flisa Skrevet 28. september 2005 Skrevet 28. september 2005 Jeg lager reklame for en bedrift i ny og ne – ”natterstid” og de får ikke betalt meg hvis jeg ikke er ansatt av dem, eller driver eget firma. Jeg har fundert litt på det å opprette et slikt enkeltmannsforetak – og skatteetaten skal sende meg de nødvendige papirene jeg trenger. Så har jeg også blitt tilbudt lønn/godgjørelse for en forening hvor jeg skal utføre sekretær/markedsføringsoppdrag, og lurer på da om jeg kan bruke dette firmaet mitt til samme formål? At organisasjonen kjøper tjenester av meg. (jeg blir trukket i lønn av min arbeidsgiver for den tiden disse styremøtene varer – fordi jeg får styrehonorar som styremedlem) – de vil altså utvide min rolle – til å gjelde det som vår nåværene sekretær gjør –og hun får GODT betalt. Hva gjør jeg`? Bør jeg eie firmaet selv, eller la meg bli ”ansatt” rundt omkring med skattekortets del 2.? Det er en besnærende tanke å ha et eget firma –og noe ”skjemaksrekk” har jeg ikke –dessuten kan jeg jo få endel fradrag for faktiske utgifter – slik som papir/toner til printer kjøring etc.... Noen som gjør sånt? OG kan jeg ansette f.eks datteren min til å gjøre ting for mitt firma - som en sommerjobb f.eks -pakke DM'er etc. etc. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.