Gå til innhold

Dine erfaringer med aetat?

Anbefalte innlegg

Gjest langtidsledig
Skrevet

Jeg lurer på hvilke erfaringer du har gjort deg med aetat. Hvilken oppfølging fikk du, og klarte de å skaffe deg jobb?

Jeg har gått ufrivillig arbeidsledig i mange måneder nå, er aktiv og søker på alle de jobber som dukker opp, men på et sted med mange ledige er det stor kamp om jobbene og hvis man ikke "kjenner noen som kjenner noen" er det utrolig vanskelig.

I alle disse månedene har jeg ikke hørt et kvekk fra aetat, og jeg lurer på hva slags plikter de egentlig har overfor arbeidssøkere som har gått ledige lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært heldig og bare vært korttidsledig de gangen jeg har vært innom aetat.

Da jeg bodde i Oslo var det overhodet ingen oppfølging å få. Men etter at jeg flyttet til et lite sted i Midt-Norge opplevde jeg noe annet.

Her var det jobbsøkerkurs, og man ble oppfordret til ikke å se på seg som arbeidsledig, men arbeidssøker.

Jeg fikk 1 tilbud om vikariat, men kunne ikke ta det pga for kort frist til å finne barnepass.

I alle tilfellene har jeg selv funnet arbeid.

Jentungen1365380808
Skrevet

Følte at jeg ble motarbeidet av aetat. Først fikk jeg beskjed om at jeg ikke gjorde nok for å skaffe meg jobb selv, og at det ikke var deres ansvar å skaffe meg jobb. Så skaffet jeg meg jobb selv, og da var det galt også. Da hadde de plutselig funnet den perfekte jobben til meg, en jobb som det ikke hadde falt meg inn å søke på en gang. Men jeg tok nå den jobben jeg hadde klart å skaffe meg selv, og har jobbet der i snart 8 år. Håper jeg slipper å ha mer kontakt med dem.

Skrevet

For mange år siden fikk jeg faktisk jobb gjennom aetat. Men i de senere år har jeg inntrykk av at de ikke har kapasitet til å gjøre noe annet enn å ta imot registreringer etc. All jobbformidling må man stå for selv, virker det som.

Og så har vi jo den genistreken de har gjennomført, ved å stenge jobbdatabasen mellom kl.23 og 07. Under påskudd at det er p.g.a oppdateringer...LOL. Ikke aner jeg hvorfor, men oppdateringer er det ihvertfall ikke.

".........................................."

Skrevet

INGEN jeg kjenner har gode erfaringer med Aetat. Og det er ikke snakk om lat ungdom som ikke gidder å jobbe, det er voksne mennesker som prøver sitt beste, men rett og slett ikke FÅR jobb. Nå har det heldigvis ordna seg for de fleste, men fytti..

Aetat somler, driter i om du ikke får utbetalt penger når du skal, mister papirer i hytt og pine, kommer hele tida på nye ting som "ojj, ja, og så var det den regelen der ja, nei, da må du nok fint vente noen måneder til før det blir penger på deg". Jeg blir helt svett, jeg håper jeg aldri aldri ALDRI blir nødt til å gå tilbake dit, for makan til lite samarbeidsvillig etat må man søren meg lete lenge etter.

Ja, med mindre man havner på sosialkontoret da. Noe jeg gjorde, etter Aetat sendte meg dit med beskjeden "sorry, vi kan ikke gjøre noe for deg annet enn å registrere deg i databasene våre". Jo TAKK skal dere ha, argh.

Skrevet

Jeg har vært der en gang og registrert meg (Oslo). Traff en saksbehandler som nesten ikke kunne snakke norsk og som ikke behersket søkesystemet i jobbdatabasen. Jeg kan begge deler så jeg sendte alltid meldekortet elektronisk. Ringte dem bare da jeg (selv) hadde skaffet meg jobb.

Skrevet

Følte at jeg ble motarbeidet av aetat. Først fikk jeg beskjed om at jeg ikke gjorde nok for å skaffe meg jobb selv, og at det ikke var deres ansvar å skaffe meg jobb. Så skaffet jeg meg jobb selv, og da var det galt også. Da hadde de plutselig funnet den perfekte jobben til meg, en jobb som det ikke hadde falt meg inn å søke på en gang. Men jeg tok nå den jobben jeg hadde klart å skaffe meg selv, og har jobbet der i snart 8 år. Håper jeg slipper å ha mer kontakt med dem.

Herlig!|

Skrevet

Herlig!|

Skrevet

Ingen jeg kjenner har fått noe oppfølging eller tilbud om jobb, kurs eller andre tiltak.

Ikke engang de som har gått ledige i mange år.

Skrevet

For mange år siden fikk jeg faktisk jobb gjennom aetat. Men i de senere år har jeg inntrykk av at de ikke har kapasitet til å gjøre noe annet enn å ta imot registreringer etc. All jobbformidling må man stå for selv, virker det som.

Og så har vi jo den genistreken de har gjennomført, ved å stenge jobbdatabasen mellom kl.23 og 07. Under påskudd at det er p.g.a oppdateringer...LOL. Ikke aner jeg hvorfor, men oppdateringer er det ihvertfall ikke.

Til meg sa de at det var på grunn av backup-rutinene.

Uansett, de klarte det da før de byttet system. Kanskje på tide å finne bedre systemutviklere.

Skrevet

Til meg sa de at det var på grunn av backup-rutinene.

Uansett, de klarte det da før de byttet system. Kanskje på tide å finne bedre systemutviklere.

Ja, jeg har også hørt det, og har én ting å si: Tull og kjempetøys. Det tar _ikke_ åtte timer å ta rutinemessig backup.

Skrevet

Hei!

Trist at du er langtidsledig, da. Selv har jeg utelukkende positive erfaringer med Aetat. Men jeg har aldri forventet at de skulle være en aktive part i forhold til å skaffe meg jobb. De har imidlertid vært hjelpsomme både i forhold til rådgivning, praktiske spørsmål og annen hjelp de kunne bistå med i jobbsøkeprosessen. Pluss at de kontakta meg i forhold til stillinger jeg var kvalifisert til. Når jeg tok kontakt med en konkret problemstilling, så ble det raskt fulgt opp. SOm for eksempel i forhold til å finne rett vei å gå når jeg hadde kvalifiseringsønsker. Realitetsorienteringen deres overfor meg var også på sin plass: Samme hvor gjerne de skulle ha gitt meg jobb, så er det ikke de som sitter med jobbene. De aller fleste jobber i dagens Norge formidles gjennom nettverk og aktiv jobbsøking. Videre snakka de om at aktiv jobbsøkning er langt mer enn å sende mange brev, og hadde tips om gode nettsteder hvor jeg kunne lære mer om aktiv jobbsøk. Det hjalp meg til slutt. Kan jo sånn sett si at aetat ikke hjalp meg til å skaffe jobben, men de stilte virkelig opp når jeg viste initiativ overfor dem.

Jeg vet jo ikke hva du har gjort, men vil anbefale deg å forsøke å kaste deg over aetat med ei positiv innstilling. De kommer ikke til deg, men det kan jo godt hende at din lokale aetat tar godt i mot deg. Og det verste som skjer er at situasjonen forblir uforandra.

Klem til deg og lykke til videre.

Skrevet

De arbeidsløse skal sove om natten og være jobbsøkere om dagen.

Statsoppdragelse av verste sort.

Skrevet

Ja, jeg har også hørt det, og har én ting å si: Tull og kjempetøys. Det tar _ikke_ åtte timer å ta rutinemessig backup.

Med mindre du har elendige backuprutiner.

Min gamle strømleverandør brukte også 7 timer på backup slik at man ikke kunne logge inn på systemet i mellomtiden.

Skrevet

De arbeidsløse skal sove om natten og være jobbsøkere om dagen.

Statsoppdragelse av verste sort.

Ja, jeg har også lurt på om det ligger noe slik idioti bak denne molbopraksisen.

Gjest Kallemarg
Skrevet

Jeg har ennå ikke hørt noe fra aetat.Jeg meldte meg ledig i mai og fikk da beskjed om at en navngitt kundebehandler kom til å ringe meg.

Jeg ringte å maset noen ganger,men uten nytte.

Skrevet

Synes ikke aetat gjør noe for å hjelpe meg med å få jobb. Har vært arbeidsledig i tilsammen litt over ett år (to perioder), og i den personlige "serviceerklæringen" jeg fikk sist jeg melde meg, sto det mer eller mindre rett ut at jeg var for ressurssterk til å skulle ha behov for hjelp fra dem. Jeg har 4 1/2 år høyskoleutdanning, men det er vanskelig å få jobb i området her innenfor mitt felt (er førskolelærer/musikklærer).

En annen ting som jeg ble ganske skuffet over forrige periode jeg gikk ledig, var at jeg ikke fikk opplyst at det var avgjørende for meg å sende inn meldekortene for å få rentefritak fra lånekassen. Greit nok, det er to helt forskjellige ting, men det jeg fikk til svar da jeg spurte om hvorfor det var viktig at jeg sendte inn meldekort, var at det ikke hadde noe å si for meg, ettersom jeg ikke hadde rett på dagpenger. Da jeg sa det til dem denne gangen, fikk jeg bare et flåsete svar om at "det var vanskelig å huske alt alle gangene" - da burde de i alle fall kunne gi meg en slags bekreftelse på etterskudd, synes jeg! Jeg tapte ganske mange tusen på akkurat det der!

Så min erfaring med aetat har vært at det eneste jeg faktisk har fått hjelp til der, er å kopiere vitnemål og attester - altså ikke så veldig mye!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...