Gå til innhold

meg igjen - enkeltmansforetak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mente ikke å fornærme deg:-) Ville bare påpeke at det er mye papirarbeide dersom det ikke er snakk om at du skal jobbe mye. Altså en avveining.

Kan jo også informere at jobben min er å føre regnskap, så det meste er derfor kjent for meg. Alikevel velger jeg å bruke en revisor til å fylle inn alle ligningspapirene...

Det koster også litt om du skal kjøpe regnskapsprogram eller regnskapstjenester av andre.

Så tenkt deg godt over først. Og lykke til om du starter for deg selv:-)

Tok det ikke fornærmende opp! :)

tror jeg skal ta lønn først -så ser jeg etterhvert hva omfanget blir. :) Men takk for info!

Skrevet

Det tror jeg ikke, så lenge størstedelen av boligen er brukt til boligformål.

Det er jo ofte ett rom som benyttes til dette, og det vil være komplisert å skattlegge en verdistigning på en så avgrenset areal.

Dessuten kan man jo avvikle "leieforholdet" i passende tid forut for et salg. Tapt skattefradrag for hjemmekontor må da veies opp mot gevinstbeskatning, men som sagt tror jeg ikke dette er noe problem.

Jeg har bare en krok på loftet bak et forheng - teller det? hehe

Skrevet

Tok det ikke fornærmende opp! :)

tror jeg skal ta lønn først -så ser jeg etterhvert hva omfanget blir. :) Men takk for info!

Ingen årsak:-)

Skrevet

Man kan få skattemessig fradrag på en viss andel av boligens ligningsverdi, hvis deler av boligen utelukkende brukes i eierens inntektserverv.

Hei :-)

Ja da, det er anledning til å få litt fradrag, men ikke ut fra fantasier om markedsleie og skattefri utleie av prosentlignet bolig mv. Det som finnes av fradragsmuligheter kan du se her:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=11687&mainchapter=12001&chapter=12002#12002

Det vanligste er å velge 5%-alternativet og få fradrag for faktiske kostnader til oppvarming mv.i tillegg. Men dette blir ikke så mange kronene for bruk av boligen. Dessuten så mister man retten til å selge boligen skattefritt. Det blir skatteplikt for den del av gevinsten som faller på arealet som er brukt til hjemmekontor/næringsvirksomhet.

Dette kan du finne her:Se punkt 8.7.1

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=11687&mainchapter=12137&chapter=12186#12186

De samme reglene for hjemmekontor kan brukes når man er lønnstaker, men da blir det ikke skatt på gevinst for samme andel ved et evt. salg.

Hilsen

Skrevet

Jeg har bare en krok på loftet bak et forheng - teller det? hehe

Hei Flisa

Hvis opplysninger om fordeling av leieverdi eller areal ikke er oppgitt, gis skjønnsmessig fradrag med kr 1 350 til dekning av av de samlede kostnader til hjemmekontor for 2004.

Du har vel funnet svaret på de fleste spørsmålene dine etterhvert, ellers kan du jo kikke litt på denne:

http://www.spor-oss.no/

Lykke til med virksomheten da :-)

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...