Gå til innhold

5 åring som ikke kan tørke seg selv?

Anbefalte innlegg

Gjest nøffnøff
Skrevet

ok....sitter barnevakt for nevøen min. hsn er 5 år, og skal begynne på skolen til høsten. han spør meg om jeg kan tørke han etter you know what, og jeg tror han er oppriktig når han sier han ikke får det til selv- pleier å gjennomskue ham rimelig kjapt vanligvis.

ok....er ikke det litt uvanlig?

Gjest Tørk, tørk så blir du så flink.
Skrevet

Ler litt! Broren min kunne ikke tørke seg da han begynte på skolen, mens begge vi små søsknan kunne det mange år før. Barn er forskjellig. Men øvelse gjør nok mester.

Skrevet

Gutten min er også 5 og skal begynne på skolen til høsten, han tørker seg stort sett selv, men av og til gidder han rett og slett ikke.

Men hvis han absolutt ikke klarer det, bør vel foreldrene jobbe litt med ham før skolestart iallefall :o)

Skrevet

Det er ganske vanlig, jobber i barnehage og vi begynner å øve med barna siste året før de skal begynne på skolen. Vi har enda flere som ikke får det til, men håper alle er i boks til skolestart.

Skrevet

Gutten vår var seks i vår. En gang i løpet av vinteren (da han var +/- 5,5 år) begynte han å tørke seg selv. Storesøster på 4 år og 3 mnd er langt fra å kunne klare det selv.

Skrevet

Det er ikke uvanlig i det hele tatt, i alle fall ikke å tørke etter "stort".

Det er jo faktisk også nesten et helt år til "neste høst".

Skrevet

Det er ganske vanlig, og han har jo et helt år på seg til å lære det før han begynner på skolen.

Husk også at unger i dag begynner et år tidligere enn vi voksne gjorde, dermed forventer vi ofte at de skal kunne ting tidligere enn hva som var vanlig for oss.

Gjest nøffnøff
Skrevet

hm...sant det der med at de begynner ett år på skolen nå:) glemte jo det helt....ja, men nå lærte jeg han det iallefall hehe....brett papiret ikke krøll osv.....hahahahaha å jeg er så glad jeg ikke er liten lengre! alt vi måtte lære! det mest vanskelige var definitivt å knytte pene lisser på skoene.

uff....de er jo så voksne og små på en gang......

Gjest abrahamsen
Skrevet

Nei det er ikke uvanlig. Min eldste begynte såvidt å tørke seg rundt seks års alderen og sommeren før skolestart fikk han gjøre det selv.

Han hadde derimot overnattingsbesøk av en klassekamerat som ikke kunne tørke seg selv.... (De går nå i 2. klasse) Det syns jeg var litt guffent. (Stor er han også)

Skrevet

Min femåring som også begynner på skolen neste høst driver og øver seg på å tørke seg selv nå. Det mest vanlige er vel at man lærer det i løpet av det siste året før skolestart.

Skrevet

Jeg kjenner en på 8 år som må ha hjelp etter do.

Hans mor har fortalt ham at han ikke kan gjøre dette selv før han er 12 år, fordi han kan få skitt på fingrene.

Jeg lurer virkelig på hvordan han løser problemet med å gå på do når ikke mamma eller pappa er i nærheten.

Jeg har vært alene med ham en del, og da er det aldri snakk om hjelp, så enten tisser han bare når vi er alene, eller så gjør han det selv.

Det verste er at han overhodet ikke er flau over det. Om det er andre til stede (både voksne og barn) så gjør det ham ikke noe å rope på foreldrene når han har vært på do.

Skrevet

Hans mor har fortalt ham at han ikke kan gjøre dette selv før han er 12 år, fordi han kan få skitt på fingrene.

Jeg lurer virkelig på hvordan han løser problemet med å gå på do når ikke mamma eller pappa er i nærheten.

Jeg har vært alene med ham en del, og da er det aldri snakk om hjelp, så enten tisser han bare når vi er alene, eller så gjør han det selv.

Det verste er at han overhodet ikke er flau over det. Om det er andre til stede (både voksne og barn) så gjør det ham ikke noe å rope på foreldrene når han har vært på do.

Før han blir 12? * stønn * Jeg tror man fysisk har lange nok armer senest ved ca. 6 år. Vaske seg kan de vel lære enda tidligere?

Mannen min fnyste (til meg etterpå, ikke overfor ungen) da han måtte tørke en kompis av sønnen min som var inne hos oss. Gjestegutten var da halvveis i 2. klasse, mens sønnen vår gikk siste året i barnehagen og klarte seg stort sett selv - i hvert fall ville han aldri drømt om å be om hjelp til sånt borte...

Skrevet

Før han blir 12? * stønn * Jeg tror man fysisk har lange nok armer senest ved ca. 6 år. Vaske seg kan de vel lære enda tidligere?

Mannen min fnyste (til meg etterpå, ikke overfor ungen) da han måtte tørke en kompis av sønnen min som var inne hos oss. Gjestegutten var da halvveis i 2. klasse, mens sønnen vår gikk siste året i barnehagen og klarte seg stort sett selv - i hvert fall ville han aldri drømt om å be om hjelp til sånt borte...

Helt enig.

Jeg tror gutten klarer det fint selv, men er opplært til at det må han ha hjelp til. Det fungerer i allefall utmerket at jeg nekter å gjøre det.

Jeg kan ikke huske når min datter jagde meg ut av do, men tror ikke det var lenge etter at hun fylte fire år. Det var litt spor i trusa en skjelden gang i starten, men det gikk fort over.

Skrevet

Nei, det er helt vanlig. Det er ikke så lett å lære seg det.

Skrevet

Noen har faktisk fortsatt for korte armer for å få det til i den alderen. De rekker rett og slett ikke ordentlig ned.

Angela1365380318
Skrevet

Når de er så gamle kan de det fint selv. De ungene som jeg kjenner som roper på hjelp gjør det fordi de synest det er ekkelt å tørke seg. Jeg pleier å rope tilbake gjør det selv og da har de klart det til slutt helt alene. Når undertøy og klær skulle av for kvelden og ungene feks i bad, så har trusen vært helt rein, så de klarer det selv.

• 2 uker senere...
Gjest nøffnøff
Skrevet

å herregud du tuller m meg med den 8 åringen!!!!!!!!!!!!!!!den mora må det feile noe seriøst.....

skorpionfisken
Skrevet

å herregud du tuller m meg med den 8 åringen!!!!!!!!!!!!!!!den mora må det feile noe seriøst.....

Jeg mener også at den mora ikke er god. Men jeg har desverre ikke noen innflytelse på henne:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...