Gå til innhold

Samlemani / kaoskontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kommer det av at folk binder seg sånn til ting som f.eks. blader de aldri får tid til å lese, plater de aldri får hørt på osv.?

Jeg lurer ofte på om jeg er i den helt motsatte enden, det koster meg absolutt ingenting å kaste ting. Jeg samler ikke på gamle brev, postkort, gratulasjonskort, blader, bøker, gamle skolebøker hverken for meg eller barna ikke videokassetter, ikke cd-plater vi aldri hører osv.

Jeg orker rett og slett ikke å omgi meg med en hel masse som jeg aldri får bruk for.

Jeg samler heller ikke på hverken et spesielt service eller bestikk.

Hvordan har dere andre det?

Skrevet

Er ingen stor samler jeg heller, og det koster meg ikke mye å kaste gammelt skrot, men noe tar jeg vare på. Samler ikke på alle skolebøkene, men tar vare på noen + ting og tegninger som barna har laget.

Filmer,gamle plater og CD'er kaster jeg heller ikke.

Jeg har bestikk og service som jeg har samlet på, og som jeg bruker til best, men hverdagslige ting liker jeg å bytte ut sånn innimellom.

Skrevet

Jeg er flinkere til å kaste enn å samle. Forstår meg ikke på de som samler på kopper for eksempel. Som har hundre tusen kopper de ikke trenger.

Men jeg må inrømme at jeg sparer på Iform blader. Før hadde jeg oversikt, og kunne bruke dem som oppslag, men nå orker jeg ikke bla igjennom. Vurderte å hive dem i dag, men så ble de stående.

Jeg blir urolig og deppa av rot, så jeg kaster stort sett alt jeg ikke bruker, og gjerne også det samboeren ikke bruker :-)

Vi sparer på servise og bestikk, fordi det er for dyrt å kjøpe hele. Men i det siste har jeg begynt å lure på hvorfor jeg ikke bare handler på IKEA, og dropper å kaste bort penger på dyre ting. Sølvtøy, f.eks: blir man et gladere menneske av å spise av sølv enn å spise av "førnuft"-bestikk fra IKEA?

Skrevet

Jeg er en kaster. Orker ikke å ha masse rot her, og kaster ganske mye.

:)

Jeg har minner i hodet og på bilder, og knytter meg ikke til ting på den måten.

Skrevet

Jeg er heller ingen samler. Mannen min er litt motsatt - så en del kompromisser har havna i kjelleren "på vent".

Det fikk vi virkelig glede av for et par år siden når vannet rant inn fra et av vannverkets bassenger som sprang lekk i skogen bak huset vårt.

Det endelige forsikringsoppgjøret kom på ca 200 000 kroner, og samtidig kom det folk som rydda og kjørte bort alt!

Sånn skal det gjøres! ;o)

Skrevet

Jeg er heller ingen samler. Mannen min er litt motsatt - så en del kompromisser har havna i kjelleren "på vent".

Det fikk vi virkelig glede av for et par år siden når vannet rant inn fra et av vannverkets bassenger som sprang lekk i skogen bak huset vårt.

Det endelige forsikringsoppgjøret kom på ca 200 000 kroner, og samtidig kom det folk som rydda og kjørte bort alt!

Sånn skal det gjøres! ;o)

He He

Skrevet

Anser meg som en norman samler, som klarer å kvitte meg med det meste. Men kanskje jeg har noen dype hull? Mange ukeblader som jeg tenker at jeg bare kan lese flere ganger(de ligger i et skap), dagbøker og brev fra ungdommen og de kaster jeg ikke - jeg skal jo kanskje skrive en bok om oppvekst?, bursdagskort tenkte jeg kunne være moro for barna og få inn i albumene sine? Samt barnevogn og barneseng, da jeg synes det er litt leit om vi ikke skal ha en til...Men ellers kan jeg godt kaste.

Har ikke mange kopper, men synes det er fint å ha mange av samme sort ihvertfall!!

Skrevet

Jeg er flinkere til å kaste enn å samle. Forstår meg ikke på de som samler på kopper for eksempel. Som har hundre tusen kopper de ikke trenger.

Men jeg må inrømme at jeg sparer på Iform blader. Før hadde jeg oversikt, og kunne bruke dem som oppslag, men nå orker jeg ikke bla igjennom. Vurderte å hive dem i dag, men så ble de stående.

Jeg blir urolig og deppa av rot, så jeg kaster stort sett alt jeg ikke bruker, og gjerne også det samboeren ikke bruker :-)

Vi sparer på servise og bestikk, fordi det er for dyrt å kjøpe hele. Men i det siste har jeg begynt å lure på hvorfor jeg ikke bare handler på IKEA, og dropper å kaste bort penger på dyre ting. Sølvtøy, f.eks: blir man et gladere menneske av å spise av sølv enn å spise av "førnuft"-bestikk fra IKEA?

Jeg synes det er ekkelt å spise av sølv, først så gnir man bestikket inn med diverse kjemikalier for at det skal bli blankt, så skal vi hæren døtte meg spise av det!

Fysj!!

Skrevet

Jeg synes det er ekkelt å spise av sølv, først så gnir man bestikket inn med diverse kjemikalier for at det skal bli blankt, så skal vi hæren døtte meg spise av det!

Fysj!!

Enig! Dessuten er det så mykt at det lett bøyer seg. Til konfirmasjonen fikk jeg ca seks av hver. Jeg har aldri brukt det. Kanskje jeg skal bruke det til jul en gang... Kjipt å tenke på hvor mye verdi som ligger i skuffen. Bedre å reist på ferie ellerno. Vet du om det er noen som tar imot sølv, og evt om man får noe igjen for ubrukt gammelt sølvtøy?

Skrevet

Jeg samler på griser som kan stå i settekasse (altså bittesmå)

Har også sølvtøy og et service, men det går vel ikke under samlemani.

Ellers er jeg superflink å kaste når jeg først rydder. Orker ikke å ta vare på ting man KANSKJE får brukt for en eller annen gang...

Skrevet

Enig! Dessuten er det så mykt at det lett bøyer seg. Til konfirmasjonen fikk jeg ca seks av hver. Jeg har aldri brukt det. Kanskje jeg skal bruke det til jul en gang... Kjipt å tenke på hvor mye verdi som ligger i skuffen. Bedre å reist på ferie ellerno. Vet du om det er noen som tar imot sølv, og evt om man får noe igjen for ubrukt gammelt sølvtøy?

Jeg har hørt at det er mulig å bytte sølvtøy som aldri er brukt. (Og at det derfor ikke er noen krise om man har begynt å spare på "feil" mønster.)

Kanskje du kan få deg et smykke e.l. som du har mer glede av?

Skrevet

Hvis du bor i Oslo kan du selge det hos han på Kirkerista. Husker selvfølgelig ikke navnet men han averterer stadig vekk.

Skrevet

Hvis du bor i Oslo kan du selge det hos han på Kirkerista. Husker selvfølgelig ikke navnet men han averterer stadig vekk.

Esaias Solberg

Skrevet

Esaias Solberg

Morsan, du har en klisterhjerne på det meste :o)

Skrevet

Morsan, du har en klisterhjerne på det meste :o)

*he he*

Men absolutt ikke på alt! ;-) Jeg ANER f eks ikke hva disse referansene til latte og mocca er for noe! ;-)

Skrevet

*he he*

Men absolutt ikke på alt! ;-) Jeg ANER f eks ikke hva disse referansene til latte og mocca er for noe! ;-)

Nei, det er bare en spøk at jeg ikke outer om folk har drukket cafe latte eller cafe mocca når vi har drukket kaffe.

Det er bare jeg som ble irritert fordi jeg ble beskylt for å oute og jeg føler at jeg ikke har outet en kjeft her inne.

Skrevet

Nei, det er bare en spøk at jeg ikke outer om folk har drukket cafe latte eller cafe mocca når vi har drukket kaffe.

Det er bare jeg som ble irritert fordi jeg ble beskylt for å oute og jeg føler at jeg ikke har outet en kjeft her inne.

OK! :-)

Skrevet

Blir det penger av det? Tenker litt på de som har gitt meg det, er det utakknemmelig overfor dem? Ellers takk for tipset!

Skrevet

Blir det penger av det? Tenker litt på de som har gitt meg det, er det utakknemmelig overfor dem? Ellers takk for tipset!

Det vet jeg ikke. Jeg har mitt jeg og ikke har jeg tenkt å kvitte meg med det.

Ingenting er som et festbord dekket med finservise og nypusset sølv ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...