Gå til innhold

meg igjen - enkeltmansforetak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager reklame for en bedrift i ny og ne – ”natterstid” og de får ikke betalt meg hvis jeg ikke er ansatt av dem, eller driver eget firma. Jeg har fundert litt på det å opprette et slikt enkeltmannsforetak – og skatteetaten skal sende meg de nødvendige papirene jeg trenger.

Så har jeg også blitt tilbudt lønn/godgjørelse for en forening hvor jeg skal utføre sekretær/markedsføringsoppdrag, og lurer på da om jeg kan bruke dette firmaet mitt til samme formål? At organisasjonen kjøper tjenester av meg. (jeg blir trukket i lønn av min arbeidsgiver for den tiden disse styremøtene varer – fordi jeg får styrehonorar som styremedlem) – de vil altså utvide min rolle – til å gjelde det som vår nåværene sekretær gjør –og hun får GODT betalt.

Hva gjør jeg`?

Bør jeg eie firmaet selv, eller la meg bli ”ansatt” rundt omkring med skattekortets del 2.?

Det er en besnærende tanke å ha et eget firma –og noe ”skjemaksrekk” har jeg ikke –dessuten kan jeg jo få endel fradrag for faktiske utgifter – slik som papir/toner til printer kjøring etc....

Noen som gjør sånt?

OG kan jeg ansette f.eks datteren min til å gjøre ting for mitt firma - som en sommerjobb f.eks -pakke DM'er etc. etc.

Videoannonse
Annonse
Gjest også selvstendig næringsdrivende
Skrevet

Jada, det kan du. Sjekk forøvrig ut http://www.bedin.no/ der finner du mye info om hva du må gjøre.

Skrevet

Jada, det kan du. Sjekk forøvrig ut http://www.bedin.no/ der finner du mye info om hva du må gjøre.

Takk, der har jeg vært og snust :)

Det er ikke vanskelig?

Skrevet

Det er enkelt å svare på spørsmålene dine, svaret er ja:-)

føles litt tomt...hehe

Skrevet

Det er ikke noe problem å betale en privatperson for utført arbeid, selv om vedkommende ikke er ansatt eller har et firma. Det er bare å levere skattekortet for biinntekter, og angi ditt kontonr.

Skrevet

Dersom du skal drive eget firma bør det være en viss omsetning for at det skal lønne seg. Det er en del papirarbeide forbundet med det.

Dersom du skal ansette noen må du i tillegg registrers og melde inne dette.

Det må føres regnskap, fylles inn selvangivelser for næringsdrivende, lønnsslipper, innbetaling av arbeidsgiveravgift og skattetrekk +++++

Myyyye enklere å bare være ansatt.

Gubben driver eget, og jeg fikser alle papirene, så jeg vet litt hva jeg snakker om....

Skrevet

Dersom du skal drive eget firma bør det være en viss omsetning for at det skal lønne seg. Det er en del papirarbeide forbundet med det.

Dersom du skal ansette noen må du i tillegg registrers og melde inne dette.

Det må føres regnskap, fylles inn selvangivelser for næringsdrivende, lønnsslipper, innbetaling av arbeidsgiveravgift og skattetrekk +++++

Myyyye enklere å bare være ansatt.

Gubben driver eget, og jeg fikser alle papirene, så jeg vet litt hva jeg snakker om....

Klarer du det, klarer saktens jeg det! *kneiser med nakken* :)

Skrevet

Det er ikke noe problem å betale en privatperson for utført arbeid, selv om vedkommende ikke er ansatt eller har et firma. Det er bare å levere skattekortet for biinntekter, og angi ditt kontonr.

er det sant? :-)

Det hadde jo vært det enkleste -akkurat nå!

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Jeg ville tatt lønn.

Det som forskrekker mange næringsdrivende er at de ikke får rett til dagpenger av næringsinntekt. Sykepenger er også såpass mye mindre, og ulike støtteordninger som eks v lønnsgarantifond er utilgjengelig.

Hvis du skal fakturere det, syns jeg du bør gange timelønn med 3 for å få kompensert for ulempene. 350-400 kr pr time bør du få fakturert om det skal være noen vits. Syns jeg.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Takk, der har jeg vært og snust :)

Det er ikke vanskelig?

Jeg kom på det at hvis du kan bokføre og få igjennom noen svære underskudd som selvstendig, er det bra. Når du/ektefelle har lønn ved siden av, så går fradraget også på lønnsinntekta. Har du/dere høy lønn er det veldig fint.

Hvis du kan føre husutgifter på 20 000, pluss bilutgifter, telefonutstyr, tellerskritt og datautstyr da kan det være noe vits.

Huset, telefon, bilen og datautstyr kan du bruke til andre ting enn næring.

50-100 000 første året, og så noen mindre senere.

Eller start opp på nytt etter en pause på 3 år, og før svære underskudd på nytt.

Forutsett selvsagt at det er "pene" regnskaper uten noe tvilsomme greier.

Skrevet

er det sant? :-)

Det hadde jo vært det enkleste -akkurat nå!

Jada, der er helt kurant. På min jobb hender det iblant at vi leier inn noen kortsiktig til et oppdrag.

Vi blir enige om betalingen, og de som håndterer lønningene får skattekortet til vedkommende, og utbetaler nettobeløpet til den konto som oppgis.

Disse får en lønnsoppgave på nyåret, akkurat som de faste ansatte får.

Skrevet

Jeg kom på det at hvis du kan bokføre og få igjennom noen svære underskudd som selvstendig, er det bra. Når du/ektefelle har lønn ved siden av, så går fradraget også på lønnsinntekta. Har du/dere høy lønn er det veldig fint.

Hvis du kan føre husutgifter på 20 000, pluss bilutgifter, telefonutstyr, tellerskritt og datautstyr da kan det være noe vits.

Huset, telefon, bilen og datautstyr kan du bruke til andre ting enn næring.

50-100 000 første året, og så noen mindre senere.

Eller start opp på nytt etter en pause på 3 år, og før svære underskudd på nytt.

Forutsett selvsagt at det er "pene" regnskaper uten noe tvilsomme greier.

Dette er tull. For at ligningsmyndighetene skal godkjenne "svære underskudd" så må virksomheten være av et visst omfang, være egnet til å gå med overskudd, samt drives for egen regning og risiko. Husleie? Ikke i eget hus. Jo, det kan føres i regnskapet, men korrigeres skattemessig siden pengene ikke skifter eier og derfor ikke er fradragsberettiget.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Dette er tull. For at ligningsmyndighetene skal godkjenne "svære underskudd" så må virksomheten være av et visst omfang, være egnet til å gå med overskudd, samt drives for egen regning og risiko. Husleie? Ikke i eget hus. Jo, det kan føres i regnskapet, men korrigeres skattemessig siden pengene ikke skifter eier og derfor ikke er fradragsberettiget.

Jiha.

Jeg har 30 års erfaring.

Skrevet

Klarer du det, klarer saktens jeg det! *kneiser med nakken* :)

Mente ikke å fornærme deg:-) Ville bare påpeke at det er mye papirarbeide dersom det ikke er snakk om at du skal jobbe mye. Altså en avveining.

Kan jo også informere at jobben min er å føre regnskap, så det meste er derfor kjent for meg. Alikevel velger jeg å bruke en revisor til å fylle inn alle ligningspapirene...

Det koster også litt om du skal kjøpe regnskapsprogram eller regnskapstjenester av andre.

Så tenkt deg godt over først. Og lykke til om du starter for deg selv:-)

Skrevet

Man kan få skattemessig fradrag på en viss andel av boligens ligningsverdi, hvis deler av boligen utelukkende brukes i eierens inntektserverv.

Skrevet

Joda, det er greit å ha et firma, med et diffust og bredt forretningsområde. Da kan man føre både dill og dall på firmaet.

Det kan hvile, hvis det ikke er noen aktivitet, og da er papirarbeidet nesten null.

Så tut og kjør. Med det skatteregime som vi nå står overfor, kan dette også være en måte å utføre selvforsvar på. Et firma gir større muligheter for selv å justere skattenivået til et passende nivå, enn det lønnsslaver har.

Skrevet

Man kan få skattemessig fradrag på en viss andel av boligens ligningsverdi, hvis deler av boligen utelukkende brukes i eierens inntektserverv.

Men er det ikke også slik at da blir den delen av boligen gevinstbeskattet ved eventuelt salg ?

Skrevet

Men er det ikke også slik at da blir den delen av boligen gevinstbeskattet ved eventuelt salg ?

Det tror jeg ikke, så lenge størstedelen av boligen er brukt til boligformål.

Det er jo ofte ett rom som benyttes til dette, og det vil være komplisert å skattlegge en verdistigning på en så avgrenset areal.

Dessuten kan man jo avvikle "leieforholdet" i passende tid forut for et salg. Tapt skattefradrag for hjemmekontor må da veies opp mot gevinstbeskatning, men som sagt tror jeg ikke dette er noe problem.

Skrevet

Jeg ville tatt lønn.

Det som forskrekker mange næringsdrivende er at de ikke får rett til dagpenger av næringsinntekt. Sykepenger er også såpass mye mindre, og ulike støtteordninger som eks v lønnsgarantifond er utilgjengelig.

Hvis du skal fakturere det, syns jeg du bør gange timelønn med 3 for å få kompensert for ulempene. 350-400 kr pr time bør du få fakturert om det skal være noen vits. Syns jeg.

Jeg har jo full jobb i tillegg :) - men jeg tror nok jeg skal velge lønni første omgang - begynner å bli noen kroner utestående nå .)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...