meldte meg inn hos Volvat og betalte en åravgift som inkluderte mammografi hvert år. Hadde aldri henvisning fra lege.

Forøvrig, lykke til med undersøkelsen!

Takk, og mange lykke til du også***

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...